Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 20 april 2016

LENNART HELLSING och UCKE FELLOWZ


Ucke Fellowz!


Har du sett en trekantig gubbe någongång?
Vet du i vilken gardin som kusin Vitamin hänger och slänger uti?
Och var ligger Petronellas Plaskeby?

Följ med på ett musikaliskt äventyr!

I år skulle sagoboksförfattaren Lennart Hellsing fyllt 100 år.
Detta uppmärksammas i en del skolor, där man åter har tagit upp hans texter och medföljande sångskatt.

Men är inte hans texter lite för fåniga?
Det är ju rena nonsens-tramset! Är det bra för barn?

Vi får väl se...

Äppel päppel pirum parum..


Allt som har med text och musik intresserar mig. Berättandets konst.
Förmedlingslusten. Kommunikationsglädjen.

Och jag ser hur mitt liv har en röd tråd av bokstäver och noter... alltifrån som "extra bokbiträde" på Söndrums lilla folkbibliotek som tonåring, till egna lustiga små visor där allt till slut landar i den Stora Berättelsen; Bibeln och Psalmboken.

Ta på dig en rolig hatt nu och följ med ukuleleorkestern till Edenryds skola utanför Bromölla.

Idag får du dessutom klä dig hur smaklöst du vill - i gult, lime, grönt, orange och rosa - för nu ska vi sjunga om Herr Gurka tillsammans med alla barnen i gymnastiksalen!

Man blir inte frisk i svart...

Ärtan, gulbetan och moroten.


DET VAR SÅ ROLIGT JAG MÅSTE SKRATTA
    DET KOM EN TREKANTIG GUBBE IN!
        HAN HADE TRÄSKOR OCH NÄVERJACKA
            OCH HATTEN KANTAD AV KORVASKINN!

HAN SATTE SIG PÅ EN PALL I KÖKET
   OCH DROG UR FICKAN ETT MUNSPEL OPP

OCH BÖRJA'  SPELA SÅ ALLTING DANSA'
   MED SKRIM OCH SKRAMMEL OCH TJO OCH HOPP!

Vilken fantasi! Ännu har inte 1970-talets trista realism tagit sig in i berättandet.
Tokigheterna tillåts flöda och allting är möjligt. Vi befinner oss på 60-talet, femtio år tillbaka i tiden.

Jag ser framför mig gubbens kavaj av björkskinn och doften av korvskinnet..

Och tiden är relativ, upplöst i sagans värld, där allting finns samtidigt - precis som i den djupaste teologi...
(se förrförrförra inlägget om tids-komprimering "Time lapse" i Bibeln! 12/4).

Edenryds skola.


Lennart Hellsing skriver:

DET VAR SÅ LÄNGE SEN SOM DET HÄNDE
   MEN JAG BLEV SITTANDE DÄR JAG VAR

FÖRST BLEV JAG MORFAR, SEN BLEV JAG FARFAR
   SEN BLEV JAG FARFARFARS FARFARS FAR!


Jag läser om "Sagans språk" av Mona Leo. Hon tycker sig se två sorters människor:
- de som nöjer sig med det yttre i livet,
- och de som envisas med att söka mening med sitt liv.

Det är här sagan kommer in med alla sina typer och karaktärer. Det finns symbolspråk som studeras av alltfler vetenskapsdiscipliner.

"Djuppsykologer, religionsforskare, etnologer, folklorister, diktare och filosofer arbetar alla med att tolka detta hemliga skriftspråk" skriver Mona Leo.

I drömmen dyker arketyperna upp...


NICKO TICKO TIN OCH JAG
   VI FOR TILL STJÄRNORNA EN DAG
       NICKO TICKO TINN TIRALLA ... ://

Vår kapellmästare, stor-rökaren Kalle, kallar den visa för "Nikotin-visan"...
Tyst med dig så inte barnen hör!

Vad händer uppe bland stjärnorna då?
Jo, de träffar en brylling där - vet dagens barn vad det är?! Pytt samma! Och han stod i en trumpetaffär!

Jag tog fram den lånade plasttrumpeten - också den från 60-talet - och tutade lite..

SÅ BYTTE VI VÅR STJÄRNRAKET
   OCH FICK EN POLKAGRISTRUMPET
      NICKO TICKO TINN TIRALLA..... ://

Nikotin-Kalle röd och grann!


Jag såg på barnbarnen vilken lycka denna sång väckte.
Dotterdottern åkte snabbt ut till stjärnorna med hjälp av en dansande sjal, medan den äldre dottersonen ritade realistiska planetbanor...

Det gäller att inte förstöra leken med realismen! Då hade vi faktiskt aldrig kommit till månen...

Fantasin gjorde realismen möjlig.
Men tvärtom går inte... Eller hur!

Därför blir jag så extra beklämd då jag möter föräldrar som t ex inte ber aftonbön med sina barn och snackar skit om Jesus... "han finns inte"...
Jasså.
Alla kyrkorna som är byggda för hans skull, då?!

Fin aftonbön.


Enligt FN's barnkonvention får vi inte beröva barnen deras behov av andlighet.
Var sak på sin plats.
Varje språk har sitt område och olika situationer kräver olika uttrycksmedel. Vi får inte heller ta bort sagospråket och de öppna berättelserna.

"Vi tycker om olika".

Nej, jag tror inte det. Alla som säger så, tycker bara om sina egna olikheter som de upptäckt...

De tycker inte om att vi andra - som inte tycker samma som de - kritiserar det de tycker om. Den olikheten ogillas!
Sammalunda, Ingalunda och ingen lund alls.

Till min fasa ser jag i Lennart Hellsings bok en tecknad seriebild där den flygande trumman har hamnat bland gula kineser... och sen en svart afrikan som liknar en ...

Det var inga problem då. Detta var ju en sagobok med övertydliga schabloner - inte en realistisk beskrivning av två olika folkslag.
Här måste vi förstå skillnaden mellan de olika språken och dess syften.

På med den gröna mössan nu så dansar vi med Herr Gurka!
Både vals och mazurka.
Hm, mazurka är väl en konstig utländsk dans, va' ? Jodå... passa dig!

Övertydliga folkschabloner.


KRAKEL SPEKTAKEL KUSIN VITAMIN
   HÄNGDE OCH SLÄNGDE UTI EN GARDIN

FÖR HEJ OCH HÅ I GARDINEN DEN BLÅ!
    KRAKEL SPEKTAKEL VAD TÄNKER DU PÅ?

Fantasins sagospråk tillåter barnet göra det förbjudna.

- Dra inte i gardinerna! Klättra inte i fönstret. Kom genaste ned därifrån!
Känner du igen de tråkiga förmaningarna?

Men barnet måste åtminstone i tanken få pröva allt det man inte får.

Ärta, pumpa och jordgubbe.


Lite mer sagolitteratur-teori.

Bruno Bettelheim skriver i "Sagans förtrollade värld":

"Det är typiskt för sagan att den lägger fram ett existentiellt trångmål kort och koncist. Det gör att barnet kan ta itu med problemet.
I folksagan förenklas alla situationer. Figurerna är klart tecknade, här förekommer inga detaljer, nej alla typer är ensamma i sitt slag" (sid 15).

Varför?

För att göra kampen tydlig mellan gott och ont.

"I folksagorna är det onda lika allestädes närvarande  som det goda, vilket sällan är fallet i moderna barnböcker" skriver Bruno Bettelheim.

Just Det.

Det är inte många böcker jag kan läsa för mina barnbarn... de är så tråkiga att jag somnar själv - av leda!
Jag ser en ny karriär framför mig...

Sömn-tabletter.


Alla barnen i Edenryds skola sjöng hur rädisorna i landet blev större och större.

EN BLEV STOR SOM EN HASSELNÖT
DEN LA'  KUNGEN SJÄLV I SIN GRÖT.

EN BLEV STOR SOM EN PÄRONFRUKT
DET FLÖT BORT TILL MEXIKOS BUKT

EN BLEV STOR SOM EN HUS, ELLER TVÅ
ORKAR DU MED DEN - SÅ TA DEN OCH GÅ!

- Fröken, vad är en hasselnöt? Var ligger Mexikos bukt?
Kan en rädisa verkligen bli stor som ett hus fröken?

Allt medan vi trummade på ukulelens lock, nynnade och fick munspelsstöd, for många frågor runt i huvudet.
Lennart Hellsings sånger kan ge upphov till att prata både naturkunskap och geografi med barnen!

Bara man inte tar bort möjligheten att bosätta sig i den största rädisan...

Lennarts Allemansland.


Nu avslutar vi det här färgglada äventyret!

Var ligger Petronellas Plaskeby?

Lennart Hellsing undervisar:

"I landskapet Allemansland, där ligger staden Näppelunda.
Det är där Krakel Spektakel och Kusin Vitamin bor tillsammans med Opsis Kalopsis.
Fröken Hit-och-Dit och herr Kors-och -Tvärs bor också i Näppelunda.

Men runt om i landskapet Allemansland ligger också andra städer.
Ingalunda, som är en sovstad till Sålunda, som är en sjöstad.

Staden Annorlunda, där allt är annorlunda och Sammalunda, där allt är - sammalunda!

Någorlunda heter en annan plats, men det är inte någon stad, bara en liten by...
Nu börjar historien."

Mina fina vänner!


Men här slutar jag.

Nu ska jag arbeta med min saga om Mannen som inte kom in i Himlen.Ty han bodde i Potatislandet och var en soffpotatis...

Hej svejs alla rödbetsmössor, ärthattar, jordgubbstoppar och morotsmössor!

Någorlunda hälsningar från en mycket annorlunda;
Helene Sture Hellsingfelt,

- fyrsträngsspelare med fantasin i behåll. Tack Gode Gud för det!
Det kommer väl från Dig.... Hur skulle Du annars kunnat hitta på allt? ; )

Synnerligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar