Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 10 maj 2013

KRISTI HIM och MOZART


Gudomligt vackert.

Jag såg fram emot en innerläsardag i stilla vårregn, men tvingades sitta ute på solig veranda idag...

Gräsmatta och nysådda fröer växer medan jag läser om Kristi Himmelsfärdsdag och Mozart.

Jag tillhör dem som alltid har ett par tre böcker på gång... och jag läser några sidor parallellt. Spännande möten uppstår, som här mellan evangelisten Lukas och Norbert Elias sociologiska studier över ett geni.

Fick en fråga på Facebook på vilket sätt påsk och denna helg är relevant för oss.
Hm... eftersom jag ogillar svartvita förenklingar ska jag göra allt för att förklara, nyanserat enkelt...

Men för att förstå ett fenomen måste man närma sig det på dess egna villkor.

Trons språk.

För att kunna förstå Mozarts längtan efter att få verka som fri konstnär, men misslyckades, skriver Norbert:

"Man kan inte ur ett "det-perspektiv" avgöra vad en människa upplever som önskvärt och meningsfullt, eller tomt och trist.
Man måste försöka se det i första-person, alltså ur ett "jag-perspektiv"."
(Aldebaran Förlag, sid 29)

När jag nu närmar mig det som hände i Galiléen då Jesus Kristus återgick till sin himmelska existens, tar jag hjälp av sociologin, som stödben.

Hu, det låter som en hel avhandling det här... det gäller att ha några snygga foton som uppmuntrar dig till läsning...

En Kristi himmelsfärds-vinge!

Norbert skriver om Mozart:

"Förändringen i maktbalansen på 1700-talet mellan konstnärer, dess uppdragsgivare och publik förblir oförklarligt så länge tankemönstren löper vidare i sina avhumaniserade abstraktioner..."
(sid 37).

Och vår tid, som försöker avteologisera kristendomen till enbart känslomässig psykologi, leder inte fram till trons kärna.
Så här skriver Lukas:

.. LÄRJUNGARNA SÅG HUR JESUS LYFTES UPP I HÖJDEN, OCH ETT MOLN TOG HONOM UR DERAS ÅSYN.

De här var för små...

MEDAN DE SÅG MOT HIMLEN, STOD PLÖTSLIGT TVÅ MÄN I VITA KLÄDER BREVID DEM.

- GALILÉER, SADE DE, VARFÖR STÅR NI OCH SER MOT HIMLEN?

DENNE JESUS SOM HAR BLIVIT UPPTAGEN FRÅN ER TILL HIMLEN SKALL KOMMA TILLBAKA JUST SÅ SOM NI HAR SETT HONOM FARA UPP.
                                   Apostlagärningarna kap 1:9-11

Himmelsfärd och återkomst.
Gemensamt för både kristna och muslimer.


Även Muhammed uppfattade att de kristna talade om Jesu himmelsfärd.
Det vara bara det att han helt hoppade över kristendomens stjärna och kärna:
Korset... en Gud som besegrar döden genom att själv dö... och uppstå.

Sura 3:48 i Koranen:

GUD SADE:

- JESUS, JAG SKALL FÖRVISSO TAGA DIG HÄDAN,
UPPHÖJA DIG TILL MIG OCH BEFRIA DIG IFRÅN DEM SOM ÄRO OTROGNA,

OCH JAG SKALL SÄTTA DEM, SOM FÖLJA DIG, ÖVER DEM SOM ÄRO OTROGNA,
ÄNDA TILL UPPSTÅNDELSENS DAG.

MEN SEDAN SKALL NI ÅTERVÄNDA TILL MIG,
OCH JAG SKALL DÖMA MELLAN EDER OM DET SOM NI TVISTADE OM.

Hädanfaren... utan korset.

Är det just detta som är problemet - "de otrogna" - vi som inte uppfyller Guds krav?

Just det, det är vi alla!
Ingen av oss kan leva upp till Guds rättfärdighet och helighet.

Det var det som Sören Kirkegaard ville att prästerna skulle erkänna... (se gårdagens inlägg).


Förvirring.


Vad gör ska då människan göra åt sin ofullkomlighet?
Sträva stenhårt mot det goda och straffa dem som misslyckas? Det är Koranens lösning.

Eller:

Kapitulera.. och se hur Jesus tar misslyckandes konsekvens med sig på korset.
I en världsvid kärlek till oss alla, gör Gud det vi inte kan. Löser lagens förbannelse... Uppstår och ger oss liv på nytt.

Förlåtet och försonat. Av nåd. Evangelium är Bibelns lösning.

Det är oerhört relevant!
För mig är inte detta tomma ord, eller teologi för dess egen skull.
Detta är existentialism driven till sin yttersta spets.

Och sedan då?

Vad gjorde Jesus efter uppståndelsen?

JESUS FRAMTRÄDDE FÖR DEM EFTER ATT HA LIDIT DÖDEN,
OCH GAV DEM MÅNGA BEVIS PÅ ATT HAN LEVDE,
DÅ HAN UNDER FYRTIO DAGAR VISADE SIG FÖR DEM OCH TALADE OM GUDS RIKE.
                                        Apostlagärningarna kap 1:3

Han visade sig för dem... jag ser ju skuggan!

Och sedan då?

Skulle Jesus leva jordeliv, åldras och sluta sina dagar på pensionärshemmet?

Nej, han som var av Gud måste naturligtvis återgå till Guds existens.
Det fysiska måste bort för att det andliga - över allt närvarande - skulle bli möjligt.

I vanliga fall flyttar barnen hemifrån. Men här är det liksom tvärtom...

När Jesus lämnade lärjungarna så var det ett sätt att myndigförklara dem. Oss.
Dig och mig.
Ni kan det här, ni klarar det. Men invänta Andens kraft... Vänta lite... Gör inget förrän Anden leder er.

Pilgrimer, ledda av Anden.

Jesus lämnar inget regelsystem efter sig.
Ingen kontrollfunktion. Ingen straffskala.
Bara kärlek och Andekraft, med ett bemyndigande:

ÅT MIG HAR GETTS ALL MAKT I HIMMELEN OCH PÅ JORDEN.

GÅ DÄRFÖR UT OCH GÖR ALLA FOLK TILL LÄRJUNGAR.
DÖP DEM I FADERNS OCH SONENS OCH DEN HELIGE ANDES NAMN.
                                                               Matteus kap 28:18.

De muslimer som upptäcker vem Jesus är, har en härlig befrielse att möta! Ja, vi alla!
Och Mozart hade också behövt möta Jesus...

Möte.

Norbert Elias får sista ordet:

"Som många i en outsidersposition led Mozart av förödmjukelserna som hovadeln tillfogade honom.
Samtidigt var det just av dessa han ville bli erkänd.

Han ville bli behandlad som en likvärdig människa.
Han var medveten om sin musikaliska rikedom och kunde rentav anse sig överlägsen sin uppdragsgivare, men reagerade med bitterhet över de förnedringar han blev utsatt för.

Dessa upplevelser fick en avgörande betydelse för den tomhet och förtvivlan som i slutet av hans liv grep honom så djupt, att han slutligen tappade modet att arbeta vidare, och kämpa mot den annalkande sjukdomen."
(sid 32).

Möte 2.

Alltså, låt oss fira KRISTI HIMMELSFÄRDSDAG just för att den ger oss så mycket hopp och livsmod - både här på jorden och därefter...

Jag vet inte om detta blev så begripligt, men du fick del av mitt jag-perspektiv ialla fall.

Himmelska hälsningar med välsignelse till dig, bästa bloggläsare.

Helene F Sturefelt,
- som fotograferade Motala i vårvinterskrud samt Gulliléen i lövsprickningen igår.
Och,
- som pilgrimsvandrade igår med sju vänner i djupaste glädje, i tystnad... i mål!

Firande av Kristi Him, Kungsmarken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar