Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 9 oktober 2013

FLÄDERBÄR och den BLINDE


Vet inte vad detta är... Säkert giftigt...

Kan man se utanför sin erfarenhet?

Nej, jag tror inte det.
Om jag inte vet vad jag ska förvänta mig, då är det lätt hänt att gå förbi och missa det hela.

Om jag skulle be dig plocka lite fläderbär, vet du då vad du skulle leta efter?
Vet du när de är mogna? Om de är ätliga? Vilken färg de har?

Om inte, då kommer du att gå förbi fläderbärsbusken och missa en upplevelse och smaksensation!

Absolut Saft! Se vilken skönhet!

Innan du får följa med mig på jakten efter höstens svartröda guld, så vill jag ta med berättelsen om den blindfödde mannen som Jesus mötte.

Ingen har hört att man kan ge synen till den som är född blind...
Dessutom var han väl så syndig, liksom hans föräldrar, att han fick skylla sig själv...

Så resonerade fariséerna, så resonerar vi kanske än idag.
Men något hände.

Den blinde mannen vid vägkanten mötte en främling som påstod sig vara världens ljus.
Vad är ljus?

Svarta bär och gula lönnlöv.

SEDAN SPOTTADE JESUS PÅ MARKEN, GJORDE EN DEG MED SPOTTET OCH STRÖK DEGEN PÅ MANNENS ÖGON OCH SA:
- GÅ OCH TVÄTTA DIG I SILOADAMMEN.

Hela berättelsen finns att läsa i Johannes evangelium kap 9.

Siloa betyder utsänd. Det är intressant. Jesus sänder ut den blindfödde mannen ur hans mörker.

Vad skulle han göra? Skulle han våga?

Repa mod.

Den blinde hade levt så länge i hopplöst mörker att hans drömmar hade slocknat.
Jo, en liten längtan fanns kanske ännu kvar, men om inget hände när han tvättade sig, då skulle även de sista resterna av drömmarna vara borta.

Var det värt att riskera det? Totalt mörker, även i själen.
Eller ljus. Verkligen ljus!

Jesus gjorde det inte åt honom. Han var tvungen att själv fatta ett beslut. Gå.
Eller stanna. Vänta kvar. På vad?

Den blindefödde reste sig upp. Han gick till Siloadammen och sköljde sina ögon.
- - -
Han kom tillbaka seende!

Var god skölj.

Den dialogen som sedan följer är värd egen uppmärksamhet, men jag hoppar över det och fokuserar på detta med drömmar, att våga se bortom sina egna erfarenheter.

Om vi ser bara det vi brukar se, hur ska vi då få nya erfarenheter?
Någon måste öppna ögonen på oss!

Precis som jag här har visat dig vad gäller fläderbären!
De är resultatet av de gyllengula fläderblommorna som vi kan göra ljusgul saft på, men om de inte plockas på våren, då mognar blommorna till svartröda bär, som alltså plockas nu på hösten.

Hur vet jag det?
Min mamma visade mig...
Hur visste hon det?
Någon annan visade henne...

Så går erfarenhet efter erfarenhet vidare, till den som vill ta emot den!

Avrepade fläderbär.

Tänk om jag blev utkörd och utslängd för att jag kokade hemlig svart saft i mitt kök?
Tänk om någon trodde jag var tokig när de såg mig plocka dessa stora klasar och bära en hel ryggsäck hem, på magen?

Nej, hon är lite märklig den där Helene, opålitlig...

Den blindfödde mannen, nu seende, vann ordduellen med de skriftlärde, men de körde ut honom.
Han verkade inte klok.. Det vet man väl att syndare inte kan få synen tillbaka!
Ändå såg han...

De ville inte få sina cirklar rubbade.
- Iväg!

Fläderbären kokas.

JESUS FICK HÖRA ATT DE HADE KÖRT UT HONOM. NÄR HAN TRÄFFADE HONOM FRÅGADE HAN:
- TROR DU PÅ MÄNSKOSONEN?
- VEM ÄR HAN ? JAG VILL TRO PÅ HONOM.

JESUS SA:
- DU HAR SETT HONOM. DET ÄR HAN SOM TALAR MED DIG.
DÅ SVARADE HAN:
- JAG TROR, HERRE, OCH FÖLL NED FÖR HONOM.

JESUS SA:
- TILL EN DOM HAR JAG KOMMIT HIT TILL VÄRLDEN, FÖR ATT DE SOM INTE SER, SKALL SE, OCH  DE SOM SER SKALL BLI BLINDA.

Fläderbärssaft, tjock som blod...

Vill du ha ett glas saft nu?

De allra mest C-vitaminrika hälsningar med välsignelse från Skaparen, som var på hemligt humör när de svarta fläderbären formgavs...
Kanske var det i skarven mellan sommartid och vintertid, så vår Herre inte såg vad han gjorde...

Jag ser! Jag tror!
Jag dricker Doktor Dilles Droppar mot Hosta och Förkylning! som Rasmus Nalle skulle sagt till Sälle och Pingo...

Helene Fläder Saftfelt.

Doftande fläderblomma, flat klase.
Den giftiga är välvd och får röda bär i juli, se upp!

Inspiration till detta inlägg har jag fått från Helgsmålsbönen på radions P1 i lördags.
Lena Fagéus, präst och terapeut, gav en utmärkt reflektion, tack.
Det går att höra ännu några veckor här:

 http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=2339

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar