Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 30 maj 2015

REFRESH YOUR ENERGY

Uppfriskande.


Regnskurar och solsken om vartannat. Dova moln och klarblå himmel.

Kroppens energinivå har gått upp och ned, precis som vädret idag.
Nederbörd och nederlag.
Uppehåll och uppehållstillstånd... Stanna eller gå. Komma eller försvinna.

Över gränsen.

Förra inlägget var jobbigt att skriva, och säkert tråkigt att läsa - om det sexuella våldet.
Nu byter vi fokus, och försöker friska upp oss med sköna dansrörelser och händers värme.

Refresh your energy.

Följ med på en cykeltur runt Ljungaviken, bland sniglar och poppelsvansar, och med vitblommande dofter av oxel och rönn.

Tappade svansar.


St Nicolai cirkeldansare har firat 10-års jubileum här i Sölvesborg.
Det får bli utgångspunkt för mina tankar.

Jag tänker på hur förfärligt länge kyrkans män har berövat människor deras kroppsliga behov, trots Bibelns goda uppmaningar.

Prästers behov av att kontrollera församlingen.
Männens behov att kontrollera kvinnan.

Kontrolla. Trolla bort kvinnan... och det hon behöver.

Och dansen som var ett naturligt inslag i gudstjänsten försvann.. men är nyupptäckt, som väl är.
Moses syster Miriam skulle bli glad!
Hon ledde ju segerdansen när Guds folk räddades genom Röda havet, undan slaveriet i Egypten.

Bortom kontroll!


Därför är det så underbart att få dansa dessa heliga cirkeldanser i kyrkans kor, med fötter som smeker golvet och svettiga händer som håller varandra, i tillit.

Som om vi dansade med Gud själv...

Refresh your energy.

Kvinnor återtar sin plats och sin halva av makten.
Berör och blir berörda.
Av varandra.
Av dansens energi och Guds Andes närvaro.

Fast det var en modig man med i cirkeldansen!

Hungriga!


Dansen kan vara den enda beröring en människa får.

Vi måste få känna hudkontakt, vara sinnliga och glada - och dela det med varann!
Annars förtvinar vi.

Ett okroppsligt liv är så svårt att leva...

Och det var nära att det här lilla djuret förtvinade när jag kom farande på cykeln.
En liten husvagnskrypare:

Husvagn...


Gud vill utrusta oss med glädje.

Vi dansade en eld-dans som tillät oss att släppa allt det som hindrar glädjen.
- Varför ska vi behålla det som gör oss illa?

Dansledare Pia Lamberth gav oss tolkande ord.

Det blev en kroppslig själavård, där vi symboliskt kastade allt bråte i "elden":

- all rädsla för nära relationer,
- eller alla kravfyllda förväntningar på hur livet ska vara,
- eller alla misstag som nu fick ge vika för att hitta ett annat sätt att leva.

Var och en hade sitt att fundera på, allt medan dansens virvlar gjorde oss allt mer fria.

Gör om. Gör rätt.

Refresh your energy.

En riktig syndabekännelse, med förlåtelsens avlösande ord, o-ut-talade, men kännbara.

Ros vid dansplatsen.


En ros lär ha trettio blad, i alla fall på grekiska - "triafolia" (?).
Med denna vackra ros från vårt festbord, läste jag Psaltaren 30 i kyrkan vid dans-andakten:

VAD VINNING HAR DU AV MITT BLOD, ELLER AV ATT JAG FAR NED I GRAVEN?

KAN STOFTET TACKA DIG?
KAN DET FÖRKUNNA DIN TROFASTHET?

HÖR, O HERRE, OCH VAR MIG NÅDIG.
HERRE, VAR MIN HJÄLPARE.


Ros i mörkt ljus.


DÅ FÖRVANDLADE DU MIN KLAGAN,
MIN KLAGAN I FRÖJDESPRÅNG!

DU KLÄDDE AV MIG SORGENS DRÄKT
OCH UTRUSTADE MIG MED GLÄDJE!

DÄRFÖR VILL JAG LOVSJUNGA DIG, UTAN ATT TYSTNA!

HERRE MIN GUD JAG VILL TACKA DIG, EVINNERLIGEN.
                                                     Psaltaren 30:10-13.


Glada dansvänner.


Ta av dig skorna.
Klä av dig kläderna.
Drag av dig sorgedräkten - och våga vara naken en stund.

Hudlös, utan skydd mot smärtan.
Värnlös mot alla känslor som anfaller, både de goda och lockande, och de mörka.

Om vi ska vänta på att vi blir klara med allt sörjande, brottande och ältande, ja då kanske ösregnet aldrig tar slut!

Och skurarna av tårar blir evinnerliga...

Sorgen vänder livet upp och ned.


Gud har en annan strategi.

* Vi får villighetens skor att gå ut i världen, med budskapet om fred - med först till oss själva!

*Gud ger oss nya kläder, vävda av försoningens trådar och glädjens färger i varpens inslag.

*Och nakenheten är inte längre ett utblottande, utan får delas i kärlek, "med lust och fägring stor."

Eller som Gustav Bang sa, dansk historiker och politiker (1871 - 1915):

- Det är en avgrund mellan kokkonst och näringsvetenskap, precis som det är mellan älskogskonst och insemination.

Glöm inte bort att älska. Förgätmigej.


Har vi någon svensk motsvarighet till detta uppfriskande engelska uttryck?

Refresh your energy...

- Friska upp din energi...? Hurtig svengelska.

Men likväl borde vi säga detta till varandra på arbetsplatser, i skolan och i kyrkan.
Det skulle förhindra många sjukskrivningar.

Men inte "ta dig i kragen"! Snarare - ta av dig kragen. Och vila.
Gäller särskilt präster.
Och diakoner.

Friska upp... genom att unna sig att äta, vila och älska.
Allt enligt Skriften.

Och psalmboken.

Vattenpusshjärta!


Avslutar med den älskade blomstertid som nu kommer, med den sällan sjungna versen 4:

O JESUS, DU OSS FRÄLSAR, DU ÄR DE SVAGAS SKÖLD.
DIG, GLÄDJESOL, VI HÄLSAR, VÄRM UPP VÅRT SINNES KÖLD.

GIV KÄRLEK ÅT DET HJÄRTA, SOM INGEN KÄRLEK FÅR.
VÄND BORT ALL SORG OCH SMÄRTA, DU VÄN SOM ALLT FÖRMÅR.
                                                                                  Psalm 199:4


Nederlag och uppehåll.
Solen vann.
Trodde jag.


Regntunga skyar över Ljungaviksbron.


Energirika hälsningar, mitt i syren- och häggblomningen,

Helene Frisk Stureblom, cirkeldansare och dansteolog,

- som blev nedstänkt av en bil när jag nästan var hemma från cykelturen...

Jag vinkade åt bilen att stanna - och blev utskälld av den halvt berusade passageraren vid denna rosa ginstbuske.
Nederlag och nederbörd, igen...

Nederbördigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar