Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 2 augusti 2013

DET 1000:e INLÄGGET !


Top Spin!

Du läser just nu det 1000:e inlägget i Sturellas Fotoblogg!

Tillsammans med 93.000 läsare har du fått ett ord och en bild till eftertanke, under snart tre år.
Och jag har suttit här och lärt mig massor, fått ihop sammanhang och skrattat högt åt knasiga bildkombinationer.

Jag ska låta glade Kalle med sin vildsvinskebab få illustrera en del av detta.
Det är Skärgårdsfest i Karlskrona och karuseller, musikscener och matvagnar trängs runt Fredrikskyrkan..

Jag äter hos Kallemannen.
Kalle och jag har en sak gemensamt:
- En ska äta mat som har sprungit fritt och levt i skogarnas glädje ända tills - pang.

Det handlar inte om att vara en mansgris, inte heller att vara ett svin, utan just detta att som man och kvinniska mycket gärna vilja äta  - vildsvin!

Vi ogillar industriproducerad mat och vi ogillar onödigt lidande.
Som predikant av Guds skapade frihet i naturen, kan jag inte annat än stödja Kallemannen.

Och mot den "smyg-lagiskhet" jag upplever finns hos en del kristna - att det är fult att äta kött - vill jag säga:
- Men ät vildsvinsgrisarna då, innan de tar över skogar och betesfält helt och hållet!
Ät kött så slipper du med din bil köra på kött i skymningen!
Ät vildsvinskebab, med massor av sallad och sås till!

Och se till att det finns kor som betar på skärgårdsöarna, annars växer det igen och blir ogenomtränglig mark, till ingens glädje.

Mycket ful. Men mycket god.
Vildsvinskebab är bäst!

Det jag nu skall skriva om, provocerar mig.
Det är en förlängning av vildsvinstanken, men tillämpad på oss en-iskor (se förra inlägget).

Det handlar om att vara stolt, stolt över att vara människa och stolt över att få vara döpt in i Guds underbara kärlek.
Och det handlar om att "vara fel" och bli fördömd av andras kontrollbehov, både i kyrka och politik.

Att älska samma. Homo-sexualitet.

Himmelen flammar.

Det är Pride-festival i Stockholm dessa dagar.
Jag har aldrig varit där, tycker det verkar skrikigt och skränigt. Alla rosa fjäderboór skymmer själva sakfrågan:
- Rätten att få vara homosexuell och dela sitt liv med vem man vill.

Jag har under många år funderat över detta för att hitta en biblisk hållning, såsom jag förstår det.

Att vara "utanför" är något av det värsta en människa kan råka ut för.

Regnbåge över ful husvagn.

En sådan bagatell som att vara vänsterhänt var svårt för oss som gick i skola på 60-talet, vi kunde få smäll på fingrarna av läraren...

Att vara vänsterhänt och nyinflyttad med fel dialekt var svårt när en gick på mellanstadiet och ville vara med i gänget.

Att vara vänsterhänt med fel dialekt och dessutom kvinna på teologicum i Lund var verkligen inte bra på 80-talet.

Nu skulle jag ju lägga till .." att dessutom vara homo-sexuell"... men det är jag inte, så jag får använda min medkänsla och fantasi. Och jag förstår med en gång vilket trauma detta är!

Regnbågen - Guds förbund.

Till mina fundamentalistiska vänner brukar jag säga:

- Skapelsen är brusten. Det finns gott om avvikelser bland djur och människor, där både okänsliga asbergers, Adhd'are och högkänsliga personer har sin nödvändiga plats i flocken.
Så även alla minoriteter på den sexuella skalan.

Jag läste om en kille som varit hårt fördömande i en kristen kyrka i USA.
Han missionerade hårt bland homosexuella för att de skulle ändra sig, ja han ömsom bad, ömsom hotade.

Tills han kom på sin bästa kompis... och såg hennes förtvivlan då all kristen hårdhet drabbade henne till total förtvivlan.
Då bestämde han sig för att ställa sig på hennes sida, och dela smärtan.
Han var heterosexuell men beslöt att falskeligen "komma ut" som homosexuell...

Och han blev rädd... mycket rädd när han också fick allt djävla mörker över sig...

I ett års tid levde han detta låtsasliv, som ju var en djupt kristen handling då han delade hennes utsatthet.
Sedan skrev han en bok om det... och menade:

- Vårt enda budskap som kristna är att föra Guds kärlek vidare till ALLA människor.
Vi är inte satta att döma. Vi ska inte sortera folk. Vi lever i frid och försoning med alla brokiga människor.

Mäktig regnbåge över Östergyllen.

Detta 1000:e inlägg tillägnar jag alla som blivit utsatta för att de/vi är "fel" på något sätt, i andras ögon.

Inte i Guds ögon!
Ingen kan vara fel i Guds ögon.

Jo, vi kan göra fel och leva fel, men vi kan inte "vara" fel eftersom Gud har skapat oss.

Jag tänker i mitt stilla sinne att alla dessa avvikelser är ett sätt att pröva vår sammanhållning.
Gud vill pröva oss om vår kärlek håller, och om vi vågar låta Guds kärlek flöda så totalt att gemenskapen kan innehålla verkligen alla - från albinos till Downs syndrom - och där alla är en gåva till storfamiljen?!


Tre gröna hjärtan, kärleken växer.

Det jag sedan utläser ur Bibeln vad gäller sexuella relationer är att de skall vara Trofasta.
Inget utnyttjande, inget underläge, inget köpslående.
Inga tillfälliga förbindelser och ingen polygami.

Den sexuella gemenskapen skall vara pålitlig, ansvarstagande och trogen.
Som en bild för Guds gemenskap med oss - Kristus som brudgum och vi i församlingen som Brud!
Pålitligt, ansvarstagande och trofast.

Så innan du dömer - gå in i den andres roll och låt din egen dom drabba dig själv först och främst.
Då får en fatt i sitt eget fula tryne...

Och respekt för Den Andre kan börja ta form istället.

UNDERORDNA ER VARANDRA
I VÖRDNAD FÖR KRISTUS.
                                               Efeserbrevet kap 5:21

Läs Den långsamma kärleken!

Regnbågen är tecknet på Guds förbund med oss i 1 Mosebok kap 9:13
.
Så länge det kommer an på Gud skall hen inte låta någon syndaflod komma över oss mer.
Men frågan är om vi håller vår del av löftet - att inte leva i ondska och synd...

Så när Pride-festivalen har tagit regnbågen som sin symbol, hoppas jag att de har just den trofasta kärleken i fokus, annars blir det fel igen.

Promiskuitet tjänar varken Gud eller medmänniskan, och inte det egna begäret heller, eftersom det aldrig kan stilla behovet av att verkligen vara älskad. Vänd om.

Regnbåge över Medevi Brunn.


Käre himmelske Far,

- jag har inte alltid förstått det här... Förlåt oss all rädsla.
Förlåt oss begäret att vilja kontrollera de andra.
Hjälp oss att vara fria att älska troget, precis så som Du älskar oss troget.
Amen.

Paulus förmanar församlingen i Korint:

INGEN SKALL GRUNDA SIN STOLTHET PÅ MÄNNISKOR.

ALLT TILLHÖR ER - HELA VÄRLDEN, LIV OCH DÖD,
NUTID OCH FRAMTID, ALLT ÄR ERT.
MEN NI TILLHÖR KRISTUS, OCH KRISTUS TILLHÖR GUD.
                                                         2 Korinterbrevet kap 3:21

Var välsignad.

De friaste hälsningar i Jesu försoningsblod,
skärgårdsprästen, bloggaren och underdog-fotografen:

Kallekvinnan Helene F Sturefelt

- som funderar på att ha anka som omväxling till kvällsmat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar