Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 5 november 2013

"ALLT LJUS PÅ MIG"


Vilket ljus?

Bo Kaspers Orkester har levererat go'a låtar i snart tjugo år.
Och jag visste det inte... förrän nu!

Det var Bo Sundströms kväll i lördags på "Så mycket bättre", TV 4.
Vilken duktig textskrivare han är!
Och vilka starka tolkningar de andra artisterna gjorde!

Jag vill dela med mig av Agnes version, fundera lite på det här med strålkastare och ljus samt bjuda dig på en trevlig kvällsmat.

Och jag bildsätter efter eget sinnelag.

Lyssna först:
http://www.tv4.se/s%C3%A5-mycket-b%C3%A4ttre/klipp/så-mycket-bättre-del-2-2478823#agnes-carlsson-allt-ljus-på-mig-2479258-lh


Lamplampa. Hjälp mig lysa!


DET ÄR SOM ATT SYNAS
MEN ÄNDÅ INTE SE.

STÅ I MITTEN
MEN ÄNDÅ BREVE´

NÄR ALLT LJUS ÄR PÅ MIG
DET ÄR DÅ MAN SÄGER:
"UNDERBART ÄR KORT"

DET ÄR SÅ JAG VILL FÖRKLARA DET FÖR DIG.


All hjälp till mig!

Igår skrev jag lite om helgonen och påstod att:
- En sann Kristus-människa inte vill ha ljus på sig själv... utan pekar istället mot Gud och den kärlek man upplevt.

Är det sant?
Är det inte lite för fromt? Ett överdrivet diminuendo och falsk blygsamhet?

Samtidigt säger Jesus i Bergspredikan, Matteus kap 5:

NI ÄR VÄRLDENS LJUS.

Och prästen står där framme rampljuset vid altaret och myser...
Det här hänger inte ihop alls!

Jodå.
Om du är hungrig så förstår du ingenting. Inte jag heller. Gå och ta en macka så ska jag förklara.

Se på mig!

Det är skillnad att ha ljuset PÅ sig och att lysa av ett annat ljus INOM sig, som strålar UTÅT.

Många ungdomar, kanske vuxna också, drömmer om att bli kändisar och komma i rampljuset. Få rubriker, bli ett namn, bli eviga...

Men då vill det till att man har något att komma med, och inte sucka som tjejen gjorde när hon gått ut Stage 4 You:

- Jag blev ju ingen kändis ju... Ingen har ringt!

Det kan hända att man har med sig samma känsla in i kyrkans arbete, men där är fokus ett snäpp Högre...
Man är inte sitt eget varumärke utan går Någon Annans ärende...

DITT ORD ÄR MINA FÖTTERS LYKTA
OCH ETT LJUS PÅ MIN STIG.
                                          Psaltaren 119:105.

Guds Ord är ingen spotlight.

Minns du när man stod framför klassen i skolan och hade redovisning?
Tungan klibbade fast och orden försvann.

Det gäller att öva och övervinna sin scenskräck.
Ja, bli så fylld av det man vill säga att man glömmer själva situationen.

Samma sak kan drabba en präst.
Mardrömmen är att stå där framme i kyrkan och inte ha något att säga...
Att vara tom. Bara med några torra ord på ett papper. Utan uppkoppling.

Man vaknar med ett ryck, kallsvettig. Bara en nattmara... eller?

Allt ljus på - trädet!

Varje gång jag läser i min Bibel får jag alltid fatt i något korn som mat till själen.
Det kan vara strävt och mothårs, men också visa vägen fram till befrielse.
Ett inre ljus börjar lysa.

När jag sakta börjar skönja att Gud leder sitt folk genom historien, även idag, då tänds en förväntan inom mig.

Och när jag ser hur Jesus Kristus är själva brännpunkten för ljuset genom förstoringsglaset, då blir respekten så stor att den vördnaden får mig att tystna...

... tills ljuset letar sig in i tankar, ord och känslor - och då kan jag inte tiga still!

Det är där vittnesbördet föds. Det är så en predikan kommer till, för mig.
Som en gåva. Med kraft i just den stunden.

Det är inget vi kan förfoga över. Guds Heliga Ande är verksam.

Helig Ande... ?

Så jag skulle vilja vända på Bo Kaspers sångtext:
Här är min teologiska variant:
- Inte "allt ljus på mig" utan "allt ljus genom mig"!

ALLT LJUS GENOM MIG!

GUD KAN INTE SYNAS
GUD KAN VI INTE SE.

GUD VILL VA´ I MITTEN
INTE BREVE´

NÄR ALLT LJUS GÅR GENOM MIG
DET ÄR DÅ DE SÄGER:
VI ANAR EVIGHETEN!

Helene tolkar Agnes som tolkade Bo Kasper...


Att vara kristen är att vila i Guds blick.
Att vara så fantastiskt sedd av Gud, Skaparen själv, gör att allt annat ljus förbleknar... all annan uppmärksamhet blir inte så intressant.

Jo, uppskattning måste vi alla ha, men inte fokus på personen, menar jag, utan på gärningen och innehållet.

Jag arbetade en gång med en sann Kristus-människa, som alltid skickade eventuella applåder uppåt. Det var fint.
Gör mig till en tunnel för Ditt ljus.

GUD, jag ber för alla som är osedda och längtar efter att bli synliga i någons ögon.

Jag ber för alla som har fått fel ljus på sig, och som bara vill gömma sig, och verka i det fördolda, slippa synas.

Jag ber att ljuset ska komma inifrån hjärtat och att vi ska lysa av Din kärlek - utan spotlights.

Ja, jag ber för dem som har det för lätt... för dem som förstår allt, och för dem som har slutat undra...

Jesus, tack för att Du kan lysa upp det största mörker med Din närvaro.
Amen.


Gud är Ljus.

Nu är klockan "Halv åtta hos mig" och här kommer min enkla kvällsmat:

* 1 avocado
* 1 burk tonfisk
* lite purjolök och örtkryddor
* färsk bladspenat och någon citronskiva
* salt, förstås!

Blanda ihop i lagom mängd. Och nu kommer ljuset på anrättningen:
- tillsätt lite fransk dragonsenap... den är grön! Och fräck!
- samt ringla lite citronolja från Nice över alltihop...

Sätt på en CD med Bo Kaspers Orkester och njut.
Och släck den där lampan...

Må det himmelska ljuset skimra på din stig - ett steg i taget, ett steg i taget - inifrån och ut.

Ljusskygga hälsningar från Helene F Sturefelt,
- som fotograferade Sunna kanal genom Lindesnäs i Karlskrona.

Sök ljusets källa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar