Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 9 mars 2014

BISKOPAR o PRÖVNINGAR



Biskopsutfrågning i Höör.


Detta inlägg handlar om biskopskandidater som prövas, och om de prövningar i vårt eget liv som driver en ut i öknen, i förtvivlan..

Från Höör till Torsås.
Från biskopskandidaters utfrågning till Växjö-biskopens välsignande av det nybildade stor-pastoratet Torsås-Gullabo-Söderåkra.

Bildsatt med suddiga mänskobilder (medvetet drag) och lite bättre vårljuvliga bilder från skogen runt Torsås.

Mycket folk i Torsås kyrka.


I fredags var kyrkfolket i Lunds stift inbjudet till hearing, som det heter på svengelska, av sju biskopskandidater.
Roligt att detta hörande gjordes i Höör...

200-300 personer var samlade i Björkvikshallen och jag satt och antecknade.

Vilken typ av ledare behöver Lunds stift?

Ska man gå på ålder, utbildningsmeriter eller fromhetstradition?
Eller vilken samhällsfråga som engagerar, ledartyp och åsikter kring tiggeri och diakoni?

Mycket folk även i Höör.


En av frågorna var:
- Vad vill du bidraga med ifall du blir biskop?

Sju korta svar:

Johan Tyrberg: Att alla känner stolthet över Svenska kyrkan.
Fredrik Modéus: Delaktighets-kulturen på djupet där det goda samtalet stärks.

Michael Persson: Känna glädje över kyrkan och stolthet över diakonin.
Mats Hermansson: Att fler ser kristen tro som något att leva för och dö på.

Per Kristiansson: Att ta emot liv och dela liv.
Anders O Johansson: Nystart för Svenska kyrkan. Omsorg. Lära mer om Jesus och att det överallt firas gudstjänst med glädje.

Eva-Lotta Grantén: Att församlingen radikalt är öppen för alla. Att kyrkan är en tydlig röst i debatten och räcker frälsning och hopp.
Olle Carlsson:  ej närvarande.

Jaha.
Den jag hade tänkt mig var inte så intressant... och den jag inte alls hade funderat på visade sig vara mycket spännande!

Nu återstår mycket bön och funderande innan vi går till valurnorna den 18 mars.
Jag återkommer.

Per, Mats, Johan och Anders.


Men vad sa Växjö stifts biskop Jan-Olov Johansson i Torsås kyrka idag?

Det nybildade pastoratet fick höra dessa inledningsord:

- Det är 1 söndagen i fastan. Fastan är Kärlekens väg. Den är inte till för egen del utan för andras!
Vi får vara till för andra i kärlekens gemenskap, där det alltid finns plats för en till...


Plats för en krokus till.


Kors och ljus bars fram i evangelieprocessionen och vi fick höra några rader ur Markus evangelium:

ANDEN DREV JESUS UT I ÖKNEN
OCH HAN VAR I ÖKNEN I FYRTIO DAGAR OCH SATTES PÅ PROV AV SATAN.

HAN LEVDE BLAND DE VILDA DJUREN
OCH ÄNGLARNA BETJÄNADE HONOM. Mark 1:12-13.


Festprocession Torsås kyrka.


Det nya pastoratets nye kyrkoherde Anders Hedlund predikade.
Jag återger predikan såsom jag uppfattade den:

- Anden kastar ut Jesus i öknen, står det i grundtexten, ut i öknens hetta.

Som turist har jag varit i utkanten av öknen, berättade kyrkoherden. Det var fruktansvärt varmt, och på kvällen ett kallt mörker...

Gud vill att Sonen skall prövas och utsättas för detta.
Hans enda sällskap var de vilda djuren - och satan själv.

Det är LHS - Livets Hårda Skola - för att kunna möta dig och mig i vår oro och hopplöshet.
Och trovärdigt kunna säga:
- Jag vet hur du har det... Kom, jag vill bära dig genom dina prövningar.

Kraftig fur längs skogsstigen.


Prövningarna i livet kan vara separation, sjukdom och misslyckande.
Att inte kunna leva upp till andras och egna krav och förväntningar.

Han berättade om en kvinna som hade en sjuk make.
Livet rasade samman till slut, hon orkade inte med det. Bördan blev omänsklig, fast maken försökte hålla modet upp att "andra har det värre".

Prövningens insikt för kvinnan blev att:

- Jag är inte den enda som lider och är uppgiven, med känslan att ha misslyckats.

Orkar jag resa mig igen?


Tillbaka till turisten som blev guidad i öknens utkant.

- Här regnar det bara vart 4:e år... Men då blir växtkraften desto större!

Fröna vilar i sanden och inväntar sin rätta tid. Ur prövningen kan oanade egenskaper växa fram.

Själv drabbad kan var och en stötta andra, i liknande situationer.

Jesus vet hur du har det.
Han har själv prövats.

Jesus vill omsluta dig i din prövning.

Gud, vi tackar Dig för att Jesus går vid vår sida.
Tack att Han bär mig. Tack. Amen.

Åh! En blåsippa idag.


Predikan landade gott i hungriga hjärtan.
Hela Torsås kyrka var full. Sången ljöd starkt, och nattvardsfirandet med nya liturgin var enkel och ärlig.

Att bilda ett nytt pastorat med flera församlingar är som ett äktenskap.
Det gäller att Ge, Se och Le.
!

Och den nödvändiga administratinonen är som skelettet i kroppen; den ger stadga.
Men sedan behövs muskler och Andens värme, sa pingstpastorn.

Gud, låt prövningarna leda till självkännedom och välsignelse.

Och solisten sjöng: "Natt och dag bor i mig".

Fullsatt kyrka lovsjunger Herren.


Tack för en fin gudstjänst!
Det är skönt för en Lundastiftare att besöka Växjö stift i Småland ibland.

Förutom fromheten är skillnaden den att man får potatis och sås på eftersitsen...

Genuint.

Lax, mandelpotatis och Sååås...

Tänker och funderar.
Jag ber att vi skall välja rätt person till ny biskop över Lunds stift, med en ledarprofil och fromhet som är både enande och drivande.

Som kan möta tiggeriet med diakoni och massmedia med Kristuskärlek och skärpa.

Höra Guds vilja.
Höra vad kandidaterna faktiskt sa.
Hearing i Höör.

Och lyssna till sitt eget hjärta.

Svenska kyrkan i Björkvikshallen.

Livet prövar oss. Gud prövar oss.
Det är en påfrestning att leva. Och man kan gå sig själv på nerverna!

Nu ska jag fundera på om jag kan använda de vilda djuren som skydd mot satan, när han prövar...

Ber om änglarnas beskydd. Över dig med.

Med grus och sand i skorna,
Helene F Sturefelt, Karlskrona

Gäckar vintern idag, Torsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar