Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 9 augusti 2013

ENSAMTID & STÄLLTID


Aspöfärjan - ställtid.

- För varje timme man tillbringar tillsammans med andra, behöver man en viss mängd ensamtid för att fylla på reserverna och få balans.

Jag läser i handboken för högsenstiva personer (HSP) om att beräkna sin ETK.

Nu kände du dig säkert lika dum som jag - vaddå ETK? Ska man känna till det?
Nej, det ska man inte.

Det är Maggan Hägglund och Doris Dahlins eget påhitt i boken "Drunkna inte i dina känslor" och betyder Ensamhets-Tids-koefficient.

Drunkna inte i dina känslor.

Jag har ett oerhört stort behov av att vara ensam.
För att kunna ta emot dagens intryck måste jag först ha skapat ett utrymme för det.

Det går inte längre att stapla händelser på varann längre.

Bodil Jönsson kallade det för "Ställtid" - stunder då man ingenting gör utan liksom ställer om, låter intrycken sjunka till ro.

Att stå i kö är bra för den stressade nutidsmänniskan. Andas!
Eller att ta färjan ut till Aspö... Där får man 25 minuters ETK varje dag!

Tide-gärd. Skydd för tiden.

- En del får multiplicera tillsammanstiden med 0,25 och tar sig en kvart ensamtid, andra får multiplicera med 1,5 och tar sig en och en halv timme för varje gemenskapstimme.

Hur är det för dig?

Vi som har gått i väggen, och lider av utmattning, behöver ibland en halv dag för att orka med en enda timme.
ETK 6 gånger en tillsammanstimme - hänger du med?

Vad är det här för en koefficient? 2,1 minuter?

Att "tiden läker alla sår" är mycket sant i detta sammanhang.
Ju mer tid, desto mer läker de skador stressen orsakat.

Denna fredag blev en matematisk prövning...

Först begravning med minnesstund kl 13, sedan kvällsmässa kl 20. Hur skulle jag orka med det?
Här gäller det att ladda och planera väl.

Det var ett milt och vackert sammanhang vid kapellet, med bärarlag från hemtrakterna.
I cykelkorgen låg baddräkten under psalmboken...
Vilket oerhört privilegium att kunna cykla genom stan till en liten skärgårdsvik och lägga sig där!

Solvarma klippor värmde långt in i själen.
Här blev det dubbel effekt på koefficenten kan jag meddela!

Och med ett par kraftiga simtag och dubbla volter i det salta vattnet, spolades hela huvudet rent genom öron, näsa och hals, så omladdningen av batterierna var total.

Två klocktimmar vid havet blev fyra effekttimmar...

Nej inte ute på Godnatt!

Maggan & Doris skriver:

- Vi som är högsensitiva personer behöver stora sjok av ensamtid för att tvätta våra själar i, fundera på saker, låta somt sjunka undan och annat få flyta upp till ytan.

Låta sår läka i lugn och ro.
Lyssna på oss själva, tänka våra egna tankar till slut, ha lite tråkigt och komma på lysande idéer...

Eller bara tom-glo.

Tillbaka in till staun möttes jag av semesterstrosande turister, öppna uteserveringar med live-musik och en glad helgkänsla.

Det är underbart att vi nu kan ha våra två kyrkor på torget öppna så här mycket, fram till kl 21!
Många är glatt förvånade.

- Är det verkligen öppet? Oj. Får man gå in och titta?
- Ja, man får vara med på mässan också! Välkommen.

Att få lämna veckan och inleda helgen med en enkel mässa på fredagskvällen tycks vara ett behov som allt fler upplever.

NU SJUNKER BULLRET OCH STRESSEN SLÄPPER
DIN ÄNGLAVAKT VÅRA MÖDOR BÄR.

O GUD, VÄLSIGNA MED NATTENS VILA
DET FOLK VARS MENING DU ENSAM ÄR.

Sjunker bullret?

LÅT RÄTTEN BLOMMA DÄR ORÄTT RÅDER
GÖR FÅNGEN FRI OCH BRYT VÅLDET NED!

NÄR NATTEN FALLER LÅT KYRKAN VAKA
OCH MÄNSKAN HÅLLA MED MÄNSKAN FRED.

Jag tänkte hinna med nästsista bussen hem och smög förbi alla uteserveringarna...
Men...
- Hej Heleeeene!

Det gick inte. Jag blev indragen på puben....
Och blev faktiskt lite glad för det, det verkade så roligt att sitta där och lyssna på musiken och koppla av.
Det var precis vad jag behövde.
Och av överskottet från havsbadet kunde jag snacka lite "kristendom och teologi", ja det var djupt meningsfullt!

En annan gång.

En del blir utslängda från krogen... andra indragna... Hm.
- Tack kompis! Vi ses kanske i kyrkan nästa gång. Gud välsigne dig.

På andras blickar märkte jag tysta gillanden. Prästen är inte där och fördömer. Nej, prästen är där och delar och liksom legitimerar situationen.
Undrar vad den koefficienten kallas...?

Doris & Maggan konstaterar att:

- När vi kommer ut ur våra små ensamhetsholkar i tiden är vi mycket snällare och gladare och tycker det är jättekul att vara bland folk igen.

Oj, nu har jag haft för lång ställtid.
Aspöfärjan har frusit fast...

Nu ställer jag in hela lördagen på familjeläge.
Söndagen måste absolut vara i enskildhet och sedan en långsam upptrappning så att kvällsgudstjänsten blir fylld av närvaro.

Min. Och Guds. I samverkan.

Mycket ensamma och sköra men sköna hälsningar,
Helene Fri-Tid Sturefelt

Snart kommer vintern! : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar