Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 18 oktober 2013

DE STOD INTE UT...


Vi drar!

- Det är outhärdligt det han säger! Vi står inte ut!

Jesus förstod att hans lärjungar förargade sig över hans ord.
Än idag blir vi arga över det som Jesus säger.
Han berör.

Liberaler, konservativa, smygtroende, naturvetare, agnostiker, ljumma sökare och rasister - alla har vi våra uppfattningar om Jesus och hur kyrkan ska vara, vad prästen ska säja och vilken framtoning en ärkebiskop ska ha.

Det är viktigt att försöka ta in sin egen motståndarsida och fråga:
- Undrar hur de tänker? Vad driver dem? Vad är de själva en reaktion på?

Om man inte klarar den nyfikenheten, ska man inte ge sig in i det läger man ogillar.

Och en kritisk åsikt får inte bemötas med kränkande maktspråk:
- Du är sjuk i huvet...
Det avslöjar avsändarens argumenteringsnivå.

Så dåligt.

Jag läser i Johannes evangelium kap 6. Det handlar om brödundret, mannat i öknen och att Jesus säger sig vara Livets bröd.

JAG ÄR LIVETS BRÖD. DEN SOM KOMMER TILL MIG SKALL ALDRIG HUNGRA.
OCH DEN SOM TROR PÅ MIG SKALL ALDRIG NÅGONSIN TÖRSTA.
                                                   Joh 6:35

De som var samlade runt om honom började tjafsa vad han menade.
Bokstavstro krockade med symbolspråk.
Biologi med Teologi.

JESUS SA:
- DEN SOM ÄTER MITT KÖTT OCH DRICKER MITT BLOD HAR EVIGT LIV,
OCH JAG SKALL LÅTA HONOM UPPSTÅ PÅ DEN SISTA DAGEN.

Se där, nu har du redan tänkt sluta läsa.. för det här står inte heller du ut med!
Knappt jag heller....
Men vi fortsätter. Jesus måste ju ha en poäng med detta.


Och inte kan hon fotografera heller..

Det handlar inte om kannibalism!
Inte att äta hans muskler eller dricka hans blod.

Men att "ta in" allt det han står för, ta emot hans försoning för de brott vi gör mot Gud. Och varandra.

INGEN KAN KOMMA TILL MIG UTAN ATT FADERN, SOM HAR SÄNT MIG, DRAR HONOM.
DET STÅR SKRIVET HOS PROFETERNA:
- ALLA SKALL BLI GUDS BARN. Joh 6:44.

Här finns ett stort löfte! För alla, oavsett religion.
Men vägen går inte genom egen förträfflighet, och det retar fariséerna, det retar oss.

Vägen går inte heller genom offer, varken midvinterblot eller getter till Kali Durga.
Men i all sann religionsdialog så pekar de fram emot en fullkomling, tänker jag, där Jesus Kristus blir slutet på offerväsendet.

Hösten är fin från tågfönstret.

- FÅR DET HÄR ER ATT VACKLA?
HUR BLIR DET OM NI FÅR SE MÄNSKOSONEN STIGA UPP DIT HAN VAR FÖRUT?

DET ÄR ANDEN SOM GER LIV, KÖTTET ÄR TILL INGEN HJÄLP. (och här betyder "kött" den mänskliga viljan).
DE ORD JAG HAR TALAT TILL ER ÄR ANDE OCH LIV.
Joh 6:61

Många drog sig tillbaka och ville inte längre följa honom.

När vår nya ärkebiskop vill nyansera den teologiska debatten om jungfrufödseln, då händer samma sak:
- en del klappar i händerna, andra ser det så allvarligt att de lämnar kyrkan.

Eva Hamberg, präst och ledamot i Svenska kyrkans läronämnd har lämnat sitt uppdrag och begärt utträde ur kyrkan, och avsäger sig därmed prästämbetet.

Hon varnar för "den inre sekulariseringen" i Svenska kyrkan:
- Jesus är i stort sett borta. Kyrkan vill tala om allt möjligt annat. Jesus är inte herre längre.
KT nr 42, 2013.

Öresund närmar sig.

Vem står inte ut med vem?

* Kyrkan bara tjatar om sin Jesus, synden och skulden och himlen och allt det där... Jag lämnar.
Eller:
* Kyrkan förminskar Jesus, tar bort det svåra och låter himlen vara på jorden i en lycka som inte längre handlar om salighet inför frälsningen.... Jag lämnar.

Så kan vi lämna varann. Lämna varandra i fred.

Men Jesus lämnar oss inte!
Han söker oss ständigt.

Eller som Dag Hammarskjöld skrev i sina Vägmärken:

GUD DÖR ICKE DEN DAG VI EJ LÄNGRE TRO PÅ EN PERSONLIG GUDOM,
MEN VI DÖR DEN DAG LIVET FÖR OSS EJ LÄNGRE GENOMLYSES AV DET STÄNDIGT ÅTERSKÄNKTA UNDRETS GLANS,
FRÅN KÄLLOR BORTOM ALLT FÖRNUFT.

Genom Höganäs.

Dö inte!
Lev med Gud.

Stå ut med livet, även när det tänjer dig till bristningsgränsen...
Och om du brister, låt den korsmärkta kärleken fånga dig i sina armar.

Tack käre Jesus att Du står ut med oss!
Oavsett politisk åskådning eller filosofisk uppfattning så ser Du mänskovärdet i oss alla.

Hjälp oss att ha Din blick på varandra, även när åsikterna går helt isär.
Rädda Svenska kyrkan från att spricka i två delar...
Gör våra kyrkoledare frimodiga i att bekänna sin kärlek till Dig.

I Jesu namn, Amen.

Helene F Sturefelt,
- som påminner sina läsare att dessa "blogg-kåserier" inte har någon officiell status, utan endast uttrycker vad jag tänker.

Framme vid Kullaberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar