Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 9 juni 2015

KVINNOR PÅ SWEDEN ROCK

Det finns några.


Det är verkligen en extrem mansdominans bland hårdrockarna.
Ungefär som det var i kyrkan förr i tiden...

Männen vill ha sin arena för sig själva, men gärna med kvinnan som stöd och support.

När jag googlade på ordet "hårdrock" fick jag först upp följande:

- Herrockar.
- Rockar för alla tillfällen...

Visst.
Jag skrattar fortfarande så mina solsönderbrända läppar spricker!

Munk-rock.



Jo, nog finns det rockar, och rock, för alla tillfällen. Men inte för alla personer.

En som försökt ändra på detta är Emelie Draper.
Hon är 23 år och bor i Malmö. Därifrån och via tidningen "Aftonbladet Hårdrock" städar hon upp i denna musikgenre..

Bort med sexism, rasism och homofobi.
Läs hennes hemsida!

http://hardrockmotrasism.blogspot.se.

Emelie Draper.


Sweden Rock förstärkte mansdominansen i år genom att flörta med de motorintresserade...

Gamla fina bilar, motorcyklar och ett uppvisningsnummer som ångade bensin fick männen att flockas.

Vi kvinnor stod bredvid, någon var försäljare och en tredje var pynt på mopeden...

Sweden Motor Rock.


Föreningen "Jämställd festival" (det finns föreningar för allt) har räknat ut hur många procent av akterna som var kvinnor.
Jag har försökt lyfta fram de fyra band som spelade på SRF, men vet ju att det är som det är.

Martin Forssman, vice VD och bokningsansvarig på Sweden Rock menar att det inte är mycket att göra någonting åt.

- Det är bara att titta på hur verkligheten ser ut, säger han. Det finns bara ett fåtal kvinnliga musiker i denna genre.

Mans-rock.


Det är sant.

Men varför är det så?
Det löser vi inte här och nu, utan jag konstaterar att "damrock" ännu bara är små koftor...

Men ack så bra!
Tummen upp för MAIDA VALE, FRANTIC AMBER, SIRENS och, vad hette det 4:e bandet? Var det DELAIN?

Rosa balans.


Tummen upp även för Louise Lindén som ställde bevakande frågor om miljötänkandet på festivalen.
Live Green borde ha ett litet tält där.

Tänk att man kan göra kläder av gamla sopsäckar!
Men vad skulle man kunna sy av plastflaskorna...?

Live Green's drottning.


Vad ska herrocken, jag menar hårdrocken stå för?

Emelie Draper svarar:

- Att ställa sig utanför systemet med alla samhällsnormer såsom rasism, sexism, homofobi, funkofobi med mera.

Men plötsligt har hårdrocken plockat upp det. Det är helt sjukt. I den lilla undergroundscen  som jag rör mig inom är det nästan coolt att vara nasse. Det är så j-vla äckligt!

Face your fear, accept your war, destroy and conquer them.


Inspelningen av "Så mycket bättre" har just startat.
Andreas Kleerup kom direkt från det kvinnofattiga Sweden Rock, till Gotland.

- Jag hängde med Tommy Lee i Mötley Crue, berättar han, fortfarande med festivalbandet runt handleden, och med Meshuggah, världens bästa band.

Balansen är betydligt bättre i denna lilla gotländska mini-festival, där Miriam Bryant, Lisa Nilsson, Jenny Berggren och Leiva Wanger är de kvinnor som deltar bland de onämnda männen.

Fast, är det inte skönt att gå runt och frossa bland alla coola män på SRF?
Vad säger ni, väninnor?

Passa er!


Jag tänker på Dam-fotbollen som just nu tar allt mer plats.
Tjejerna spelar inte längre på bakgården utan får bästa sändningstid, såsom igår.
Då spelade Sverige mot Nigeria.

Jag såg hur Sverige tappade sin ledning mot skickliga Nigeria.
- Tappa inte bollen på mittplan!

Förlora inte era distade gitarrer i dåligt försvarsspel.
Tappa inte trumstockarna i brist på goda anfallare.
Tro inte att det bara finns en boll och en basist...

Eller bara en lugg...


Det är likadant i kyrkan.

Att vara kvinna och pastor/ präst är sannerligen en högriskfaktor!
Hård-risks-yrke... med alltför stor procent som blir utbrända.

Utmattade av viljan och talangen att alltid ta hand om helheten.
På jobbet och hemma.
I familjen och i kyrkan.

Analyser görs inom olika forum för kvinnor i kyrkan varför det är så här.

Lis Carlander, en fin kollega, säger i tidningen DAGEN den 27 mars:

- Det är viktigt att vi kvinnor reflekterar över vad vi tar på oss för uppgifter i kyrkan.
Vi måste tillåtas ifrågasätta andras förväntningar.
Och bara fokusera på en sak i taget...

Fokus på ?


Endast fyra kvinnliga band på Sweden Rock av totalt 90.

Men i takt med att allt fler mammor tar med sig sina barn till denna festival, kommer nog statistiken att ändras.

Om tusen år!!

Då är det bättre att titta på fotboll.
Och att gå i kyrkan.

Andelen kvinnliga präster i Lunds stift är snart uppe i 50/ 50.
Och som vår kvinnliga ärkebiskop säger:

- Varken kyrkan eller samhället har råd att gå minste om hälften av kompetensen.

Kompetens.


Denna hälsning skickar jag vidare till alla flickor, tjejer, mammor och mormödrar som ännu inte kommit ut som gitarrister och skinnpiskare...

- Låt inte rockvärlden gå miste om er kompetens!


Nästa gång jag googlar på "hårdrock" vill jag se att det första ord som dyker upp är... nej, jag vet inte vilket ord som inte gör det löjligt...

Vi definierar ju sällan "mannen" framför någon företeelse, eftersom mannen är normen.

Men ialla fall, mer Dam-rock till Sweden Rock Festival!

Men se till att ifrågasätta andras värderingar av er, gör bara en sak i taget - och koka inte kaffet! - annars blir ni lika utbrända som vi är i kyrkan...

Och ändå predikar vi utan sladd... unplugged...

Vad är skillnaden?


Elektriska hälsningar till er alla, systrar och bröder,
eder utmattade Helene Sture Tantrock,

- fältrockare och städrockare!

Och skillnaden är....


STYRKAN är skillnaden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar