Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 3 september 2013

EINSTEINS TIDSHÅL & BIBELTID


Sugs in, eller slungas ut? Celine.

Tidsskivor och Livsströmmar.

Tiden lever sitt eget liv.
Jag försöker vara följsam. Ibland går en förmiddag mycket långsamt., som för dagssländan som suckade:
- Bara middagstid än...

Medan ett år kan gå fort!

Tiden är relativ.

Det finns goda tider, skördetid och älskogstid, tid då vi ska bli helade och tider av tröst.
Men också hemsökelsens tider, mödans och olyckans tid, hämndens tid och okunskapens tid.

I detta inlägg ska jag låta Vetenskapens värld få möta Bibelns värld.
Jag har smaksatt texten med foton från en spännande dag vid Borenshults slussar vid Vättern.

Hur ska den ta sig upp mot strömmen?!

Igår visade "Vetenskapens värld" på SVT ett program om Tiden.
Det var oerhört intressant och visar hur teoretisk fysik går ihop med filosofi och teologi.

Om jag nu skriver något sakfel så får du förlåta mig - jag, en enkel TV-tittare uppfattade det hela på följande vis:

Behovet av gemensam tid uppstod då tågtrafiken ökade på 1800-talet. Varje stad hade sin tid, men det blev komplicerat när Paris-resenärerna inte hade samma tid som dem i ankomststaden Genève..

Gemensam klocktid blev nödvändigt att uppfinna.
Unge Einstein fick börja arbeta med frågan...

Tidssluss.

Tid är inget ensamt begrepp. Tid hör ihop med rummet. Rumtid.

Ju fortare vi rör oss, desto långsammare (jo) går tiden.

ex) Om man gör en resa utanför jorden gravitationsfält åldras vi bara 5 minuter medan det på jorden gått 50 år! Tillbaka till framtiden...

Tidvatten... Håll emot!

Tänk dig att Tiden är som en skivad limpa. Allt som sker "nu" sker på samma "tidsskiva", och borde hända samtidigt.
Det gör det också.

Men - tänk dig nu ett stort avstånd mellan två personer. Om en person avlägsnar sig bort från den andra så vrids "nuvinkeln" och hamnar i dåtiden!
Om personen tvärtom närmar sig den andre, då vrider sig "nuvinkel" in i framtiden!

Detta är teoretisk fysik och ger bara utslag om avstånden är enormt stora.

Albert Einsten arbetade alltså med tidsfrågan utifrån behovet av en fungerande tågtidtabell, och revolutionerade uppfattningen då han kunde visa att tiden inte är konstant.

Han menade också att det finns "tidshål" som man kan krypa igenom... eftersom alla tider existerar samtidigt!

Tidsskivor och Livsströmmar.

Maskor i tiden...

Berättarrösten Viktoria Dyring sa:
- Men vi har ju inte sett folk försvinna ut ur tidshålen... så hur kan vi veta att detta verkligen stämmer?

Nu kopplar vi ihop detta med Bibeln.

På flera ställen berättas det just om detta, hur människor försvinner ur tiden, utan att dö...

* Den gamle kungen i Salem, Melkisedek, som Abraham gav tionde till, hade ingen far och mor, inget stamträd, hans liv hade ingen början och inget slut. Hebr 7:3
Sedan var Melkisedek bara borta...

* Tre män besökte Abraham, de kom från ingenstans och försvann lika märkligt - i konsten skildrat som en helig treenighet, bortom vår kontroll.

* Profeten Elia togs upp till himmelen i en vagn av eld.

Från en tidsnivå till en annan.

* Jesus sa inför sitt avsked: En liten tid och ni ser mig inte, åter en liten tid och ni skall se mig...

* Efter kosrfästelsen och uppståndelsen var lärjungarna samlade runt honom vid himmelsfärden. Ett moln tog honom ur deras åsyn...

Bibeln är full av teoretisk fysik!
Under alldeles för lång tid har dock många bibelberättelser avfärdats med den ena okunniga kommentaren efter den andra.

Men nu kommer alltså den fysiska vetenskapen ikapp det som teologi och andliga hjärtan har "vetat" i alla tider!

Melkisedek, Elia och Jesus försvann alla ut genom Einsteins tidshål!!
Detta är Sturellas alldeles egna slutsats - - -

Tidsskivor och Livsströmmar.

Livets ström. Nästa etapp!

TV-programmet fortsatte:

- Varför rör sig tiden "framåt"?

Orsak: Trycket från Big Bang, från "ett" till "två". Det är från total Ordning till allt större oordning.. i en ständigt ökande acceleration.

Experiment:
De kastade upp en bok i luften. Den landade med alla sidor utspridda, i oordning...
Det spelar ingen roll hur många gånger man skulle kasta upp boken igen, sidorna skulle komma i ännu större oordning.

Från kosmos till kaos.

Jag läser i Hebreérbrevet kap 1:10-12:

DU, HERRE, LADE I TIDENS BÖRJAN JORDENS GRUND,
OCH HIMLARNA ÄR DINA HÄNDERS VERK.

 DE SKALL FÖRGÅS, MEN DU FÖRBLIR.
DE SKALL NÖTAS UT SÅSOM EN KLÄDNAD...

MEN DU ÄR DENSAMME
OCH DINA ÅR HAR INGET SLUT.

Ser en ny båt närma sig slussen.

Det skapade går från maximal funktion i topp i en nedåtgående spiral, till en de-generation och ett långsamt utnötande. Inte utveckling.
Teoretisk fysik och teologi omfamnar varandra och jag jublar.

Tidsskivor och Livsströmmar.

Tiden i Bibeln går inte att fånga i mekaniska termer.

Skriften radar inte upp tidsenheter efter varandra. Nej, varje detalj i tillvaron har en relation till dess helhet.

Från varje ögonblick går tidslinjen inte upp till något "tidlöst ting" utan till all övrig tid!
Varje punkt i tiden står i förbindelse med Gud, som handlar med oss, i alla tider.

Detta innebär att alla tider kan vara med i samma ögonblick...

Piren i Borenshult förenar.

Åter igen bläddrar jag i Hebréerbrevet, 9:26, där det står att KRISTUS har uppenbarats en enda gång, nu vid tidernas ände - eller på grekiska: "vid tidsåldrarnas sammandragning" - och skall komma tillbaka en andra gång:

... DÅ INTE FÖR SYNDENS SKULL UTAN FÖR ATT RÄDDA DEM SOM VÄNTAR PÅ HONOM.

Väntar på tidens slut?

Jag vill avsluta med ett modernt uttryck som heter:

- DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT FÅ EN LYCKLIG BARNDOM.

Jag älskar det uttrycket! Det är själavård som rymmer både teoretisk fysik och teologi.

Jag har denna sommar brottats med ett sår från barndomen.
Genom att återvända till platsen och konfronteras med situationen kunde jag från detta nu gå tillbaka, med facit i hand, och trösta den lilla ledsna flickan.
Nu vet jag att hon blev besparad en dålig tonårstid...

Tiden läker alla sår - - -

Tidsskivor och Livsströmmar.

Tacksam Tids-Teolog.

Tiden stannade. Skadan läkte. Kaoset skingrades när Guds kärlek rörde vid hjärtat.

Så tack Gud för Einstein och tack Gud för ditt Ord i Bibeln!
Jag ger Dig all ära för det omätliga djup av intelliegens Du lagt ned i Skapelsen.

SÅSOM DET VAR AV BEGYNNELSEN
NU ÄR OCH SKALL VARA
FRÅN EVIGHET, TILL EVIGHET - AMEN!

Tidlösa hälsningar från Sturella,
- som gärna simmar mot strömmen, mot tiden, i ett flöde och med ett flow som inte tillhör denna världen... ; )

Helene F Sturefelt, teol.kand.

Only the dead fish follow the stream...

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Tack för ännu en fin blogg med också ett bra ämne!

    Jag gillar specielt detta som jag citerar nedan:

    - Tiden läker alla sår,,,,
    (slut citat)

    Mvh/Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack för ditt inlägg! Det stämmer helt överens med min egen uppfattning av det vi kallar " verkligheten" 💥🏵️♥️

      Radera