Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 16 januari 2015

IRONISK SVENSK DIKT



Kungligt julkort från 2012.

Sveriges största poesi-sajt Poeter.se har gett ut en ny antologi.
Temat var:
- Går det att vara stolt över Sverige och samtidigt vara tolerant? Går det att kombinera nationalromantik och anti-rasism?

Syftet med antolgin är att hylla det toleranta och mångfacetterade Sverige.

Jag som blekinge-bo är stolt över att tre skrivare kommer från vårt lilla län.

Den dikt jag nu ska citera skrev Jim Friberg från Karlshamn som en satir mot vår präktiga självbild.
Jag bildsätter med ett julkort jag fick för några år sedan...


Men vad har hänt med kungen?



RYGGDUNKARKLUBBEN.SE

"Landet Vi
   är våra egna helgon.
     Vi som ryggdunkar oss själva.

Landet Vi
   vill att alla ska leva tillsammans.
     Men inte med oss.

Landet Vi
   kräver lagom.
     Men inget är lagom, bara otillräckligt och för mycket.

Landet Vi
  kommer alltid att vinna Eurovisionen.
    Tills efteråt.

Landet Vi
   hatar krig.
     Men älskar att sälja JAS.

Landet Vi
   har problem med kyrkan och religionen.
     Men rör inte vår skolavslutning i kyrkan!

Landet Vi
   har gjort allt så bra.
     Och därför slipper göra det bättre.

Landet Vi
   älskar att vara oss själva.
     Men hatar dem som är stolta över oss.

Landet Vi
   måste älska oss själva.
     För vi är ju så j-la bra?"


Har Kungen fått mustasch??

Att möta flyktingar ger sannerligen perspektiv på tillvaron!
Förutom en stor tacksamhet möter jag även en del förundrade frågor:

- Varför är ni inte stolta över det ni har?
- Varför blir det inga konsekvenser när man gör fel?
- Är det alltid så här kallt?

Vad ska man svara?

- Nej, sedan trettioåriga kriget på 1600-talet vågar vi inte vara stolta - landet kan plötsligt krympa och vår nationalsång måste skrivas om...
Vi tronar inte alls på fornstora da'r.

Har vi blivit så medvetet måttliga att vi glömmer att vara glada över det som ändå finns?
Kanske lika bra.

- Nej, några konsekvenser blir det inte, för då betyder det att det faktiskt finns något som är "rätt" och något som är "fel"...
Och då kan man såra någon om man påstår det, förstår du.
Mors lille Olle har blivit väldigt lätt-kränkt.

- Nej, kallt är det inte! Det blir varmare och varmare här. Jättebra.
Vi vill gärna ha del av lite klimatförändringar så vi slipper de dyra solresorna!

Ironi. Satir. Drift med sig själv.
Självdrift och satir-selfi. Solenergi och ljusterapi.

Men ska kungen verkligen ha skägg?


Så får man väl inte stämpla Kungen?!

Minns du Kents låt "SVERIGE", skriven av Joakim Berg?


"Sverige, Sverige, älskade vän
En tiger som skäms

Jag vet hur det känns
När allvaret har blivit ett skämt

När tystnaden skräms
Vad är det som hänt


     Välkommen, välkommen hit
     Vem du än är, var du än är

Duka din veranda till fest
För en långväga gäst

I landet lagom är bäst
Vi skålar för en midsommar till

Färsk potatis och sill
Som om tiden stått still

     Välkommen, välkommen hit
     Vem du än är, var du än är


Regnet slår mot rutorna nu
Men natten är ljus i ett land utan ljud

Och glasen glittrar tyst på vårt bord
Lika tomma som ord

Visst är kärleken stor

     Välkommen, välkommen hit
     Vem du än är, var du än är."


Driver poststämplaren med oss?



Ett samtal med vår nationalsång:

DU GAMLA, DU FRIA, DU FJÄLLHÖGA NORD
- Du slitna, du bundna, du smutsade jord...

DU TYSTA, DU GLÄDJERIKA SKÖNA
- Du bullriga, sorgefulla sköna...

JAG HÄLSAR DIG VÄNASTE LAND UPPÅ JORD
- Jag vågar dig ej hälsa, ett land bland många andra...

DIN SOL, DIN HIMMEL DINA ÄNGDER GRÖNA : //
- Naturen är till salu för turister / och maskiner...



DU TRONAR PÅ MINNEN FRÅN FORNSTORA DA'R
- Men minnen är glömda, blott idrott består...

DÅ ÄRA DITT NAMN FLÖG ÖVER JORDEN
- Tre Kronor på is, och lite curling...

JAG VET ATT DU ÄR OCH DU BLIR VAD DU VAR
- Historien har jag glömt och du tappat har din själ...

JA, JAG VILL LEVA, JAG VILL DÖ I NORDEN!
- Nja, det räcker om jag får en egen strandtomt....


Omedveten satir...


Ironi ser sanningen från ett annat håll.
Satir ska upplysa. Men inte blända och göra blind.

Skäms inte för vårt land!
Men sätt ned foten och våga tala om "rätt och fel".
Och gå och släck lampan och spara energi.

Upplysning behöver vi istället vad gäller våra värderingar och vår mänskosyn.

Respektfulla och kungliga hälsningar,
Helene F Satirfelt, julkortsälskare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar