Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 27 juni 2015

MAKTLÖSA GUDAR och REGN

Ingenting. Maktlöst.


Det är inget väder ute. Alldeles stilla. Varken varmt eller kallt. Inte ens ljummet.

All min teknik är sliten. Den står och väger, liksom sommarvärmen.
Vi upplever den kyligaste sommaren på många decennier, och kameralinsen fryser och orkar inte zooma in nånting...

Och min internetuppkoppling har legat nere en vecka.
Kanske beror det på den Star Wars-invasion vi sett här i vår by...

Intresseklubben för Stjärnornas Krig.


Mycket folk har rört sig på stan. Många har hållit andan för alla de konfirmander som idag har bekräftat sitt dop.
Det är stort!

Jag tittade in i en fullsatt kyrka och fick sjunga med i sista psalmen, samt ta emot välsignelsen.
Det är gott.
Och så fick jag krama om "mina flickor" som jag lärt känna lite.

- Må Guds goda Ande leda dig på alla dina vägar...

Fullsatt St Nicolai kyrka!


Jag har cyklat en runda denna väderstilla dag, och vill nu dela några tankar.

Några goda ord från Apostlagärningarna blir den röda tråden:

VI KOMMER MED ETT GOTT BUDSKAP TILL ER:

NI SKALL OMVÄNDA ER FRÅN DESSA MAKTLÖSA GUDAR, TILL DEN LEVANDE GUDEN, 
SOM HAR GJORT HIMMEL OCH JORD OCH HAV, OCH ALLT VAD DE RYMMER.
Apostlagärningarna kap 14:15-17.

Det som vi tillåter styra vårt liv, det är vår gud.
Allt som vi låter påverka våra värderingar, har makten över oss.

Tänk om internet har blivit vår nya Gud?
Vilken makt har Google? Apple? Alldeles för stor...

Facebook, bloggar och internetsajter fyller vår tankevärld. Och utan att vi vet hur det gick till, umgås vi med maktlösa "gudar"...

Strömlös. Maktlös.


Det kanske inte var detta som Paulus och Barnabas varnade för en gång när Apostlagärningarna skrevs, men ibland behöver vi se på oss själva utifrån andra synvinklar.

Det som inte kan trösta mig, uppmuntra mig, ge mig hopp och bota mina sjukdomar är en "maktlös gud".

Om jag går till fel källa, förblir jag otröstad, missmodig, hopplös och sjuk...

- May the Force be with you...

Force. Var är kraften?



- Omvänd er till den Levande Guden.

Vilket underbart uttryck!
Bibelns ord för inga teoretiska resonemang om olika Gudsbegrepp. Nej, det handlar om handlingskraft från Högsta nivå!

Dagligen behöver jag påminnas om detta.

Det är så lätt att tappa fokus.

- Herre, sänd en människa i min väg som kan trösta mig...

 Låt mig få komma till insikt som upprättar mig.
Ge mig ett ord som föder hopp.
Och en läkare som förstår...

Gång på gång händer det!
Genom Helig Ande finns det en direktkontakt med Levande Gud.

Inte via några guider eller andra omvägar.

Och jag är så tacksam.

Direktkontakt.


Vi konfirmerar vår tro på den makt som ligger bakom hela universums tillblivelse.

Allt som stöder livet är en del av denna Levande Gud.
Men där det finns en baktanke, eller ett syfte att binda, där lurar de maktlösa gudarnas ombud.

Speldjälvar, drogdemoner, relationsmissbrukare och förklädda vargar i fårakläder.
Eller självaste Darth Wader...

Låna inte ut den vita dräkten!
Den är förbehållen den som håller sitt dop högt och till den som lever i Guds nåd.

Men det var snälla Star Wars-figurer som samlade in pengar till hjärnforskning.
Typiskt att det var rymdvarelser från en annan värld som tycker att vi behöver göra det..; )

Halva konfirmationsgänget...


FÖRR I TIDEN LÄT HAN ALLA HEDNAFOLK GÅ SINA EGNA VÄGAR,
MEN ÄNDÅ GAV HAN SITT VITTNESBÖRD OM ATT HAN FINNS,
GENOM ALLT GOTT HAN GÖR.

FRÅN HIMLEN HAR HAN GETT ER REGN OCH SKÖRDETIDER, 
HAN HAR MÄTTAT ER OCH FYLLT ERA HJÄRTAN MED GLÄDJE.
Apg 14.

Guds ord är tydligt med att alla människor i alla tider har möjlighet att ana Guds existens.

Istället för att fråga:
- Varifrån kommer det onda?... bör vi nog börja med det motsatta frågan:

- Varifrån kommer allt det goda?!... det blir ju en helt annan ingång till de stora livsfrågorna!

Det stora mysteriet är ju att det goda över huvud taget finns. Eller hur!
Och att vi där börjar med att tacka Gud.

Måne och sol, vatten och vind och blommor och barn, skapade Gud.
Himmel och jord, allting är hans, herren vår Gud vill vi tacka!

Detta var konfirmandernas sista psalm innan de tågade ut ur kyrkan.
Fint!

Blommor och barn och konfirmander.


Ja, så var det då det här med regnet...

Gud låter sin intelligens anas i de naturlagar som finns.
Men nu får vår Herre gärna blåsa bort dem till Ryssland - vi behöver värme!

Annars blir det inga skördetider...

Trons skördetid.


Käre himmelske Far, Du som är Levande Gud,
tack för att Du mättar oss både till kropp, själ och ande, med Ditt Ord.

Tack för att Du har kraft att fylla våra hjärtan med glädje, riktig glädje, som stannar kvar även när vi vaknar upp efter festens högtidligheter eller helgens äventyr.

Herre, hjälp oss att inte vara trolösa mot Dig, utan stå fasta.

Och när vargarna angriper oss, skydda oss i Jesu namn och håll oss vid gott mod.
Amen!

Trons nyckel. Säker anslutning.


Anslutning till lokalt nätverk.. är nu ansluten, men en kabel är inte ansluten...
Suck.
Hastighet 100 kilometermegabittt i timmen, med ljusets hastighet. Fast vädret står still.

Regn, håll dig borta!

Med bönemakt och solsken,

Helene Star Warsfelt

Ingen stjärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar