Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 18 juli 2016

"SVENSKA VÄRDERINGAR"

Vad är svenskt?


Överallt i debatterna hörs detta uttryck, att måna om "de svenska värderingarna".

Det kommer från kulturhotade människor, främlingsrädda människor, kloka människor, svenska människor och  - arabiska flyktingar...

Det sista är lite oväntat, eller hur?

Vad menar vi med "svenska värderingar"?

Nu tänker jag skrapa lite på ytan och visa vad som ligger bakom detta uttryck.
Jag har gjort en vetenskaplig studie... och frågat ett par av mina muslimska vänner på flyktingboendet hur de upplever vad svenska värderingar innebär.

Blågult.


Först några punkter, sedan lite längre resonemang. Så här svarade mina arabiska vänner, i översättning:

1. NATUREN.
  2. ALLEMANSRÄTTEN
    3. SKRÄP
      4. DEMOKRATIN
        5. MÄNSKOSYN
          6. KVINNOSYN
             7. BIDRAGSSYSTEMET


1. Naturen - Ni är ute och vandrar och promenerar i naturen. Det gör inte vi, vi har inte den relationen till skog, sjö och mark. Ni vårdar och sköter om den, och alla tycks ta sitt ansvar. Hos oss finns inget som kallas "friluftsliv". Det är typiskt svenskt.

2. Allemansrätten - Det är helt otroligt att alla får gå ute i naturen. Hos oss är det mesta privat. Staket. Därför har vi inte lärt oss vara ute på ert sätt. Detta är mycket svenskt! Vi uppskattar det verkligen, men behöver lära oss.

3. Skräp - Ni plockar upp och sorterar. Visst har vi sett folk som slänger, men oftast är det fåglarna som skräpar ner mer än mänskorna här... he he.

Ni till och med sorterar ert skräp - äckligt tycker vi! Fast det blir ju rent och fint... Förlåt att vi har skräpat ned i början när vi kom, vi förstod inte systemet med soptunnor och papperskorgar. Detta är för oss verkligen svenska värderingar!

Håll Sverige Rent.


4. Demokratin - Ni löser problem med samtal och förhandlingar. I vår kultur är vi vana vid att göra upp fysiskt... och vi glömmer aldrig en oförrätt!

Hur orkar ni vara så demokratiska? Vi vill gärna lära oss detta, för vi har ju flytt från diktatorns grymheter... men det tar ju sån tid att prata...

- Förstår ni hur vackert det är med demokrati? Detta är mycket svenskt.
- Det vill jag ta med mig tillbaka, om jag kan återvända till mitt hemland...

Gammal kultur contra ny?


5. Mänskosyn - Ni accepterar alla som är konstiga; funktionshindrade... män som arbetar med barn... (Äckligt! de är omanliga! Pedofiler!). Och vi avskyr homosexuella!
Hur kan ni acceptera alla dessa?? Det är svenska värderingar som vi inte förstår oss på.

- Ni pratar om "lika värde" men sjuka människor kan vi inte acceptera.


6. Kvinnosyn - Ni kvinnor är jämställda och fria (lössläppta sa de inte direkt till mig, men jag förstod ju det på sammanhanget...).
I vår kultur tar vi hand om kvinnan och skyddar henne så hon slipper gå ut så mycket.
Vi gör allt för henne, servar henne och ger henne vad hon vill ha. Men det är säkrast för henne att hon stannar inne.
Er kvinnosyn är mycket svensk!

En del av mina vänner kunde inte tänka sig att lämna sitt "rätta" sätt att tänka, andra var tysta och gav ett stilla medgivande att de hellre accepterade våra svenska värderingar. Frågan var känslig, förstås.

Ändå pratade de med mig!
Situationen var egentligen ganska storartad. Jag är stolt över den vänskap jag lyckats bygga, med förtroende.

Inte täckta. Det "täcka könet"....


7. Bidrag - Det här är "typiskt svenskt" säger mina vänner. Många, för att inte säga alla, flyktingar som kommer till Sverige, lyfter fram vårt svenska bidragssystem som en bidragande orsak till varför de är här - och inte valde att stanna närmre sitt hemland.

- Det är mycket som är gratis här; skolan, sjukhusen, vara hemma med barnen, vi får hjälp med allt!
Era bidrag till oss är verkligen "svenska värderingar"!

Lämna företräde - för vem? Vad?


Så. Slut på min vetenskapliga undersökning... men det jag vill komma fram till är följande:

Jag är mycket kritisk till er politiskt korrekta som nedvärderar detta uttryck "svenska värderingar" och tror att det luktar unken nationalism.

Denna er "godhets-kör" blickar bakåt, oförmögna att se den samtid vi befinner oss i.
Så upplever jag det, gång på gång.

Vi blockerar våra demokratiska rättigheter att diskutera våra olika ståndpunkter genom att kasta glåpord, såsom:

- Rasist! Nationalist! Fascist! Och annat fult, men ni ser själva inte klart.

Jag vägrar låta mig mutas in i dessa hörn. Jag vet för mycket... Jag lever mitt ibland de människor många andra "pratar om" och "har åsikter om".

Det jag skriver är inga åsikter. Det är ögonvittnesskildringar från muslimer på svensk mark, som är tacksamma människor och de älskar vårt land och våra värderingar!!

Alltmedan de präktiga klappar varandra på ryggen och säger att detta ord får vi inte säga.

S V E N S K A   V Ä R D E R I N G A R . . .

Himmel och raps.


Denna förmenta "godhet" är blindhet.

Detta nedtystande av det fria ordet är att undergräva den demokrati som vi bygger vårt land med.
Skäms på er!

Dessutom bidrar ni, politiskt korrekta, till att driva denna fråga till ett visst parti... Vilken skuld ni har!
Ta tag i dessa svenska värderingar istället och återta hela diskussionen!
Jag väntar...


I våra kyrkor denna vecka lever vi med temat Andlig klarsyn.
Jag skall återkomma mer till det senare, men konstaterar att det är endast i mötet med människor som frågor kan klarna och få ett tydligare svar.

Det är med stor sorg jag konstaterar att vi i Sverige lider av det man kallar för OIKOFOBI - förakt för det egna...

Det är en mycket märklig mental sjuka... ett slags nationalistisk anorexi... Spotta ut allt det du stoppat i dig... kräks upp allt det goda...

Nationalistisk anorexi... ja, det är mitt uttryck!

Men jag vill inte vara med och förakta vår natursyn, allemansrätt, vår skräpideolgi "Håll Sverige rent", demokratin, mänskosyn och kvinnosyn och vårt fantastiska bidragssystem av välfärd...

Tvärtom!

Tack gode Gud för dessa svenska värderingar som vi bygger vårt land med!
Välkomna ni som kommer hit att fortsätta bygga dessa värderingar!
Men då måste ni släppa det som inte rimmar med dessa 7 punkter.

Vad kan ni bidraga med?
Vi lyssnar och lär av varandra. Och jag älskar den kollektiva känslan ni delar med er av, in i vårt alltför individcentrerade samhälle.

Individen i kollektivet.

Till sist:

Skulle bagaren förakta sina bullar?
Skulle busschauffören tycka illa om sin buss?
Skulle prästen vara generad för sitt evangelium?

Nej, nej och åter nej.

Så, varför skall svenskar förakta sitt Sverige? Varför skall vi tycka illa om svenska värderingar?
Varför skall vi vara generade över vår svenska flagga?

Nu har jag motiverat detta så klart jag kunnat.

Nej! Häng inte flaggan så galet!!


Otroligt blågula hälsningar från Helene Sture Svenskfelt,

- politiskt obunden,
- som fotograferade i Kullabygden
- och som sjunger i en annan kör...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar