Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 15 november 2013

INTE SVARTVITT


Behöver tanka. Och tänka.

Antingen eller.
Kaffe eller te. Sommar eller vinter. Vet du, eller vet du inte?

Jag är så trött på medias antingen-eller-frågor. Detta svart-vita tänkande passar bara naturvetenskapens sätt att betrakta:
- Håller isen eller håller den inte?

Men det fungerar inte på de existentiella frågorna. De är inte svarta eller vita!
Det finns en mängd nyanser som man behöver tid att resonera sig fram till.

Är det därför vi på senare tid sett så många titlar just med ordet "nyanser" i?

Når frågan längre än svaret?

I tisdags var Lunds stifts alla präster och diakoner samlade till möte i Lund, för överläggningar.

Dagen började med högmässa. Kan du föreställa dig styrkan i när över 500 hängivna kyrkoarbetare stämmer upp i lovsång??!!

HÄRLIGT SÅNGEN DÄR SKALL BRUSA!
STARK SOM DÅNET AV EN VATTUFLOD!
                                                           Sv Psalm 300.

Jag hörde inte min egen röst, öppnade munnen och lät andra sjunga rakt igenom mig... med blicken fästad på den underbara guldmosaiken längst upp i Domkyrkan.
Kristi återkomst.. ja, sannerligen!

Väntar. Längtar.

Inne på AF-borgen inledde biskop Antje med några goda ord vad gäller Religionspedagogik:

- Vi får nu lämna de två dikena: a) att inte veta, och b) att veta självsäkert.

Skolan lägger inte längre grunden för vetandet om den kristna tron, det får vi göra själva, framför allt i hemmen och sedan i kyrkan.

Vi möter ofta föräldrar som säger att de inte vill indoktrinera sina barn vad gäller tro. Men å andra sidan kan samma föräldrar låta sina barn översköljas av allsköns reklam...

- Vi står inför en ökande polarisering, fortsatte biskopen. Det ser vi både vad gäller ekonomi, utbildning kvinnor/ män, politiskt och tteologiskt.

Sekulariseringen möter Religionens återkomst. Våga ta samtalet!
Inte "antingen JA eller NEJ" utan våga ge nyanserade svar och ställa nyanserade frågor.

Förkovra er i detta.
Det centrala vi skall förmedla är: Hopp.

Biskopen på väg in i framtiden.

Jag tänker på frågan om Jungfrufödseln.
Biskopen vill svara nyanserat. Men tidningarna orkar inte lyssna och har inte kunskap att återge det som vi teologer säger.

Vem äger problemet? Kanske båda.
Ställ bättre frågor med större lugn och var beredd på djupare, färgstarka svar!
Och vi övar oss ständigt i att hitta de rätta orden...

Men att "ha en tro" är inget quick-fix!
Att växa i sin Guds-relation tar tid.

Ja, det tar ett helt liv att upptäcka sitt barnaskap hos Gud, det som vi fick redan i moderlivet, säger Wilfrid Stinissen.

AF-borgen i Lund.

Tillbaka till AF-borgen i Lund.

Därefter följde ett mycket intressant föredrag om just Religionspedagogik med Björn Wiedel från Linköping.
Det får jag återkomma till en annan gång.

En kollega bad att få ordet och sa:
- Men ska vi inte hurra för vår biskop, som med så klar majoritet nu går vidare till ärkebiskopsämbetet?!

Så reste vi oss upp, och ett skånskt, trefaldigt hurrar-rop ekade i salen med en sådan värme att det räcker ända upp till Uppsala!

Kollegor. Vilken samlad kompetens!

Kära bloggläsare, nu är jag trött. Jag skulle kunna skriva mycket mer, men jag orkar faktiskt inte.

Vi är i slutet av kyrkoåret och jag behöver ord-fasta.
Vara tyst. Inte skriva, inte läsa. Bara vila.

Eller som en vän sa:
- Det räcker med A och O.... (Jesus är alltings början och alltings slut - alfa och omega).

Men om en vecka återkommer jag, och då får du veta varför jag tror att det är hårdrockarna som bäst talar om Den Yttersta Tiden och Domens Dag...

Och det gör jag på Aspö kyrka,
söndagen den 24 nov kl 10.30!

Jag hälsar dig med ännu några ord ur den gamla psalmen "O hur saligt att få vandra":

INGET MÖRKER DÄR SKALL VARA
   INGA TÅRAR, INGEN NÖD
      INGEN SYND OCH INGEN PLÅGA
         INGEN DJÄVUL, INGEN DÖD.

HÄRLIGT SÅNGEN DÄR SKALL BRUSA!

Åh, jag längtar! Men vi får kämpa på ett litet tag till.
Tillsammans.

Orkar du inte vänta får du väl läsa några äldre inlägg. De håller än, som t ex det här om boken "Himlen finns!"
http://helenesturefelt.blogspot.se/2011/11/himmelen-finns.html

De färggladaste hälsningar med alla nyanser som Skaparen kan uppbringa!

Helene Sture Solfelt.

Mest gult. Vila nu! I solen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar