Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 20 december 2014

ERSÄTTNINGSTEOLOGI


Välkommen.


Vi fortsätter genomgången av namnsdagar, alltmedan julen närmar närmar sig.

Idag, den 20 december, har Israel namnsdag.

Känner du till begreppet "ersättningsteologi"?

- vi ersätter det Gud sagt i sitt Ord med något som vi själva tycker verkar bättre och rimligare...

- teologerna ersätter Israel med den kristna församlingen, eftersom de har spelat ut sin roll som Guds egendomsfolk, menar de.

Utan stöd i Bibeln.

Vi smyger närmre.


Du som har läst de två senaste inläggen vet att jag hämtar tankar från KG Larssons bok "Israel - landet som berör" (sid 35).

Om du vill göra en djupdykning i Paulus undervisning om Israels plats i frälsningshistorien, så ska du läsa Romarbrevet kapitel 9 -11.

Ta med dig några sega knäckbitar - det kan behövas...

Några korta rubriker ur dessa kapitel hjälper förståelsen:

* Israel och Guds löften.
  * Guds frihet i valet av folk.
    * Judarna och rättfärdigheten.
      * Gud har inte förskjutit sitt folk.
        * Israels slutliga räddning.

Detta är inte ett politiskt försvarstal för Israel, utan ett andligt.
Ändå blir det politik. Också.

Så vackert.

Nu börjar vi.

DET ÄR JU ISRAELITERNA SOM HAR FÅTT SÖNERS RÄTT, HÄRLIGHETEN, FÖRBUNDEN, LAGEN, GUDSTJÄNSTEN OCH LÖFTENA.

DET ÄR DE SOM HAR FÄDERNA, OCH FRÅN DEM KOMMER KRISTUS SOM MÄNNISKA, HAN SOM ÄR ÖVER ALLTING, GUD, VÄLSIGNAD I EVIGHET, AMEN. Rom 9:4.

Sambandet mellan GT och NT är tydligt.
Det ena leder fram till det andra.
Lagen fullbordas i evangeliet.

Men:

DET ÄR INTE SÅ ATT GUDS ORD HAR VISAT SIG FELAKTIGT, TY "ISRAEL" ÄR INTE ALLA SOM KOMMER FRÅN ISRAEL.
(Läs den meningen igen!)

OCH INTE HELLER ÄR ALLA ABRAHAMS EFTERKOMMANDE HANS BARN.
(Vilka är det då?)

DET HETER JU:
GENOM ISAK SKALL JAG GE DIG EFTERKOMMANDE.

DET VILL SÄGA INTE ALLA DE BARN SOM HAN BLEV UPPHOV TILL, ÄR BARN SOM GUD HAR GETT HONOM;

DET ÄR LÖFTETS BARN SOM RÄKNAS SOM HANS EFTERKOMMANDE. Rom 9:6-8.
(Alltså Isak).

Hoppfullt.
KG Larsson skriver:

- Gud utvalde Israel och gjorde dem till en "testpunkt" för alla andra folk.

DEN SOM RÖR VID ER, RÖR VID MIN ÖGONSTEN.
Sakarja 2:8.

I den andliga världen är Israel det filter genom vilket Herren ser på alla andra folk.
Därför är det inte oviktigt hur vi behandlar dem, eller vilken attityd vi har till Israel.

På knä...

Han menar även:

- När Jesus säger:

ALLT VAD NI HAR GJORT FÖR EN AV DESSA MINA MINSTA BRÖDER, DET HAR NI GJORT EMOT MIG. Matteus 25:40.

... så handlar det inte om den yttersta domen, utan syftar på en händelse som så många profetior talar om; nämligen när Messias skall göra upp med folken i Josafats dal. (Joel 3:1-2), alltså vad som händer vid Messias återkomst.

Den gamle statsministern Tage Erlander var kristallklar på vilken inställning Sverige skulle ha till Israel, nämligen goda förbindelser.
Inte i första hand för Israels skull, utan för Sveriges.

Knappast till något annat land finns det så klara kopplingar mellan orsak och verkan som i vår attityd till Israel. Det påverkar vårt lands välstånd, menar KG Larsson.

En biskop med renar?


Hur illa än Israel gör och hur motsträviga de än är mot Guds vilja, så är de ändå hans folk.
Precis som ditt olydiga barn alltid är ditt barn... avsett vad det gör, eller hur?

Men bara för att Israel kallas Guds folk betyder inte det att de är felfria... tvärtom!
De gör många fel och får ta konsekvensen av sitt handlande.
Men lika ofta vänder de om till Herren.


DET FOLK SOM INTE VAR MITT, SKALL JAG KALLA MITT FOLK.

OCH HENNE, SOM INTE VAR ÄLSKAD,  SKALL JAG KALLA MIN ÄLSKADE. Rom 9:25.

Fönsterljust bakom altaret.


Så, att Gud skulle ha ersatt Israel med något annat folk är helt otänkbart.
Romarbrevet kap 9 -11 är de mest provocerande kapitlen vad gäller synen på Israel.

Ja, det finns vissa teologer, präster och pastorer som helt öppet säger:
- De här kapitlen ryms inte i vår teologi.

Och så sätter sig människan över Guds Ord.

Några exempel:
Jehovas vittnen gör anspråk på att vara det nya Israel.
- Vi är de 144.000, är deras argument.

Mormonerna säger samma sak:
- Vi är det nya Israel. Vi har tempet i Utah.

Adventisterna har också dessa anspråk.

Och Luther bär en stor skuld i sitt hat på 1500-talet:
- Israel har spelat ut sin roll. Det var judarna som dödade Jesus.
När de förkastade Kristus, förkastade Gud dem som sitt folk.

Allt detta är "ersättningsteologi" men har alltså inget stöd i Bibeln.
Om man inte förstår, är det bättre att erkänna det än att förneka Guds ord.

Är det verkligen renar ??


Jag minns en predikan i min ungdom, eller var det ett bibelstudium med EFS Gospelkör Kärnan i Helsingborg? ... där det betonades att:

- Förräderiet mot Jesus var hemskt. Men om det hade varit du och jag som hade levat på den tiden, då skulle vi har varit dem som ropade "korsfäst"...

Det hade inte med judarna som folk att göra.
Det är snarare människans inbyggda ondska mot dem som hotar ordningen... och den är allmängiltig.

Några år senare, en påsk, hörde jag den märkliga litanian Improperierna sjunga i kyrkan.
- Mitt folk, mitt folk, vad har jag gjort mot dig?

... som uppfattades som en evig långfredagsanklagelse mot judarna...
Den är borttagen nu ur liturgin.

Bruksgatan i Helsingborg.


GUD TAR INTE TILLBAKA SINA GÅVOR OCH SIN KALLELSE. Rom 11:29

Paulus blickar in i framtiden och skriver om Israels kommande befrielse:

FÖR ATT NI INTE SKALL FÖRLITA ER PÅ ERT EGET FÖRSTÅND, VILL JAG ATT NI SKALL KÄNNA TILL DENNA HEMLIGHET.

EN DEL AV ISRAELITERNA ÄR FÖRSTOCKADE OCH SKALL FÖRBLI DET TILLS HEDNINGARNA I FULLT ANTAL HAR NÅTT MÅTTET.

MEN DÅ SKALL ISRAEL BLI RÄDDAT, SOM DET STÅR SKRIVET:

- FRÅN SION SKALL BEFRIAREN KOMMA OCH TA BORT ALL SYND FRÅN JAKOB.
OCH DETTA MITT FÖRBUND MED DEM BETYDER ATT JAG LYFTER AV DEM DERAS SYNDER. Rom 11:25-27.

Ersätter inte.


Nu orkar du nog inte mer...

Men ta inte mer knäck! Advensttid är fastetid.
Tids nog får vi bada i sockerchock och halka runt i fetefrossan.

Kära vänner, låt oss vara uppmärksamma på detta med ersättningsteologi.
Judeutrotningen har pågått ända sedan urminnes tider, av avundsjuka och kontrollbehov.

Göran Persson efterlämnade boken "Om detta må ni berätta" för att vi inte ska glömma vad hatet kan ställa till med mot ett folk.

Och i dagens Malmö upplever sig många judar hotade till sin existens.

Utan Fullkomnar!


Som kristna är det vår positiva skyldighet att bedja för och välsigna Israel.

Varför?
För att Herren älskar henne som sin brud och som sin älskade hustru!
Jesaja kap 54 och 62:

DU SKALL INTE MER KALLAS "DEN ÖVERGIVNA".
EJ HELLER SKALL DIN MARK KALLAS "ÖDEMARK",

UTAN DU SKALL FÅ HETA "HON SOM JAG HAR MIN LUST TILL",
OCH DITT LAND SKALL FÅ HETA "ÄKTA HUSTRUN".

TY HERREN HAR SIN LUST I DIG,
OCH DITT LAND HAR FÅTT SIN ÄKTA MAN. Jesaja 62:4.

Nu smyger vi ut.


Och på CD-spelaren snurrar "Dotter Sion fröjda dig".
Ja, gör det!

Vid ett annat tillfälle ska jag berätta om några Messias-troende judar....
Det är mycket intressant!

Till dess, lev måttligt så här i adventstid.

Oersättliga hälsningar,
Helene F Sturefelt, V.D.M.

- som njuter av att vara alldeles ensam i kyrkan, i bön, funderingar och fotograferingar...
Här den medeltida St Nikolai kyrka i Sölvesborg - en riktig tomteverkstad?

Alltså, här går böner i uppfyllelse, menar jag... inte julklappsönskningar.
Eller, Varför inte?

När kommer han?
Tomten? Nej, Messias!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar