Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 8 mars 2014

KVINNODAGEN - RÖD DAG


Karlskrona idag.


Visst är internationella kvinnodagen RÖD!

Det är den varma, blodröda kvinnan som är i centrum.
En del talar till och med om att göra den 8 mars till en röd helgdag.
Visst.
Bara ni inte tar bort Annandag Påsk.

Rör inte våra helger. Men rör inte heller kvinnan!

Det var en kvinna som mötte Jesus uppstånden... och som var den första att berätta hur livet segrade över döden.
Men det var inte det jag skulle berätta om nu, utan om den unga proteströrelsen som värnar kvinnan.

Följ med in till Klaipedaplatsen i Karlskrona!

Politiska apeller på Internationella Kvinnodagen.


Jag cyklade in till stan, denna soliga och vårvarma lördag, och hade turen att hamna i ett apellmöte på torget.
Politiska ungdomsförbund turades om, i bästa samförstånd, att hävda kvinnans rätt till sin egen kropp.

Vi är så oändligt trötta på den mansdominerade tillvaron som frikänner våldtäktsmän och som som själva utnyttjar kvinnor.

- Vi kräver en lagändring till tydlighet vad gäller Samtycke vid samlag!
- Ingen ska behöva påtvingas sexuell samvaro mot sin vilja!

Sam-tycke. Sam-varo. Sam-lag.
Varför är inte det självklart?

Ett nej är ett Nej.


Jag läste om ett våldtäktsfall där kvinnan blivit så paralyserad att hon blev helt passiv.
Inget "nej" hördes...
Men inte heller något "ja".

Både förövare och offer skadas själsligt av detta.
Det kan man med rätta kalla för "helt sjukt" - och vi måste komma tillrätta med detta.

Som 50+ kände jag mig både mycket trött över att vi inte kommit längre...
Men samtidigt oerhört stolt över de unga kvinnor och män som så tydligt markerade kvinnans upprättelse.

Ni ger Hopp!


En lysande retorik hördes av en ung, blond man som med några enkla meningar visade hur kapitalet hör ihop med kvinnans förtryck.

- Filmindustrin tjänar massor av pengar på "porrstjärnorna" - det är inte de som blir inte rika. Det är hallickarna.
Männen förtrycker kvinnan och tjänar pengar på henne. Vi måste bryta det mönstret.


Det spelade ingen roll om det var från det gröna miljöhållet apellen kom, eller från rödaste vänsterhållet:
- Vi talar ju om mänskliga rättigheter, inte partipolitik.

Bra!

I mitt stilla sinne undrade jag var kyrkan var...
Men många är ju medlemmar i Svenska Kyrkan och det kan väl ses som en "tyst närvaro" - även om jag hade önskat att någon från oss hade sällat sig till detta andra "oss".
Vi hör ju ihop.

En annan talade och sa:

- En häftapparat är mer värd än en kvinna. Om man går in och stjäler den, blir man tillsagd.
"Men det stod ju inte att man inte fick ta den... alltså tog jag den".
Och fick böter.

Men våldtäktsmannen går fri...

Oändligt värdefull!


Kvinnan är röd.

Jag välkomnar den dag då vi vågar ta bladet från munnen och högt och naturligt tala om våra kroppar.
Våra blodfyllda kroppar.

Det röda blodet som ger liv, som ska ut, som rinner, som tar slut...

Vem har lärt oss skämmas??

Fantastisk livs-process.


Vi som kan bära livet, lever med så tydliga intervaller som påverkar alla.
Nej, så här skall det låta, på bussar och i fikarum:

- Jag har mens denna veckan och måste ta det lite lugnt.
Eller:
- Jag måste gå hem tidigare och duscha - vallningar och svettningar bara sköljer över mig!


Egentligen ska den fantastiska kvinnokroppen firas varje månad!
- Hurra jag fungerar! Det blöder!

Eller:
- Hurra jag fungerar! Det blöder inte. Längre.

Från månadsblödare till blödningsfri. Hissa flaggan! Kroppen fungerar ju.
Klimakteriet är en fantastisk tid. Sedan blir det lugn och ro.

Kvinnan - ett konstverk.

Jag är kvinna.
   Jag har mens.
      Jag är fantastisk.

Jag är fortfarande kvinna.
   Jag blöder inte längre.
      Jag är fri!

Naturligtvis ska alla mensskydd vara gratis i det samhälle som värnar sina kvinnor.
Alternativt:
Kvinnor ska naturligtvis ha högre lön för att finansiera de skydd som männen inte behöver tänka på.

Naturligtvis! Just eftersom det är - naturligt.

Kvinna, naturligtvis.


Och nu gör jag ett religionshistoriskt skutt.
Det handlar fortfarande om det röda blodet.

I många offer-religioner har männen offrat djur för att blidka sina gudar.
Men kvinnan har inte varit den som gjort detta - lägg märke till det!

Hennes blödande har varit ett offer i sig... till livet... Mer behövs inte.

När det sista blot-offret i Uppsala förrättades, någon gång vid slutet av 1000-talet, tror jag att många kvinnor var oerhört tacksamma att denna kult var slut.
Nu fick de behålla sina barn och hästar...

Vite Krist blev som ett svar på allt detta offrande.
Jesus på korset har blött färdigt, en gång för alla.

Tänk dig en kvinnlig Jesus...


Därför är det så underbart att läsa om kvinnan med blödningar i Nya Testamentet - hur hon rör vid tofsen på Jesu mantel - och gudskraften botar henne.

Som om Guds blod kommunicerade med kvinnans blod...

FÅR JAG BARA RÖRA VID HANS KLÄDER
BLIR JAG HJÄLPT.... Matteus kap 9:20-22.

Tack till alla.


Så till alla aktivister, feminister, rödpartister och andra kvinnokämpar; ni har Jesus på er sida!
Fortsätt kampen.
Höj rösten.
Värna kvinnan. Var rädd om blodet.

Och tacka Gud för Jesu blod som också är ett försoningsblod.
Men det tar vi en annan gång.

Kram till er alla på Klaipedaplatsen idag!

Helene F Sturefelt,
- kvinnlig präst i ett mansdominerat samhälle.
Och som fotograferade vacker kvinnokonst i Sölvesborg.

Fira med ballonger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar