Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 2 mars 2014

TRÄDHERDEN GRÅTER


Samhället ska förtätas.


Om det bara hade handlat om några hamlade träd.

Vi har olika känsliga sinnen.
En del kan matematik, andra har en härlig språkänsla, några har musik i hela kroppen - och några få har en emotionell känslighet som andra inte har en aning om...

Ifall du kombinerar denna högkänslighet med ett grönt hjärta för naturen, ja, då kanske du också är en trädherde.

Trädherden känner savens liv i trädet. Det går att kommunicera med denna livsenergi. Träden "talar".

Livmoder i stammen..


De gamla kelterna läste naturen som en helig bok, i symbios med naturen:

                    LIVETS TRÄD

DU, KONUNG AV LIVETS TRÄD
   BLOMMORNA PÅ DINA GRENAR ÄR DITT FOLK

      DE SJUNGANDE FÅGLARNA ÄR DINA ÄNGLAR
         DEN VISKANDE VINDEN ÄR DIN ANDE.

DU, KONUNG AV LIVETS TRÄD
   MÅ BLOMMORNA FRAMBRINGA DE SÖTASTE FRUKTER

      MÅ FÅGLARNA SJUNGA UT DEN MÄKTIGASTE LOVSÅNG
         MÅ DIN ANDE OMSLUTA ALLT
           MED SIN MILDA VIND.

Faller en, faller alla. Nej, tre kvar.


Om det bara hade handlat om några hamlade träd...

Vi bor i ett expansivt område. Det är positivt.
Här har byggts hus med sparsamhet och varsamhet med träden.

Tills den nye ägaren tog över.

Det är lätt att tala om värnandet av regnskogarna...
Men det är inte lika lätt att rädda skogar i sin närhet. Jag tänker på kampen för Ojnareskogen, där Gotlands sötvattentäkt hotas, contra arbetstillfällen.

Men nu gäller det vår granngata.
Intet ont anande gick jag ut igår för att njuta lite av skogsdungens skydd.
Följ med mig...

Du orkade inte ändå.


ETT TRÄD SOM FALLER, MOT NORR ELLER SÖDER,
LIGGER PÅ DEN PLATS DÄR DET FÖLL.

Predikaren i kapitel 11 beskriver skeendet.


Ni fick inte ta de döda grenarna..


SÄND DITT BRÖD ÖVER VATTNET,
EN DAG FÅR DU DET ÅTER.

FÖRDELA VAD DU HAR PÅ FLERA HÄNDER - DU VET ALDRIG VILKA OLYCKOR SOM KAN DRABBA LANDET.

INGEN VET HUR LIVSANDEN KOMMER IN I FOSTRET HOS DEN HAVANDE,
LIKA LITET FÖRSTÅR DU HUR GUD HANDLAR, GUD SOM GÖR ALLT.

Livsenergi.


Jag förstår inte vad han tänker som sitter inne i "skördaren"...
Har han radio Rix Fm på högsta volym, så han slipper höra helvetesbraket när de hundraåriga träden faller?

Naturligtvis har han stängt av sina känslor, annars kan man inte skövla en skog.

Men jag fick en chock när jag rundade grannens cykelbod.
Varför var det så ljust? Var var trädens kronor som alltid brukade möta mig?

Trädens kronor risade.


LYCKLIG DEN SOM INTE FÖLJER DE GUDLÖSA,
INTE GÅR SYNDARES VÄG
ELLER SITTER BLAND HÄDARE.

HAN ÄR SOM ETT TRÄD - PLANTERAT NÄRA VATTEN - DET BÄR SIN FRUKT I RÄTT TID,
ALDRIG VISSNAR BLADEN.
                                                           Psaltaren kap 1:3

Naturvård. Hänsyn, för de utvalda. 


Det är fullt möjligt att gallra ut träd försiktigt, att röja med varsamhet och spara de största träden.
Men denna skövling andas girighet och stress.

Vid ett skrivbord har man bestämt att 30 hus ska få plats här.

Men har ni frågat marken? Vet ni hur backen ser ut?
Har ni frågat alla de djupa rötter som bor i marken och håller undan fukt och ger hållfasthet?

Har ni samspelat med de stora klippblocken som legat här sedan istiden?

Ta emot mig!


FÖR ETT TRÄD FINNS DET HOPP:
OM DET FÄLLS KAN DET VÄXA UPP IGEN OCH SKJUTA NYA SKOTT.

ÄVEN OM RÖTTERNA ÅLDRAS I JORDEN
OCH STUBBEN MULTNAR I MULLEN

SÅ SPIRAR DET PÅ NYTT NÄR DET ANAR VATTEN
OCH GRENAR UT SIG SOM EN UNG PLANTA.
                                                           Psaltaren 14:7
                          
Trädherden gråter.


Med hjärta känsligt för grönt. Så skulle jag kunna beskriva min ömtåliga själ.
Jag vet inte varför jag är så kopplad till träden, men nu är det så.

Mellangärdet knöt sig.
Fötterna ville inte gå. Blodet tjocknade och jag andades tungt.

En trädherde kom.
Stockarnas öppna snittytor talade sitt eget språk:

Titta noga..


Träden är ju fulla av liv. Otroliga syrefabriker!

Men den läckande livsenergin var vilsen. Osalig.
Nu gällde det att samla ihop den. Hur gör man det?

Längst ned står tre enorma ekar, sammankyssta med några stora klippblock.
En treenighet av cellulosa och bark...

Samhörighet.

Ett vrål hördes från avgrunden, och jag gick nästan sönder.
Genom mina lungor ropade träden ut sin smärta.

Den andre trädherden samlade ihop all energi och skickade över det till den andra skogsdungen, nu rikt välsignad.

Kvar låg tomma stockar, med de tre levande jätteekarna, som likt Fadern, Sonen och den helige Ande, vakar över området.

Med bönens kraft lyste vi frid över området. Och allt blev lugnt.

Två ögon ser.


FRÄMLINGEN SOM SLUTER SIG TILL HERREN SKALL INTE SÄGA:
- HERREN HÅLLER MIG SKILD FRÅN SITT FOLK,

OCH DEN SNÖPTE SKALL INTE SÄGA:
- JAG ÄR ETT FÖRTORKAT TRÄD.

ALLA SOM HÅLLER FAST VID MITT FÖRBUND FÅR KOMMA TILL MITT HELIGA BERG OCH GLÄDJAS  I MITT BÖNHUS.
                                                       Jesaja kap 56:3-7.

Korsdraget sjöng gospel.


På kvällen åkte jag till Vallby Missionshus där en gospelkör förkunnade Guds glädje.
Jag satt ensam uppe på läktaren och hoppades att förlamningen skulle släppa.

Simon Ådahl hade en god förkunnelse om att leva nära Jesus - bortom alla religioner, lagar och liturgier - och låta Jesus vara centrum i hjärtat.

Sedan blev det förbön.
Hela mitt inre hade ropat sig trött, men det som nu skedde hade jag inte ens kunnat hitta på i min vildaste fantasi...

Simon Ådahl "Allt har sin tid".


Jag vet ju inte vem du är som läser detta, och kanske skulle jag inte skriva mer.
Men jag väljer att dela både min smärta, mina bibelord och den stora förlösningen i förbönen, med dig.

Ta det som ett förtroende. Men missbruka det inte.

Det var flera förebedjare i Vallby missionskyrka. Avskilt i rummet berättade jag min nöd för denna böneman.
Med förvånad blick tittade han på mig och sa:
- Det är jag som ska hämta stockarna i nästa vecka...

? ? ! ! ?
Vad var sannolikheten att få möta just den här människan, just nu??

Vi väntar.


- Jag skall ta i stockarna så varsamt det går.

Det var inte banemannen, utan bönemannen. En from skogsarbetare, grönt hjärta!

DÅ SKALL ALLA TRÄD I SKOGEN JUBLA INFÖR HERREN
TY HAN KOMMER,
SE HAN KOMMER FÖR ATT RÅDA ÖVER JORDEN...
                                                             Psaltaren 96:12.

Jag vinner inte på Lotto, men Herren vandrar vid min sida!
Den djupa smärtan tog han över.

Och nu vet jag att skogsdungens stockar respektfullt kommer att flyttas av en kärleksfull människa - som inte har radion på högsta volym - utan som sjunger lovsånger till Jesus...

.. som gav sitt liv på ett kors, snickrat av ett träd i skogen, och som uppstod för att vi skall leva ett liv i försoning - och inte i förbannad vrede.

Böjer sig.


MITT PÅ DEN STORA GATAN, MED FLODEN PÅ ÖMSE SIDOR, STOD LIVETS TRÄD,
SOM BÄR FRUKT TOLV GÅNGER OM ÅRET...
                                          Uppenbarelseboken 22:1-3

Ja, Jesus kallar sig själv för ett träd, där vi är grenarna, och Han vill ansa oss från allt det som inte bär frukt i våra liv.
Johannes kap 15.
Det är bara Herren som kan vända ett sådant nederlag till någon form av seger!

Nu har trädherdarna gjort vad de kan.
Nu får andra ta över.

Men se upp för de stora klippblocken! Spräng dem inte!
De kan slå tillbaka....
Samarbeta istället. Bygg varsamt, när det är dags.

En vithövdad örn i stocken!
Den manar till vishet.


Tårarna är insmetade i de tre stora ekarna.
Ett milt vårregn faller över platsen.

GUD ÄR VÄGVISAREN TILL VISHETEN
OCH DET ÄR HAN SOM LEDER DE VISA RÄTT.

AV HONOM BEROR BÅDE VI SJÄLVA OCH VÅRA ORD.

DET ÄR GUD SOM GER KUNSKAP OM TINGEN,
OM VÄXTERNA ARTER OCH RÖTTERNAS HEMLIGA KRAFTER...
                                           Salomos Vishet kap 7:15-22.

Vi hade en gång en skog.


Träflisade hälsningar från träskallen
Helene F Sturefelt,

- som ber Gud om en ny bostad; gärna en koja högt upp i en annan skog..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar