Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 15 juni 2013

ÄLMTAMÅLA o BRYGGOR


Ledig lördag, med chokladgrädde!

Från de stora globala svepen nu till det lilla...

Vad gör man en ledig lördag i Karlskrona?

Det är ju så förtvivlat soligt här... så... man gör - allt! Det är lätt att bli bränd, solbränd, utbränd...

... medan man anlägger nya båtbryggor, fikar på en rabarberpaj med chokladgrädde och umgås med pilgrimsvandrande konfirmander uppe i skogsbygden.

Att anlägga en brygga...!

Följ med tre mil norrut till de underbara skogarna i norra Blekinge!

Ett gäng konfirmander hade gjort sitt livs första pilgrimsvandring, från Vissefjärda till Älmtamåla - med vattenpaus i Eremitermåla...

Ortsnamnen här är fantastiska.
Självklart får vandrarna vatten utställt av en bonde just i Eremitermåla!!

Underbara ortsnamn!

Jag var inbjuden gäst på kvällen och skulle ge lite fördjupad kunskap om pilgrimslivet.
Men jag har en liten teaterapa i mig som började spöka...

Hur skulle jag vara klädd?
Säckväv förstås, pilgrimsstav, leopardjeansen och Sweden Rock tröjan, nitbältet ovanpå säckväven... ja, det blir förskräckligt smaklöst... bra.

Alla tider får möta varann i denna utstyrsel.

Hoppas jag inte skrämde slag på er ungdomar när jag kom gående ned mot teaterscenen i Älmtamåla, tjutande:
- Highway to... heaven! Någon som har sett himlen här? Är den runt hörnet?

Man tager vad man haver...

Sen följde en lustiger mix av show och undervisning, spontana sketcher och allvar, à la Helene...

- Kan man leda andra utan att själv ha blivit ledd först?
- Vad gör tystnaden med oss när vi vandrar?
- Kan man läsa naturen som en uppslagsbok från Gud?

Jag är så tacksam för varje ung människa som kommer till kyrkans konfirmationsläger!
Det är stora möjligheter att få samtala om existentiella frågor, som så sällan annars får plats.

Älmtamåla gamla skola.

- Som pilgrim blir jag ledd av Kristus och hans attityd till omvärlden. Bönen är mitt hjärtas samtal, hela tiden.

- Tystnaden kan vara en plåga om man har tinnitus... då kan en liten öronsnäcka med musik vara nödvändig.

Det kan vara provocerande att umgås med sig själv, känna sina känslor, uppleva kroppens motstånd mot marken, höra sina egna tankar - utan reklamavbrott!

- Naturen undervisar oss om Gud, Skaparen. Vi kan inte förstå Gud, lika lite som en sko kan förstå sin skapare; skomakaren.

Så, hej alla dumma skor! Vi ska inte plåga oss med att "förstå Gud" - nej, vi skall älska Gud!
Relationer är ju en hjärtesak.

Hjärnan får vi ha till att beräkna avstånd med och lista ut hur i allsin dar de nya bryggorna ska ligga...

Håll emot! Eller dra... eller...

Tack alla nära och kära, okända och kända, som gjorde min lördag till en glad dag!

Och från det lilla svepet tillbaka till det stora;

- mycket tacksam för att den ende reformvänlige kandidaten i valet i Iran vann!
- böner, böner till alla i Istanbul...
- och böner om konstruktiva lösningar i Grekland, att det fria ordet inte ska hejdas.

Från det stora, till det större...

Till sist:
Hur skall vi älska Gud då?
Genom att ta på oss skorna... och vara villiga att gå med frid och fred!

SPÄNN PÅ ER SANNINGEN SOM BÄLTE,
OCH KLÄD ER I RÄTTFÄRDIGHETENS PANSAR,

OCH SÄTT SOM SKOR PÅ ERA FÖTTER VILLIGHETEN ATT GÅ MED BUDSKAPET OM FRED.
                                                        Efesierbrevet kap 6:14

Ledarna linskollar.

Men vilka skor skall jag ta då?
I-landsproblemen överöser mig; sandaler, stövlar, grovskor, pumps, ballerina eller...
Galoscherna!

Ty ett välsignat regn sveper just in över skärgården.
De nya bryggorna guppar bra och regnet tvättar grusvägarna rena för konfirmanderna uppe i skogsbygden.

Imorgon skall de gå från Älmtmåla till Sillhövda.

VISA MIG, HERRE, DIN VÄG
OCH GÖR MIG VILLIG ATT VANDRA DEN.

Välsignelser till er alla!

Helene Sture Nitfelt,
- som har en fotolins som börjar blir lite sliten och suddig...

Duscha med kläderna på?
När det regnar ute?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar