Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 23 juni 2013

OÄNDLIG NÅD eller NÖD


Nöd eller Nåd hos Inez och Ingvar?

Det är Annandag Midsommar och vi är lediga.
Sova, äta lååång frukost och läsa gårdagens tidingar, och de som ligger på hög...
Gunga lite hammock. Njuta av läget.

Var ska vi gå i kyrkan idag?
Radiogudstjänsten gav inget, de utgick från texten, men kom aldrig tillbaka...
Tunnt och politiskt korrekt från Malmö, med enda syfte att få säga "hen" om Gud...

Andlig nöd.

Lockansmåla gamla skola.

Jag bläddrade i predikoturerna och letade efter någon kollega som är tillräckligt Kristuscentrerad för att jag skulle vilja ta mig dit.
Lockansmåla? Var ligger det?

Min man undrade om det fanns gott kaffe där... jodå, i Ronneby norra kommundel.
Vi har alla lite olika fokus...
Men det skulle visa sig att vi båda blev nöjda!

Oändlig nåd.

Nej, nu har vi kört fel. Den tar vi på hemvägen.

Bilen var fulltankad, kartan påläst samt GPS laddad i mobilen - nu kör vi!
Men efter 4 mil slutade gps'en att fungera. Och pilen försvann....
Var är vi?

Oändlig nöd.

Jag vet att det är lätt att köra vilse på skogsvägarna där uppe. Inte ge upp.
Åh, tack och lov! Där är skylten:

Bara 2 km kvar.

I Lockansmåla gamla skola var säkert ett 40-tal personer samlade, inklusive Wasa Singers.
Vilken tidsmaskin detta var!
Vi satt i gamla skolbänkar från 1800-talet och var omgivna av skolaffischer och värmekamin...

Smygtittade under bänklocket. Där låg gamla tidningar, ännu äldre än de vi bläddrat i idag.
Ines och Ingvar i Höcklehult ville modernisera 1981.
Och från 1940 läste vi i Ronneby-Bladet om en dam som sökte ett soligt rum...

Ändlig nöd.

Viss nöd är lätt att rätta till.

På sångbladet såg jag att tryckfelsnisse varit framme, eller rättare sagt; stavningskorrigeraren kunde inte skilja mellan NÅD och NÖD.

Nu har vi kommit fram till dagens inlägg:

När man drabbas av Guds Helighet, då översköljs man av en så total Närvaro att det nästan gör ont...

Gud är absolut ren, absolut kärleksfull.
Guds ljus är kristallrent och Guds skönhet är total.

"Oändlig NÖD mig Herren gav..."

Ser du felskrivningen?

Plötsligt kommer en annan insikt över en, nämligen den egna bristfullheten.
Vem är väl jag i Guds närhet?

Inte ren, absolut inte kärleksfull...
Mitt hjärtas ljus är grumlat av andra begär och mörka fläckar solkar mitt sinne.

Guds kärlek föder ett synda-medvetande hos mig.

Varför gör Gud så?

Gud är i sin helighet helt avskild från allt vad ondska och synd heter. Det är Guds natur.
Och!
Gud har tänkt detsamma för oss!

Men synden måste hanteras på något sätt.
Inte gömmas undan under bänklocket. Inte lägga locket på...

Gud lägger inte locket på...

Nej, Gud drar fram allt elände ur mörkret och lyser på det... Aj, det gör ont! Ge mig inte dåligt samvete!

Jag vill fortsätta döva det med vår tids credo:
- Jag gör minsann så gott jag kan...

Men det leder inte till omvändelse. Inte till befrielse eller frälsning.
Och inte till glädje heller.

Felskrivningen i psalm 231 får nu en oväntad vändning:

"Den NÖD som bar mig intill nu, skall bära mig ända fram" - till Jesus Kristus!

Syndens konsekvenser - andlig död - har Jesus försonat genom sitt självutgivande på korset.
Försoningsblodet som rann...
Uppståndelsen var ett kvitto på det som hände.

- Fader, förlåt dem...

Min NÖD förvandlas nu till NÅD.

"Oändlig NÅD mig Herren gav, och än idag mig ger!"

"Jag kommit hem, jag vilsen var".

Vid kaffet satt vi och samtalade med prästen Linda Allwood, som bott några år i Kanada.
Hon berättade om ett möte med några mormoner där:

- Det knackade på dörren och vi bad dem stiga in. Vi skulle just ha en bönestund och undrade om vi fick be för dem.
Njae...
- Gud älskar oss så oändligt mycket! sa vi till dessa mormoner, som har fullt upp med sin gärningslära. Gud älskar oss villkorslöst.
- ?

Oändlig nåd.

Något förändrades i den ena mannens ögon, berättade Linda. Han blev berörd av Helig Ande, som alltid talar sanning.
Vad som sedan hände med dem vet vi inte, men vi bad länge för dem när de gått.

Wasa Singers sjöng Skaparens lov.

Tack käre himmelske Far för att du sänder nöden till oss, för att den skall driva oss rakt i armarna på Jesus!

Förlåt oss vår stolthet och styva nackar när vi inte vill böja oss för din kärlek...

Hjälp oss att släppa vår ändliga nöd och villkorade nåd, och helt ta emot Din kärlek, i total hängivenhet.
Amen.

Frid över Hjortakroken.

Glada körde vi hemåt, men vågade oss på ett spontanbesök i ett hus fullt med hundar och barn, och vänner från förr!
- Guds välsignelse över er alla. Stor Kram!

Ett renande, svalkande dopp i Skärsjön fick dagens alla upplevelser att landa.

Nej ingen ska behöva leva i oändlig nöd.
Ingen ska heller behöva leva i relationer där kärlek och nåd är ändlig, begränsad av villkor.
- Om du bara... då!

Nej, jag vill leva i den villkorslösa kristendomen som vänder Nöd till Nåd.

Gud vänder nöd till nåd!

Psalm 231 får sista ordet:

GUDS LÖFTEN GER VÅR LÄNGTAN SVAR,
SOM KLIPPAN ÄR HANS ORD.

EJ BÄTTRE SKÖLD OCH SKYDD JAG HAR
I HIMMEL OCH PÅ JORD!

Kärleksfulla hälsningar med sång från
- Helene F Sturefelt,

- som övar på att stava rätt till alla platser vi kört igenom idag:
Padderyd Nabb, Ruan, Möljeryd, Tolseboda och Hjortakroken... Heja Blekinge!
- och som ber för den oändliga nöden vi världen...

Skärsjön i Tving...

1 kommentar:

  1. Hej från södertälje med trons härliga liv med Jesus och seger in hans blod til alla som tror och är kallad och så undebar välsignelse är att leva med Heliga Andens kraft och ledning in ren hjärtans fröjd för eviga hem som mål dagligen tack med välsignelse ,keijo sweden

    SvaraRadera