Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 15 december 2015

DRÖMMARNAS BETYDELSE

Vad betyder våra drömmar?


Det var nära att jag tystades. Det fria ordet har sitt pris.
Men nu är min adventsfasta över och jag fattar åter pennan. Eller smeker tangentbordet rättare sagt.
Eller hamrar jag för hårt?

Sanningen är alltid svår att höra. Den rubbar ens planer och kan förändra ens livsväg.

Under den kommande tiden framöver kommer jag att ge några inblickar i hur Gud använder våra drömmar för att väcka oss (!).

Sover du?
Bra. Fortsätt med det! Men just nu kan du försöka att vara lite vaken...

Är du vaken?


När vi inte förstår genom vanligt vaket förnuft, måste Herren ta till andra metoder.
Vårt undermedvetna kan genom drömmar bli den kanal där Gud låter sanningen ge sig tillkänna.

På Jämshögs folkhögskola har det funnits en utbildning till Symbolpedagog, där en del av kurslitteraturen är Montague Ullman och Nan Zimmermans forskning kring hur man kan lära sig använda sina drömmar - och då är vi mycket långt bort från tonårens "Sibylla tolkar"...

Jag tänker använda deras psykologi och forskningsresultat och visa hur djupt förankrat detta är i Bibeln.

Mardröm...


Ullman och Zimmerman frågar sig:

- Kan drömmar lösa problem? Kan de ge os svar?

Jag citerar:

"Om det gäller en fråga som verkligen är viktig för oss, kan vi i drömmen återupptäcka våra resurser och omstrukturera dem så att vi ser deras relevans för vårt aktuella problem.

Drömmens händelser hämtas alltid från våra verkliga upplevelser, skriver de.
Om vårt förflutna inte innehåller någon erfarenhet, så kan drömmer ge det.

Förstå det undermedvetna.


Vid flera av julens bibeltexter är det just genom nattens drömmar som varningarna kommer.
Kanske har du hört denna berättelse många gånger. Jag läser ur Matteus evangelium kap 2:

NÄR JESUS HADE FÖTTS I BETLEHEM I JUDEEN PÅ KUNG HERODES TID, KOM NÅGRA ÖSTERLÄNDSKA STJÄRNTYDARE TILL JERUSALEM OCH FRÅGADE:

- VAR FINNS JUDARNAS NYFÖDDE KONUNG?

Kung Herodes blir oroad och hotad. Han ville veta mer, inte för att hylla detta gudabarn utan för att förgöra det. Han ber stjärntydarna komma tillbaka till honom och berätta alla detaljer...

Hur skulle dessa vise män göra?
Lyda kungen intet ont anande, och bana väg för hans avundsjuka mordlust?

Nej, Herren ville annorlunda.

Men hur skulle Gud kunna kommunicera med dessa män? Det fanns ingen budbärare att skicka, inga sms och varken mail eller twitter...

Meddelandet måste gå igenom deras försvar och övertyga dem om dess riktighet.

Det får bli en dröm...

DE ÖPPNADE SINA KISTOR OCH RÄCKTE FRAM GÅVOR AV GULD, RÖKELSE OCH MYRRA.

I EN DRÖM BLEV DE SEDAN TILLSAGDA ATT INTE ÅTERVÄNDA TILL HERODES, OCH DE TOG EN ANNAN VÄG HEM TILL SITT LAND.
Matteus 2:11-12.


Vänd om.


Vi har alla någon gång drömt stora märkliga drömmar som skakat om oss rejält.

När vi vaknat är vi fyllda av drömmens erfarenhet - oavsett om det är ljuvligheter, nya uppfinningar, bildkonstverk och musik, eller rena mardrömmar med kraftig varningseffekt.

Drömmen kan vara fylld av märkliga symboler som behöver bearbetas, men ibland är det bara ren känsla som är klädd i denna inre teater, som drömmen ger oss gratis.

Vårt omedvetna är inte förstört av uppfostran, sociala konventioner eller andra lämpligheter.
Nej, detta märkliga rum i vår hjärna förser oss med sanningar som vi annars inte vågar lyssna till.

Stjärntydarna i vår bibeltext förstår allvaret i att rida tillbaka till Jerusalem och rapportera för kung Herodes.

Nattens varningar hade den kvaliteten i drömmen att det blev en livsavgörande omväg.
För att inte tala rent historiskt avgörande för mänsklighetens frälsning!

Tänk om Herodes hade hittat Jesus i Betlehems krubba... och i sina "hyllningar" istället sprängt honom till döds...

Jag ska krossa dig.

Ullman och Zimmerman skriver:

- Vissa människor har en särskild begåvning i att kunna utnyttja sina drömmars kreativa energi.

Vi kan inte kräva att drömmarna skall uppträda på vår befallning, men vi kan räkna med dess hjälp.
Vårt "dröm-jag" kan stödja vårt " vaken-jag" och ge tillgång till det undermedvetnas dolda resurser.

- Hur mycket kan vi lära oss om oss själva genom våra drömmar?

I sin forskning har de sett hur våra drömmar har tillgång till vårt förråd av erfarenheter och känslor. Därifrån kan de tillföra oss nya perspektiv på vår aktuella situation.

Ja, drömarbete - att på morgonen skriva ned sina drömmar och sedan bearbeta dem - ökar vår kunskap om oss själva.

I natt drömde jag att jag inte kom med tåget... och inte hittade väskorna...
Fortfarande står jag där på perrongen och väntar på Mitt Tåg.

Fortfarande sjukskriven... med en överhettad vänster hjärnhalva.

Inte min tur.


Även Jesu fosterpappa Josef  fick meddelande av Gud genom nattens sömndrömmar.
Risken var ju att Herodes i alla fall skulle finna dem.
Matteus skriver:

NÄR STJÄRNTYDARNA HADE GETT SIG AV, VISADE SIG HERRENS ÄNGEL I EN DRÖM FÖR JOSEF OCH MARIA, OCH SADE:

- STIG UPP OCH TA MED DIG BARNET OCH HANS MOR OCH FLY TILL EGYPTEN.
STANNA DÄR TILLS JAG SÄGER TILL DIG, TY HERODES KOMMER ATT SÖKA EFTER BARNET FÖR ATT DÖDA DET.

Läs den spännande fortsättningen i Matteus kap 2 vers 13 och framåt.

De flög en annan väg...


Tack käre himmelske Far för att Du kan tala till oss på detta osynliga men kraftfulla sätt!
Tack för de drömmar Du sänder oss.
Hjälp oss att kunna tyda dem tillsammans med någon vän.

Tack också för att stjärntydarna och Josef vågade lyssna till Ditt tilltal i drömmen och ta en annan väg.

Och hjälp mig ha tålamod att vänta på mitt tåg... Amen.

White Christmas i Jämshögs skogskatedral.


Vakna hälsningar från Helene F Sturefelt,

- som drömmer om en vit Kristus-mässa... "I'm dreaming of a white Christ-mass"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar