Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 28 maj 2013

HELIGA BIRGITTAS BÖNE-KAMMARE, Kristus och djävulen


Ledigt utrymme. Birgittasystrarnas Gästhem.

- Goddag, har ni några rum lediga?
- Ett ögonblick, jag skall se.
- Jag undrar om Tom-rummet är ledigt...
- ? ? Det blir rum nr 5.

Jag sökte: ingenting. Jag fann: ingenting. Så bra, allt är som det ska.
Mina dagar i Östergötland har gett mig tomrum och utrymme.

Båten är sjösatt, Franssons familjegrav ompysslad och bönelivet i Klosterkyrkan har fått sin tid.
Och Gud har talat!

Franssons, Ekebyborna.

Följ med till Ekebyborna kyrka! Den ligger en bit från Ulvåsa där heliga Birgitta bodde med man och barn på 1300-talet. Det finns ett bönerum i denna kyrka, där Birgitta brukade be...

Det vi nu skall göra är att beträda Helig mark, som det står i söndagens GT-text 2 Mosebok 3:5.
Kristus själv ska få tala, genom hennes uppenbarelser.
Han går även i dialog med djävulen...

Jag citerar ur Första bandet, kap 34, sid 129-131.
"Bruden" syftar i första hand på den kristna församlingen, men också på Birgitta själv.

700 år senare.

KRISTUS TALADE OCH SADE:

"Jag är himmelens och jordens Skapare, som var i jungfruns moderliv såsom sann Gud och sann människa, som dog, återuppstod och uppsteg till himmelen.

Du, min nya brud, har kommit till en okänd ort. Därför bör du göra fyra ting.

1. KÄNNA ORTENS TUNGOMÅL

Du har kommit från världens ostadighet till stadighet och då behöver du ett nytt tungomål: d v s avhållsamhet från onyttiga ord - och även från tillåtna - för att iakttaga tystnadens och förtegenhetens allvar.

2. DINA KLÄDER BÖR VARA ÖDMJUKHET...

... både  till det inre och yttre, så att du inte upphöjer dig själv såsom varande heligare än andra, och icke till det yttre blyges för att visa dig ödmjuk inför människor.

Gå sakta, i ödmjukhet.

3. INRÄTTA DAGAR OCH TIDER ENLIGT ORDNINGEN PÅ ORTEN.

Inrättandet av din Tid: förut har du haft flera tider för kroppens nödtorft och nytta. Nu skall du ha en tid till själen, så att du aldrig någonsin vill synda emot mig.

4. VÄNJA DIG VID NY FÖDA.

Den nya födan innebär avhållsamhet från glupskhet och kräsligheter med all klokhet, allt eftersom den mänskliga naturen kan tåla det.
Men den avhållsamhet som överstiger det för mänskonaturen möjliga, behagar mig icke, ty jag begär bara det förnuftiga, men att njutningslystnaden skall tämjas."

Här pausar vi kort.

Texten är mycket central för den som vill mogna andligt.
Utan att bli alltför personlig konstaterar jag att orden drabbar mig mitt i prick... Min längtan är beskriven från Högsta ort... och jag kippar efter andan.

Nu kommer djävulen in på scen...

Tjocka försvarsmurar.

"Då visade sig djävulen i samma stund. Herren sade till honom:

- Du har skapats av mig och sett all rättvisa i mig. Svara mig nu, om denna nya brud lagligen är min.
Jag tillåter dig nämligen att se och förstå hennes hjärta,  så att du kan veta vad du skall svara mig.

Djävulen svarade:
- Ingenting älskar hon så högt som dig! Och hellre än att mista dig, ville hon lida alla kval, såframt du gåve henne tålamodets kraft.

Jag ser liksom ett brinnande band löpa ned från dig till henne, och det binder hennes hjärta så hårt att hon icke kan tänka på något annat än att älska dig.
Jag ville gärna att hennes hjärta kallnade i din kärlek...

- Säj mig, fortsatte djävulen, varför du älskar henne så mycket. Varför har du inte utvalt dig en heligare, rikare, skönare?

Vi närmar oss...

Herren svarade honom:
- Du har ju skapats av mig och sett all rättvisa i mig. Säg mig - så att hon hör - vilken rättvisa det var som gjorde att du föll!

Djävulen svarade:
- Jag såg tre ting i dig:

1) Jag såg din ära och heder, som översteg allting, och jag tänkte på min egen ära. Därför blev jag högmodig och föresatte mig att icke blott bliva dig lik, utan till och med bliva högre än du!

2) För det andra såg jag dig vara mäktigare än alla andra, och därför åstundade jag att vara ännu mäktigare än du.

3) För det tredje såg jag vad som skulle hända i framtiden. Eftersom din ära och heder är utan början och slut, avundades jag dig och tänkte:

- Jag ville gärna plågas av de bittraste kval om du därigenom kunde dö, och under sådana tankar störtade jag, och så kom helvetet till.

Birgittas bönekammare!

Herren svarade:
- Du frågade mig varför jag älskar henne så mycket. Förvisso, emedan jag vänder all din ondska till det goda.

1) Ty medan du blev högmodig och icke ville ha mig, din skapare, till din jämlike, därför ödmjukar jag mig i allt. Jag hämtar syndare och jämställer mig med dem, i det jag giver dem av min ära.

2) Medan du hade en så ond önskan att du ville vara mäktigare än jag, därför gör jag syndare mäktigare än du och låter dem deltaga i min makt!

3) Medan du avundades mig, är jag så kärleksfull att jag offrade mig för syndarna.

Kärleksoffer.

Sedan sade Herren:
- Nu, djävul, är ditt mörka hjärta upplyst. Säg, så hon hör, vilken kärlek jag har till henne!

Djävulen svarade:
- Om det vore möjligt, tålde du gärna en sådan pina i varenda lem särskilt som du led på korset, förr än du ville mista henne.

Då svarade Herren:
- Om jag alltså är så barmhärtig att jag icke vägrar min förlåtelse åt den som beder därom, så bed även du ödmjukt om förlåtelse, och jag skall giva den.

Djävulen svarade:
- Ingalunda göra jag detta. Ty när jag föll, bestämdes ett straff för varje synd och varje onyttig tanke och ord och var och en av de änglar som föll, skall ha sitt straff.
Därför ville jag, förr än jag böjde mina knän för dig, hellre sluka alla plågor i mig...

Jag böjer knä.

Då sade Herren till sin brud:

- Se hur förhärdad världens furste är och hur mäktig emot mig, genom min hemliga rättvisa.
Jag skulle ju med min makt kunna förinta honom på ett ögonblick, men jag gör icke större orätt mot honom än mot en god ängel i himmelen.
Men när hans tid kommer - den nalkas nu - så skall jag döma honom och hans följeslagare.

Därför må du, min brud, städse göra framsteg i goda gärningar.
Älska mig av hela ditt hjärta; frukta ingenting utom mig.
Jag är nämligen herre över djävulen och över allt, som finns till."

Kristus, segerherren.

Slut citat.

Helig mark. En helig plats i Östergötland.
Heliga ord från förr, som är levande varma än idag! Helig Ande verksam.

Luften i heliga Birigttas bönekammare är förtätad.
Tystnaden kompakt, i ett utrymme där Närvaron presenterar sig i Full Uppmärksamhet.

Jag vågar knappt andas. Tid möter tid. Hjärta rör vid hjärta.

Räddar.

Och jag ser i det nybroderade altarbrunet en hälsning, en modell för en livsgärning:

Birgitta, som inte hann bli nunna innan hon dog, och alltså inte heller bar denna dräkt, hon gjorde två saker:
- hjälpte de utsatta, i riktning mot Livets träd som är läkedom för folken.
- skrev ned sina uppenbarelse med fjäderpenna vid skrivpulpeten, i riktning mot den korsfäste Kristus som fick hela hennes totala kärlek.

Från vänster till höger, i riktning mot det centrum där Kristus segrar.

Bloggar.

Kan detta vara en modell även i Karlskrona?

Att i heliga Birgittas anda hjälpa de utsatta, värna naturen, och sedan skriva och förkunna Kristus?
Javisst.
Här är modellen.

Och när jag kom tillbaka från Ekebyborna till Vadstena, mötte jag två vilsegångna damer på Birgittasystrarnas innergård.
De sökte efter klostret...
- Var kommer ni ifrån? frågade jag. Och till min stora häpnad hörde jag dem svara:
- Från Karlskrona...

Ja, då är cirkeln sluten!

Trappan ned. Tidsmaskin...

Låt oss be.
Tack käre himmelske Far för din ständiga omsorg och ledning.
Hjälp oss att arbeta i heliga Birgittas anda, i jungfru Marias moderlighet och hängivenhet till Dig.
Förlåt oss den ljumhet som vår tids kristna är invaggade i.

Hjälp oss att åter få möjlighet att åka upp med pilgrimer till Vadstena... i ett ärligt sökande efter utrymme... ett välsignat tomrum, där Du kan få plats.

Torpet i "Östergyllen".


På knä, i bön, i glädje.
Helene F Sturefelt, Östergyllen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar