Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 2 juli 2013

... GUDS LEVANDE LJUS!


Att vara död, komma till helvetet och sedan dras upp i Guds ljus - är det möjligt?
Detta är det tredje inlägget från Ian McCormacks bok "En glimt av evigheten".
Läs de två första delarna innan du läser detta.

Andligt mörker.

Han blev bränd av kubmaneter då han dök i Maurititus. Hans liv gick inte att rädda.
Men Gud hade en plan...

TY GUD SOM SADE "LJUS SKALL LYSA UR MÖRKRET" HAR LYST UPP MITT HJÄRTA,
FÖR ATT KUNSKAPEN OM GUDS HÄRLIGHET - SOM STRÅLAR FRÅN KRISTI ANSIKTE - SKALL SPRIDA SITT LJUS.
                                                   2 Korinterbrevet kap 4:6

Ian skriver om sin upplevelse, 24 år gammal:

"När jag tittade uppåt, såg jag att jag drogs mot en cirkelformad öppning, långt ovanför mig.
Jag ville inte titta bakåt för att inte falla tillbaka i mörkret.

Källan till ljuset kom från änden av tunneln.
Det var ett otroligt klart ljus, som om det var universums centrum.
Det var starkare än solens sken, mera briljant än en juvel och starkare än laserljus.

Ändå kunde man se rakt in i det."

Rakt igenom Lindesnäs cykeltunnel.

"Jag förflyttades med otrolig hastighet.
En första ljusvåg gav ett enormt välbefinnande. Det var som om ljuset inte bara var av fysisk art utan som ett "levande ljus", som förmedlade en känsla.

Nästa ljusvåg förmedlade en fullkomlig frid.
Jag hade under många år sökt sinnesro, men bara upplevt tillfälliga stunder.
Jag hade försökt med allt - utbildning, sport, sex, alkohol men ingenting gav mig sinnesfrid.
Förrän nu."

Ljus-våg...

"Min nästa tanke var:
- Undrar hur min kropp ser ut? I detta ljus måste jag väl kunna se den!

Jag såg mina armar och ben, men till min förvåning såg jag rakt igenom. Jag var transparent, som en ande. Hela min varelse var fylld av samma ljus som lyste mot mig, från slutet av tunneln.

Den tredje ljusvågen förmedlade fullkomlig glädje.
Mina ord kan inte återge det jag såg...

Plötsligt stod jag framför källan till kraften och ljuset. Det såg ut som en aura, sådan som jag sett på bilder med Jesus och en helgongloria runt huvudet."

Ljuskällan.

Ian berättar om Jesus som dog, uppväcktes från de döda, for till himmelen och satte sig på Gud Faders högra sida:

"Jesus är förhärligad, omgiven av ljus. I honom finns inget mörker.
Han är härlighetens konung, Fridsfursten och Herrarnas herre.

Stod jag verkligen här och fick se det som Bibeln berättar om??
Moses fick se Guds härlighet, Paulus bländades av Guds ljus i Damaskus... och nu jag...

Tänk om det bara är en kraft, som buddhisterna säger, en karma eller yin och yang?
Eller bara en naturkraft med en enorm energikälla?
Inte kan det väl finnas en "person" där inne?"

Gud är ljus.

"Medan jag var fundersam över detta, talade en röst utifrån ljuset:
- Ian, vill du återvända?
Jag blev skakad när jag förstod att det verkligen fanns någon mitt i ljuset, och som dessutom kände mitt namn.

Återvända? Vart?
Jag tänkte att jag var på armésjukhuset med läkaren och den stora injektionssprutan, med motgiftet.
- Vill du återvända?
- Om jag är utanför kroppen, då vet jag inte var jag är, svarade jag.
- Om du vill återvända Ian, då måste du se allt i ett nytt ljus."

Någonting klickade till i mig.
Jag hade just kommit från helvetets mörker, men här fanns bara ljus."

Mot ljuset! Motljus.

MÅ NI FÅ LÄRA KÄNNA KRISTI KÄRLEK, SOM ÄR VÄLDIGARE ÄN ALL KUNSKAP,
TILLS HELA GUDS FULLHET UPPFYLLER ER.
                                                      Efesierbrevet kap 3:19

Ian McCormack försöker sätta ord på det ogripbara:

"Gud är ljus. Han kände mitt namn och visste mitt hjärtats hemliga tankar.
Jag upplevde mig fullständigt avslöjad och transperent inför Gud.
Jag skämdes.
- De måste ha gjort ett misstag och fört fel person hit upp. Jag är ingen god person, jag borde krypa tillbaka till mörkret, där jag hör hemma.

Sakta förflyttade jag mig bakåt i tunneln, men en ny våg av ljus kom mot mig.
Till min överraskning flödade en ren, villkorslös kärlek emot mig.
Istället för fördömelse tillbaka till avgrunden, blev jag rentvådd."

Ren-tvådd.

"Äkta, oförfalskad, ren och orörd kärlek fyllde mig från insidan och ut.
- Kanske Gud inte känner till alla fel jag gjort?

Senare visade Gud mig att det var när jag bad om förlåtelse i ambulansen, som han förlät mig alla synder och renade min ande från det onda.

Jag började storgråta medan kärleksflödet blev starkare och starkare.
Jag hade inte känt mig älskad på åratal.
Senast var av mor och far, men jag drog ut i världen och levde i det jag trodde var kärlek.

Sex var inte kärlek, det bränner bara ut en. Lusta var bara en okontrollerbar längtan som sög ur all kraft."

Utnyttja mig inte!

"Ljusvågorna upphörde. Jag var omsluten av äkta ljus och fylld av kärlek.
Det var sådan underbar stillhet.
- Undrar om jag kan ta steget helt in i detta underbara ljus?

Om jag fick se Gud ansikte mot ansikte då skulle jag veta sanningen. Jag var så trött på lögner och svek.
Det fanns ingen röst som sa att jag inte kunde.

Jag kom innanför en slöja av skimrande ljus, likt det stjärnor och diamanter ger ifrån sig.
Ljuset fortsatte att hela mig mig på djupet, det helade min inre sargade människa, helade mitt brustna hjärta."

Gud helar.

"I centrum stod en man med en bländande vit klädnad, tillverkad av ljus.
Utsträckta armar välkomnade mig.
Skenet var så starkt att jag inte kunde urskilja anletsdragen.
Ljuset sände ut absolut renhet, helighet.

Jag försökte se in i ljuset som omslöt hans ansikte, men då flyttade han sig åt sidan, och ljuset följde med honom."

JESUS ÄR DÖRREN.
DEN SOM GÅR IN GENOM MIG SKALL BLI FRÄLST, OCH HAN SKALL FINNA BETE..
TJUVEN KOMMER FÖR ATT STJÄLA, SLAKTA OCH DÖDA.
JAG HAR KOMMIT FÖR ATT NI SKALL HA LIV, I ÖVERFLÖD.

JAG ÄR DEN GODE HERDEN, SOM GER SITT LIV FÖR FÅREN.
                                                              Johannes kap 10:9-11

Anar en ny värld.

"Bakom Jesus såg jag en rund öppning till en helt ny värld.
Jag upplevde att jag stod vid randen till paradiset. Ja, jag fick en glimt av evigheten.

Det var fullständigt orört. Själva gräset utstrålade samma ljus och liv som fanns i Guds närhet.
Genom ängen slingrade sig en kristallklar vattenström, omgiven av träd.

Det kändes som om jag blivit född för första gången.
Varenda atom i mig visste att jag var hemma. Bara ett steg bort..."

Jesus sa: Jag är världens ljus.

"När jag försökte ta steget ut till denna nya värld, ställde sig Jesus i öppningen.
Han är dörren till livet.
Ingen kommer till Fadern utom genom honom.

Det finns bara en smal stig som leder till hans kungarike.
De flesta finner expressvägen, motorvägen, som går ned till helvetet.

Jesus frågade:
- Ian, nu när du har sett detta, vill du återvända?
- Nej, jag har ingen orsak att återvända till eländet och hatet! Jag har ingen fru eller barn, ingen som verkligen älskar mig. Jag vill gå in.

Men Jesus flyttade sig inte.
Jag vände mig om för att säga 'adjö grymma värld' men då såg jag tydligt min mor stå precis i tunnelöppningen.

Jag hade ljugit. Det fanns en person som verkligen älskat mig - min mor.
Och hon hade bett för mig varje dag i mitt liv.
I min stolthet och arrogans hade jag förlöjligat hennes tro.

Men min mor hade rätt. Det finns en Gud, och en himmel och ett helvete.
Jag insåg hur själviskt det skulle vara att gå in i paradiset och lämna henne, i tron att jag hamnat i helvetet.

Hon skulle aldrig få veta att jag bett om syndernas förlåtelse på min dödsbädd och att jag tagit emot Jesus som min herre och Frälsare.
Hon skulle bara ha fått ta emot en död kropp, i en låda från Mauritius..."

På väg ned...

Hur ska detta sluta?
Det är några viktiga händelser kvar, och jag återger förkortat det Ian upplevt.

- "Gud, det finns en person som jag verkligen vill återvända till, och det är min mor.

Bakom henne stod en mängd människor som aldrig skulle få veta att det finns en himmel och ett helvet, om inte jag återvände och berättade för dem.
Många av dem skulle aldrig sätta sin fot innanför en kyrkdörr.

- Gud, jag vill berätta för dem. Nu när jag varit här, vet jag att jag kan komma hit igen.
Herren sa:
- Om du återvänder, måste du se saker i ett nytt ljus."

Se, med Jesus.

"Jag förstod att jag måste se med Guds ögon, med kärlek och förlåtelse. Jag måste se världen som Gud ser den, genom evighetens ögon.

- Gud, hur återvänder jag?
- Ian, vänd på ditt huvud... känn hur vätska rinner från dina ögon... öppna nu dina ögon, och se."

På en gång var Ian tillbaka i sin kropp.
Men det skulle visa sig bli svårare, mycket svårare än han trott, att komma tillbaka till detta jordiska liv.

I fortsatt kamp, hälsar jag dig med detta underbara Guds levande ljus.
Boken är utgiven på Gospel Media förlag.

Fortsättning följer.
Helene F Sturefelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar