Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 19 december 2015

VI TILLBER JULEN eller UPP GLÄD ER ALLA


Konstig julstämning.


- Vad gör du för att känna den rätta stämningen? frågar de på alla uppe-sittar-jul-program.

Och snälla människor räknar upp allt de kan komma på:

- Julmusik, goda dofter från ugnen, julgransglittret, de rödfina dukarna och alla inslagna julklappar.

Men om inte stämningen kommer då?

När vi tömt traditionerna på innehåll, då kvarstår endast det yttre som tyvärr inte kan mätta själens hunger.

Jag skulle vilja påstå att svenskarna av idag tillber själva JULEN, inte julens huvudperson.

Konstiga figurer.


- Det är väl upp till var och en hur man firar sin jul? utbrister kanske någon.

Jovisst, alla "har" jul, men inte alla "firar" = högtidlighåller julens budskap om att Gud blivit människa och kommit oss så innerligt nära.

Låt mig få dela Dagens Förvåning:

Jag sitter och njuter min frukost i lugn och ro efter ett välgörande reningsbad i badkaret.
Melodikrysset meddelar sina kryssadresser och jag kämpar med vågrätt 1 och lodrätt 4...

Plötsligt hör jag den mest underbara sång - jag kan avslöja att det var Kalle Moraeus och Lisa Miskovsky - med en text som kunde få vilken kyrkoarbetare som helst att rodna, ty så befriande Kristus-nära var orden!

Där är han ju!


UPP GLÄD ER ALLA...

Upp gläd er alla - gläd er nu
och tag emot ett heligt bud
som ger oss frid på jorden
För nu är männskosonen här
Och ska, för att han har oss kär
ge kraft åt visdomsorden

Se ingen sorg skall finnas mer
Guds glädje kommer till oss ner
Precis som det blev skrivet
Så tag emot Guds dyra skatt
Och fröjdas denna julenatt
Guds son skall ge oss livet

Å Gud din visdom är så stor
Att ingen som på jorden bor
Förstår din nådegåva
Vi tackar dig för allt vi får
Den sanning som vi ej förstår
Den frid som du har lovat

Stallet i St Nikolai kyrka.


Försök lyssna på Youtube och Kalle & Lisas julskiva - eller när Sissel Kyrkebö och Odd Nordstoga sjunger den hos Skavlan.

Det lär vara en christmas carol med danskt ursprung, översatt till svenska av Py Bäckman.

I vår religions-fobiska tid har vi strukit alla de religiösa orden, men här vimmlar de som snö från himlen!

Helig.. Frid... Mänskosonen!
Inga tårar finnes mer - ett citat från Johannes Uppenbarelse.
Som det står skrivet - också ett Bibelcitat.

Tag emot Guds dyra skatt - Guds son!
Nådegåva... Sanning... Frid...

Åh! Jag satt med knäppta händer och tappade pennan i golvet.
Teet blev lite varmare och hjärtat likaså.

Kristus, Guds dyrbara skatt.


I denna sång tillbedes inte julen!
Tvärtom. Guds närvaro lyftes fram, så innerligt och gott.

Vad skulle jag göra utan Guds Ord?

Gråta mig tom och existenslös. Och slicka fatet efter skinkan, fortfarande hungrig.

Men nu mättas min själ av ytterligare en text, från adventstid.
2 Petrusbrevet kapitel 1:19-21:

PROFETORDEN BÖR NI LÅTA LYSA FÖR ER SOM EN LAMPA I ETT MÖRKT RUM,
TILLS DAGEN GRYR OCH OCH MORGONSTJÄRNAN GÅR UPP I ERA HJÄRTAN.

OCH FRAMFÖR ALLT SKALL NI TÄNKA PÅ ATT MAN ALDRIG KAN TYDA EN PROFETIA I SKRIFTEN PÅ EGEN HAND.

INGEN PROFETIA HAR FÖRMEDLATS GENOM MÄNSKLIG VILJA,
UTAN DRIVNA AV HELIGE ANDE HAR MÄNNISKOR TALAT ORD AV GUD.

Ljust profetord.


Många sångtexter kan vara en direkt fortsättning på Guds ord.
Psalmer som berör i juletid kan gå igenom alla försvar och får hjärtat att gråta av längtan, efter Levande Gud.

En profet kan aldrig vara en krigsherre. En Guds profet kan inte ha blod på sina händer.
Inte heller utlova sexuell förlustelse i himmelen - ty en sådan himmel finns inte.

Guds profet går ofta emot sin samtid med syfte att väcka oss människor ur vår andliga slummer.
Hen söker inte sin egen makt eller ära.

Profeten kan tala skarpt - som Johannes Döparen då han nästan aggressivt utropade:

- Ni huggormars yngel!

Men profeten kan också likt Jesaja säga med en moders kärlek:

- Trösta, trösta mitt folk...

Lyser milt.


Bland dagens artister och poeter blänker ibland Guds Ande till, och träffar oss i hjärtat.
Just idag är Kalle Moraeus och Lisa Miskovsky budbärare från Herren själv.

Tack!

Melodikrysset förblev olöst men mitt hjärta blev förlöst.

Min tillbedjan ger jag Jesus i krubban, han som är Guds utstrålning i en värld som är bländad av sin egen strålning...

Guds utstrålning.


Och i mitt hopklippta julkort ser vi hur Christer Björkman leder den himmelska kören... och hur Idol-vinnaren Martin är Josef och Amanda är Maria.

Men snälla nån, hur hamnade Kalle Anka i halmen??
Han är väl inte julens huvudperson?

Jodå...

"Upp gläd er alla!"

Dagens julkrubba. Gulp!


Var inte så känslofixerad. Stämningen glider undan när vi jagar den. Fokusera på Honom som profeterna pekar på.

Glada Kristushälsningar från Helene F Sturefelt,

- Melodikryss-lyssnare, Kalle Moraus-diggare och Kalle Anka-läsare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar