Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 11 mars 2016

BIBELMARATON i BALKAN och skurkens "Gudskap"


Bibelmat.


Sverige är på nytt en missionsland som behöver få höra om Jesus.
Var finns missionen här hemma?
Var finns den inre glöden?

Kan en gangster bli frälst?

Jag läser ikapp mina tidningar och saxar ur Svenska Bibelsällskapet, Kyrkans Tidning och Dagen.
Jag har många frågor.

Vart skall jag gå för att få höra Bibeln läsas och studeras?
Var någonstans finns det daglig bön som jag kan deltaga i?

Ska jag gå till biblioteket? Tja, kanske det!
Det hörs ju på namnet att det hör ihop med böckernas Bok! På grekiska blir det:

biblia = bäcker
thäke = samla


Många böcker.


Allt oftare använder kristna människor sociala medier för att dela trons gemenskap.
Jag läser i Svenska Bibelsällskapets tidning nr 4/15 om ett bibelmaraton i Balkan:

- Det slovenska bibelsällskapets årliga bibelmaraton, där Bibeln läses kontinuerligt i städer runt om i landet under en vecka, fick en gränslös rivstart!

Vilket behövs i dessa svåra flyktingtider...

- Under första timmen turades deltagare från Slovenien, Albanien, Kroatien och Serbien om att läsa högt ur Bibeln via Skype.
De deltagande församlingarna hade storbildsskärmar i kyrkorna där man kunde se och höra varje deltagare läsa i stafetten.

Fantastiskt.

Vilket fredsarbete! Vilken sammanhållning. Och vilken respekt för Guds ord, som är vår källa till liv och daglig kraft.

Kinesisk bibeltext.


Projektkoordinator Gjergj Ndoci erkänner att det var en del tekniska problem för att få allt att fungera.

- Vi har ju begränsade resurser.
Trots detta var det underbart att läsa Bibeln tillsammans på våra olika språk och höra tacksägelser och lovsånger över gränserna.

- Att dela den här händelsen skapade en känsla av familjeband och vänskap mellan våra länder, säger Gjergj Ndoci.


Jag tänker på när EFS Möllebackens Blås i Karlskrona åkte till Prag i Tjeckien för några år sedan.
Vi förstod ingenting av deras språk, men lovsångerna utstrålade Guds Ande så påtagligt att kommunikationen bara flödade!

Vilken glädje det var.

Cykelsulkyn kör instrumenten.


När jag läser predikoturerna i tidningen så är det detta jag söker.
Mat för min själ. Bön, tillbedjan och bibelläsning. Men det är så sällan jag finner vad jag behöver...

Jo, jag vet, många gudstjänster innehåller detta, men inte heller det kan man vara säker på i dessa tider av inre sekularisering.

Därför blev jag så glad när jag läste Kyrkans Tidning i förra veckan, nr 8/16, och läste om Skarpnäcks församling:

- Sökes: en hållbarhetspräst och en tillgänglighetspräst.

Vad är nu detta?! Det låter spännande.

Kyrkoherde Maria Berg förklarar med en jämförelse från idrotten:

- Vi har jättebra backspelare, men vi behöver anfallsspelare också.

Eller med kyrkiska ord uttryckt: missionärer.

Skarpnäcks församling.


Hur ska det gå till?

- Specialuppdragen sköter prästerna på halva sin arbetstid, övrig tid har de mer vanliga arbetsuppgifter.
Maria Berg ser det som att mer traditionella prästsysslor kombineras med pionjärarbete.

Alltså att vara missionär.

Hennes egen uppgift är främst som förvaltare, medan dessa "specialpräster"  ska bryta ny mark.

Missionera, alltså.

Ja!
Det var precis så jag hade glädjen att få arbeta som i Karlskrona.
Missionärspräst.

* Tillgänglig på torget och gågatan vid lunchtid (vi tog lunchpaus senare).

* Tidegärdsbön i den stora Fredrikskyrkan (folk slank in, och slank ut, välsignade).

* Pilgrimsvandringar i staden på söndag eftermiddag  ("en promenad med kyrkan kan väl inte vara så farligt" = folk vågade närma sig oss).

* Cirkeldans under kupolen ("att få röra sig i kyrkorummet kan väl inte vara så farligt" = folk vågade komma till oss).

* Katekumenatet: vanliga människors livsberättelse fick möta bibelordet - och tycke uppstod! Tron växte sakta och fick mogna.

Jag är så stolt och glad när jag tänker på detta!
Det är mission. Pionjärarbete. Utåtriktad verksamhet för att visa vägen in till altaret. Och Jesus.

Karlskrona stadsförsamling.


Tänk om vi kunde ta vår tro på större allvar och läsa Bibeln tillsammans mer?

Tänk om både radio och TV kunde ha en timmes bibelläsning?
Gärna en timme Koranläsning också, så alla själva kan jämföra, höra och förstå var frälsningen finns.

Bibelläsning på facebook och bloggar - det finns redan - men också läsning på våra bibliotek; Guds ord har en enorm berättarkraft!

Helig dans och bön under kupolen.


Balkan inspirerar.
Tänk om vi i Norden kunde Skypa Bibelläsning på norska, danska, samiska, finska, färöiska och listerländska...

Kan Anders Blåberg, generalsekreterare för Svenska Bibelsällskapet, samordna detta?

Norden inspirerar.
Och konkurrerar ut Melodifestivalen!

Vi behöver ett starkare sammanhållande kitt i detta land.

Det finns inga "behöriga"...


Låt mig till sist avsluta med skurken Daniel Webb som blev räddad av Jesus.

Han var tidigare en gangster i Stockholms undre värld.
En problematisk uppväxt gick från bus till grova brott, och fängelse.

Jag citerar ur Dagen, nr 35/16:

- Efter ett par riktigt tunga år blev han medbjuden till en liten kyrkolokal på Brunnsgatan.
Detta var dagen som förändrade allt.

- Alla var så vänliga och det + lovsången ledde mig till ett fysiskt möte med gudsnärvaro - det hade jag aldrig känt tidigare.
Har man väl varit i kontakt med det, så finns det inget härligare, säger Daniel Webb, oavsett om man åker jorden runt!

När frågan kom om någon ville ta emot frälsningen kunde Daniel inte stå emot.

- Gud fångade upp mig, det var som att jag flög. Jag sträckte upp handen - pang - det var som en blixt.
Den gamla Daniel dog där. Mitt hjärta mjuknade. Jag gick från att ha hatat allt och alla, till att möta förlåtelsen i Jesus.
Jag kände hur kärlek rann in i mig och Jesus sa:

- Du är med mig nu, du är förlåten.

Daniel Webb, inte rädd - räddad!


Tidningen Dagen fortsätter:

De som följer Daniel Webb på sociala medier vet att det varken råder brist på frimodighet eller tydlighet:

- Många använder Facebook eller Instagram för att lägga upp semesterbilder eller politiska budskap, men jag vill använda det till "Gudskap" istället!.

Den frälsta gangstern poängterar:
- Namnet Jesus är hett! Inte bara "Gud..." När du pratar om honom står rummet still. Det är där kraften finns.
Jag är inte rädd att använda namnet Jesus. Det har förändrat mitt liv. Det här är på riktigt!

Låt oss läsa på alla språk!


Jag vill med detta utmana och uppmuntra de kyrkor som finns i min närhet att satsa på bibelmaratonläsning, med inspiration från Balkan.

Jag vill uppmana alla vänner på sociala medier att våga citera Bibeln.
Lägg ut ett ord som du tycker om och som betyder mycket för dig!

Låt oss dela.

Anders Blåberg lyfter fram Romarbrevet 8:

VI VET ATT GUD PÅ ALLT SÄTT HJÄLPER DEM SOM ÄLSKAR HONOM ATT NÅ DET GODA, 
DEM SOM HAN HAR KALLAT EFTER SIN PLAN.
Rom 8:28

Eller som det stod i den gamla översättningen - ett av mina favoritord längs livets motgångar:

MEN VI VETA ATT ATT FÖR DEM SOM ÄLSKA GUD,
SAMVERKAR ALLT TILL DET BÄSTA,
FÖR DEM SOM ÄRO KALLADE EFTER HANS RÅDSLUT.


Krusiga bibelblad.


Maria Berg i Skarpnäck skulle kunna citera missionsbefallningen:

GÅ DÄRFÖR UT OCH GÖR ALLA FOLK TILL LÄRJUNGAR...
Matteus kap 28:18-20.

Daniel Webb citerar:

TÄNK INTE PÅ VAD FÖRR HAR VARIT;
BRY ER INTE OM VAD FORDOM SKETT.

SE, JAG VILL GÖRA NÅGOT NYTT.
REDAN NU VISAR DET SIG - MÄRKER NI DET INTE!?
Jesaja kap 43:18-20


Så, alla vänner från Balkan, Norden och Mellanöstern, låt oss stärka varandra med Guds ord.
Det är levande och verksamt.

Må du vara välsignad idag - och mättad av bröd och fisk från frysen.. nej jag menar från evangeliet.

Långdistanshälsningar med ett glatt "Gudskap" från

Helene Sture Bokfelt, bloggmissionär,

- som äter Guds ord för själen och slukar bacon för magen...

Tyvärr inte halal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar