Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 8 juni 2015

NATIONALDAG SWEDEN ROCK


Nationaldag på Sweden Rock.


Sweden Rock är en monokultur för alla oss som älskar hårdrock.
Vi tycker samma. Och är överens.

Inte ens med lite öl innanför det tatuerade skinnet får folk att bråka.
Vi är en som en stor och brokig familj...

Skål!


Men hur uppfattar andra detta skinnklädda spektakel?
Tänk om en arab skulle vara här... en syrisk krigsflykting... med islam i bagaget...

Hur i all sin dar skulle han tänka kring hårdrockarnas Mekka i Norje?

Följ med på Nationaldagsfirandet på Sweden Rock, så ska jag ge dig en annorlunda infallsvinkel.

Jag tar på mig lösmustaschen...

Rygg-skägg.


Just det, det var MUSTASCH och Ralf Gyllenhammar som fick äran att kl 12.00 inleda firandet av Sveriges nationaldag.

Först lite skrål och vrål så att alla vaknade.
Men sedan klingade de välbekanta ishockeytonerna  fram, Du gamla du fria, du sportnördiga nation...

Nej, förlåt.

Men vår nationalsång är så intimt förknippad med sportsliga evenemang att vi har glömt vad vi sjunger.
Och varför.

Ralf Gyllenhammars Mustasch.


DU GAMLA, DU FRIA, DU FJÄLLHÖGA NORD.
DU TYSTA, DU GLÄDJERIKA SKÖNA.

JAG HÄLSAR DIG VÄNASTE LAND UPPÅ JORD,
DIN SOL, DIN HIMMEL, DINA ÄNGDER GRÖNA!

Även det syriska landskapet innehåller dessa ingredienser - tysta berg, böljande gröna dalar och gul sol mot blå himmel...

Men nu krigar maktgalna män sönder och samman sitt land...

... vilket våra kungar också gjorde på 1600-talet, då Sverige var som störst.

Gränsen slingrade sig genom Finland, Baltikum, Polen, Danmark och Norge.
Vi var Norden.

Suddigt men sant. "Du tronar på minnen..."


DU TRONAR PÅ MINNEN FRÅN FORNSTORA DA'R,
DÅ ÄRA DITT NAMN FLÖG ÖVER JORDEN.

JAG VET ATT DU ÄR OCH FÖRBLIR VAD DU VAR,
JA, JAG VILL LEVA, JAG VILL DÖ I NORDEN!


Alla nationer vill minnas sin storhetstid.
Men få vill tänka på hur mycket blod det kostat...

Och jag har svårt att sjunga med i denna vers 2.
Jag vet att Sverige inte alls är och förblir vad det en gång var!
Gränser har krympt och unioner upplösts.

Vems jungfru är du?....


Men jag gillar det gränslösa Norden - vår nationalsång är faktiskt inte särskilt nationalistisk!
Därför kan den liksom inte kidnappas av snäva nationalister, tänker jag i triumf.

- Ett fyrfaldigt leve för Sverige och konungen! ropade Ralf med mustaschen.
- Hurra, hurra, hurra, hurra!!

Krigsflyktingen log stilla och drog in den lugna stämningen.

Inte ens när Gyllenhammars gäng drog igång baskaggarna kunde lugnet rubbas.

Lilla fina Sverige.


Dagen gick.
Tempot steg. Alkoholhalten ökade.

Men inte ett bråk!

Securitasvakter, Röda Kors-personal och Polis konstaterar att det varit den lugnaste festivalen på många år.
Och ändå har totalt 50.000 personer rört sig i området!!

- How is this possible?? utbrast araben.

Och bland alla möten av människor fick jag höra den här analysen:

Stolt.


I vårt land Syrien är detta helt omöjligt!!

För det första får vi inte dricka alkohol offentligt.
Och om vi ändå gör det, kan vi inte hantera det, utan en enda blick för mycket utlöser bråk direkt.

För det andra bygger vår kultur på aggressivitet.
Det blir lätt slagsmål, och man hämtar förstärkning från släkten...

Men här går ni runt, a little bit drunk, but without any trouble! In peace. Smiling to each other!

Virkad krigare.


Arabens analys var att alla som går på SFI, svenska för invandrare, skulle obligatoriskt besöka Sweden Rock, för att se hur man fredligt lever tillsammans, i respekt.

- And let them clean together with us!

Låt alla asylsökanden vara en del i städteamet som håller rent på festivalen.
Det blir bra språkträning och ger god sammanhållning - och nya vänner.

Och det lär oss att lämna vårt gamla sätt att tänka.

- Here we can learn respect and a good attitude to other people.

Vilken intressant och totalt oväntad tanke - Sweden Rock som integrations-arena...!

Integrations-låda.


Sen tjöt Sirenerna.
Inte blåljusen, utan de nordiska rockarna THE SIRENS från Norge och Nederländerna.
På Sweden Stage stod dessa spännande musiker och levererade.

En av de få negativa sakerna på SRF är att det är så kvinnofattigt.

Därför konstaterar jag att Sirenernas tre sångare är kvinnor.
Liksom FRANTIC AMBER som inledde dagen på 4Sound Stage.

Jag undvek att skriva "kvinnliga sångare", märkte du det?
För även en man kan vara kvinnlig...

Jordgumma.


På andra ställen i kommunen uppmärksammades nya medborgare genom olika former av ceremonier.

I Sölvesborg hälsades 58 nya medborgare välkomna av kommunfullmäktiges ordförande Viveka Olofsson genom ett diplom som delades ut.

Flaggan i topp för ett Sverige som håller fast vid sina värderingar och sin mänskosyn!
Jordgubbar till alla som visar respekt, utan dolda agendor.

Röd om munnen och varm om hjärtat förbereder jag nu nästa inlägg, om Judas Priest och Jerusalem.
Vilket prästerskap är det starkaste....?

Flaggan i topp.


Himmelsblåa solskenshälsningar från
Helene Sture Arabfelt,

- mustasch-lös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar