Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 12 augusti 2015

KRISTET KÖTTBEN


Banan. Kakor. Kaffe. Och köttiga bokstäver.


Har du druckit dig otörstig på den andliga mjölken nu?

Här kommer en fortsättning på föregående inlägg, med den något makabra rubriken "kristen köttben."

När jag skrivit färdigt igår, slog det mig att det som är självklara grunder i Hebréerbrevet, är avancerad påbyggnadskurs för många idag.

På en facebookgrupp diskuterades det vem som är kristen:

1. Den som gör goda gärningar.
2. Den som anser Jesus vara en profet.
3. Den som bekänner Jesus vara Guds son och sin personlige Frälsare.

Vem är kristen?


Jag tycker ju att nr 3 är det enda möjliga, men så var inte fallet i facebookgruppen.

Ett argument var att om även nr 2 kan kalla sig för "kristna", då blir det inga motsättningar med muslimerna...
Sällan har jag hört en sån okunnig argumentation!
Muslimerna anser att Koranen är en uppdaterad version av Bibeln, och de vill inte sammanblandas med oss "avgudadyrkare".

Ett ännu mer öppet förhållningssätt hade den som tyckte att även "de som gör goda gärningar" kan kallas kristna - för då är ju Alla människor kristna, och det behöver inte bli några motsättningar någonstans överhuvudtaget!

Motsättningen ligger inte på åsiktsplanet.

Problemet ligger djupt i vårt inre, där egensinnighet och självtillräcklighet bor.

Sköna Madonnans bönehörna.


Jag citerar Hebréerbrevet igen, med några kommentarer:

VI KAN INTE BÖRJA OM MED GRUNDERNA:

- OMVÄNDELSEN FRÅN DÖDA GÄRNINGAR.

Hoppsan! Har var svar på tal direkt.
Att vara kristen handlar om att lägga av sina destruktiva handlingar - både mot sig själv och andra.

Det här är verkligen något att bita tag i!

På ett café i Vadstena i somras samtalade jag med två intressanta personer. Den ene kallades sig buddhist, och den andre agnostiker.

Buddhisten sa:

- Ni har det så lätt; det räcker ju för er att tro på Bibeln, så är det klart, då är ni kristna... Medan vi buddhister måste arbeta med oss själva hela tiden...

Jag satte kaffet i halsen och förvånades över hans fördomsfulla schablon om oss.
Som om vi inte arbetar med oss själva... Ha!

Det är ju det enda jag gör, tänkte jag, vänder om och vänder om och vänder mig igen... från det som inte är Guds och kärlekens väg.

Men.
Tänk om han har rätt... Hans uppfattning måste ju komma någonstans ifrån.

Kanske hade denne trevlige buddhist bara mött ytliga "kristna", som lever som om Gud inte finns... och som läser lite i Bibeln ibland, men inte kan förklara vad det betyder...

Vi är verkligen kvar på ruta 1!

Ytlig spegling.


- TRON PÅ GUD.

Ja, det är väl så självklart att det inte behöver sägas.

Nej det är det inte.
För några år sedan hade jag en konfirmandgrupp där en förälder tyckte att jag talade alldeles för mycket om Gud... det hade minsann inte den andre prästen gjort.

Jag blev alldeles tyst. Och alldeles ledsen.

Nej, vi ska inte göra någon resa till Liseberg... men till Domkyrkan i Lund...

Inte Liseberg.


- LÄRAN OM DOP OCH HANDPÅLÄGGNING

Att vara kristen förutsätter att vi är döpta in i gemenskapen med Jesus.

Handpåläggningen var mycket viktigt redan vid den allra första kristna tiden.
Genom detta moment förmedlades den Helige Ande.

Berättar vi om det vid dopet?

Eller är det för avancerat?

Ja, det är verkligen ett köttben!
Men.... i Hebréerbrevet tillhör detta den "andliga mjölken"...

Kanske är det några kollegor som frimodigt förkunnar att nu får barnet den Helige Ande som gåva..!?

Det är lättare att berätta när dopkandidaten är vuxen. Men de anhöriga till dopbarnet behöver få  höra om denna underbara gåva, eller hur?

Urgammal dopfunt i Lund.


- DE DÖDAS UPPSTÅNDELSE.

Jag drar efter andan. Nej, detta är inte heller någon självklarhet bland kristna i dagens Sverige.

Österländska influenser har fått många att - i mitt tycke - lite desperat tro på reinkarnation istället.

Åter igen, det som förr var andligt lättsmält, ger nu hårt tuggmotstånd.


- OCH EN EVIG DOM.

Glöm inte att ordet "dom" har två riktningar: Frikännande, eller fällande.
Och att det är Gud som är domaren, inte vi.

Men inte heller detta tillhör vår tids kristna självklarheter.
I värsta fall bortförklarar prästen detta faktum, eller bara hoppar över det.

Det är både olyckligt och fegt, eftersom det finns mycket evangelium i domen!

Lögner, falskhet, utnyttjande och eländes elände skall då få sin uppgörelse och den förtryckte skall få sin rätt.
Det ser jag fram emot.

Domen - en möjlighet.


Ett riktigt "kristet köttben" är ju att läsa Bibeln...

Många suckar och tar en tidning istället. Det är så svårt. Var ska man börja?

Mina muslimska vänner har en annan självklarhet i sin läsning, eftersom den utgör själva bönen.
Jag hoppas att vi av dem kan bli inspirerade att ta vår egen heliga Skrift på allvar.

Och att min enkla blogg kan mala detta köttben till lite mer lättsmält köttfärs!

Kristen undervisning. Med lök.


Nu får Hebréerbrevets författare fortsätta. Kapitel 6:3-8.

Det handlar om att inte leka med tron, eller driva med sina löften till Gud, eller vifta bort Jesus Kristus som "bara en profet".
Om att avfalla...
Det är en lång bisats i meningen, tappa inte tråden!

MÄNNISKOR SOM HAR AVFALLIT - FAST DE EN GÅNG HAR BLIVIT UPPLYSTA OCH SMAKAT DEN HIMMELSKA GÅVAN, 

FÅTT DEL AV DEN HELIGE ANDE, 

OCH SMAKAT GUDS GODA ORD OCH DEN KOMMANDE VÄRLDENS KRAFTER - DEM ÄR DET OMÖJLIGT ATT PÅ NYTT FÖRA TILL OMVÄNDELSE, 

EFTERSOM DE KORSFÄSTER GUDS SON EN ANDRA GÅNG, OCH GÖR HONOM TILL ÅTLÖJE...

Förlåt. Förlåt igen!


Förr sa man att prästen och klockaren var de som löpte störst risk att bli förhärdade...

Vårt ansvar är oerhört svårt. Gud hjälpe oss alla.

Jag kan känna en oerhörd sorg över dem som lämnat tron - trots allt det upplevt - för någonstans lurar ett svek, för höga krav eller ytlighet.
Kyrkans egen sekularisering dödar den lilla tro som fanns.

Till och med vattnet är utspätt...

Men inte kaffet.


Nej, nu orkar jag inte mer! Säkert inte du heller.

Hovpoeten och bibliotekarien i Weimar; Georg Neumark, får avrunda detta inlägg, med trosvissa ord från 1600-talet:

LÅT INGEN VÄGRA DIG DIN GLÄDJE
ATT HERRENS NÅD ÄR NY VAR DAG.

TAG MOT MED ÖPPEN HAND DE SKÄNKER
DU FÅR FRÅN HIMLALJUSENS FAR.

GLÖM INTE BORT VAD GOTT HAN GJORT
LÅT VÄRLDEN VETA: GUD ÄR GOD!
                                                       Psalm 575:2-3

Smakar Herrens godhet!


LÅT INGEN HINDRA DIG ATT ROPA,
NÄR SORGEN VÄRKER I DITT BRÖST.

SOM HERREN KRISTUS SJÄLV HAR ROPAT
ÄNNU IDAG FINNS EN SOM HÖR.

I NATTEN LYSSNAR HAN ÄNNU
HERREN, DIN GUD, GÖR MÖRKRET LJUST.

Gud är med dig.


Ytspänningen är hård... sa skräddaren som gick på vattnet.

Hoppfulla köttbenshälsningar från
Helene Sture Benmärg,

- som vill ge dig ett proteinrikt recept på den linsgryta jag åt till kvällsmat:

Bryn lite smör och en klick kokosfett. Puffa i curry.
Hacka lök/ eller purjolök, och en bit vitkål. Häll i. Salta.
Tillsätt mycket vatten och 2 dl gröna linser.
Jag klippte i lite dill också.

Koka i 20 minuter, låt svalna lite så smakerna sätter sig.
Servera med en klick creme fraiche.

Njut! I väntan på nästa köttben...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar