Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 24 januari 2015

SÖLVESBORG FÄLLER TRÄD


Avspärrat p g a trädfällning.


FÄLLER, FALLER
   RAMLAR TILL MARKEN

KRONAN MOT HIMLEN
   BITER NU GRÄSET.


Ingenting varar för evigt.
Allt slits ut och förgängligheten griper omkring sig.

Det är svårt att acceptera. Särskilt när stora träd inne i staden försvinner, då blir tomrummet enormt stort. Kvar gapar fula husfasader man sluppit se.

Detta är ett grönt, sorgesamt inlägg om trädfällning vid gator och i parker.

Blekinges största Blodbok.



FÄLLER FALLER
    RAMLAR TILL MARKEN

GRENAR MOT SKYN
    BLIR HÖGAR AV RIS.


Trädet står där utan att du tänker på det.
Det jobbar gratis för dig.

Suger upp de avgaser du sprider ut.
Ger dig syre tillbaka som du kan andas.

Trädet skuggar dig under varma sommardagar.
Och på hösten ger de sina löv som näring till marken, medan du suckar och måste räfsa - men du slipper det konstgjorda gymet!

Denna fantastiska varelse ger dig grönska, lummighet och skönhet.

Dess rötter suger upp vatten och gör vattensjuka marker friskare.
Träden ger stabilitet under marken där du går.

Och när blåsten kommer ger trädet dig vindskydd - ända tills stormen övermannar det.

Innan fällningen.


Sölvesborgs kommun har på kort tid fällt stadens fyra storståtligaste träd.
Orsaken har varit stormskadade kronor, tickor som angriper stammens rot med virus samt röta inne i stammen.

Den stora Asken i järnvägsparken fälldes i somras precis innan marknaden.
I förrgår togs den den fantastiskt vackra Boken intill - skön som en drottning och en prydnad för platsen!
Men grenar kan ju ramla ned...

Och bilar kan köra på barn... men de får fortsätta finnas.

Som jag.



I Slottsparken fälldes Blekingens största jätteblodbok före jul... med en diameter på 173 cm!
Jag lade mig på stubben i hela min längd... och grät.

Så många gånger jag har stått under dess grenverk och njutit av klorofyllkraften och grönståtligheten!

Nu låg hon där, offer för rädsla och säkerhetstänkande.

Fauna-depå. Ny bostadsrätt för skalbaggar.
Jag får gå en annan runda.

Kanske kunde hennes syster intill räddas?

Nej! Vad har hänt?


Nej..! Här om dagen låg grenarna som tråkiga rishögar på marken... och sölvesborgsbor förskräcktes över den förvandling Boken genomgick, från mäktigt träd till storstubbe...

Men hackspettarna tackar.
Inflyttningsklart till våren.


STAMMEN STÄMMER
    RAKRYGGAT UPP

BARKEN ÄR SARGAD
    FLISAD PÅ BACKEN.

Hackspettshotell.


Min promenadrunda får hitta en annan bana.
Går förbi Konsum. Men där har Coop offrat en hel allé för sin nya parkering...
Några stackars nyplanterade trädpinnar kämpar i sina rutor.

Jag cyklar ut ur stan där jag vet att det finns en fin allé med Oxelträd.
Men även där är flera borta.

- De planterades med snålaste budget; gräv ett hål i marken och tryck ned det.
Genom flera lager asfalt, utan genomsläpplighet av vatten, blev det rena sumphålen...

Vad kan växa där? Vet man ingenting om naturkunskap längre?

Sorgligt fult.



STÄMMER STAMMEN
    KNÄCKS AV KLINGAN

TRÄDET SLAKTAS
     SÅGEN TUGGAR FORT

Stockrosor...


Jag går åt ett annat håll, norrut. Men där har motorsågarna också varit framme.
Några dåliga träd vid en cykelbana skulle tas bort.

- Men vi fick ta några friska också som stod i vägen.

Avgaserna från infarten intill lägger sig lätt i trädgårdarna nu. Och bullret blev värre.


RÖTTERNA ROTATS
    DJUPT I MARKEN

SVAMPEN GNAGER
    LÄTT GENOM STAMMEN.

Arg!



Nä, nu går jag hem!
Ve och fasa - den förbannade motorsågen förföljer mig!

Där föll tre små lönnar nere på gräsmattan...
De växte i skuggan av de stora träden och fick ingen växtkraft.

Jag förstår. Och torkar snoret som rinner. Jag har också slutat växa.

Tappar andan..


Men jag tröstar mig med att kommunens trädansvarige är lika ledsen som jag, som många av oss.

Hon ska få gå en kurs i "trädens värde".
Det finns nämligen en utbildning där man lyckats värdesätta träd i ekonomiska termer... vilket innebär att man kan sätta en prislapp på vad det kostar att skada ett träd.

Det är dyrt att ta bort den gratisarbetande syreproducenten!
Det är ännu dyrare att skaffa luftreningsmaskiner till staden när träden gör jobben automatiskt.

Och bygga bullerplank är en onödig kostnad när träden bjuder på det också.

Ekonomismen är vår tids religion. Banken är dess tempel.
Aktieägarna deras prästerskap.

Men från mig får de inget "amen".


RÖTTERNA ROTATS
    GENOM TIDEN

VIRUS BET ROTEN
    I OSYNLIG RÖTA.

Minne blott.


Nere i Europa har man en annan inställning till sina träd.
Här i Sverige finns det ju fler träd än människor... så ett träd mer eller mindre kan väl kvitta...

Nej, det kan det inte.

Tänk om vi hade samma mänskosyn som trädsyn...

Tack och lov ska nya träd planteras, i samråd med Länsstyrelsen.

Nu ska jag gå och krama mina kastanjenötter i jackfickan.
Och vara aktiv på kommunens hemsida där man tar emot tips från folket var det kan vara trevligt med ett nytt träd...

Var ska vi plantera dig?


Ingenting varar för evigt - jo!
Människans längtan efter evigheten, den är evig!

Hälsar dig avslutningsvis med goda ord från PREDIKAREN:


ALLT HAR GUD GJORT SKÖNT FÖR SIN TID,
JA HAN HAR OCKSÅ LAGT EVIGHETEN I MÄNNISKORNAS HJÄRTAN,

DOCK SÅ ATT DET INTE FÖRMÅR  ATT TILL FULLO, FRÅN BÖRJAN TILL SLUT, FATTA DET VERK SOM GUD HAR GJORT.

JAG INSÅG ATT INGENTING ÄR BÄTTRE FÖR DEM ÄN ATT DE ÄR GLADA OCH GÖR SIG GODA DAGAR SÅ LÄNGE DE LEVER.
Predikaren kap 3:9-13


Kom inte hit. Jo, gör det.


Förgängliga sågningar från
Helene Sture Trädfällt,

- avspärrad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar