Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 16 november 2016

JORDEN BLEV ÖDE OCH TOM - The Book of Eli

Öde och tom.


Jorden var öde och tom. Djupet täcktes av mörker och en Gudsvind svepte över vattnet.
Så var det i begynnelsen. När allting började.

Det är snubblande likt slutet.

Jorden var öde och tom, igen. Djupet täcktes av aska och en dödsvind svepte över vattnet.
Det stora kriget hade rivit upp ett hål i atmosfären så att solen brände sönder all växtlighet.

Varde ljus! BANG!

Första gången till liv och välsignelse, med det skyddande ozonskiktet över oss.
Sista gången till död och förbannelse, med våra bomber och djävulsmaskiner som öppnade för den brännheta kylan.

Brännhet kyla.


Det är sällan jag ser på film, och aldrig på apokalyptiska ödesfilmer, men nu har jag gjort det.
The Book of Eli med skådespelare som Denzel Washington. Mycket trovärdig!

Det var plågsamt att ta sig igenom filmens våld, eller värre, den psykologiska krigföringen mellan de överlevande.
Laglösheten. Den totala avsaknaden av tillit. Utbrända samhällen utan struktur och lagar.

Jag äter dig innan du äter mig.

Döden är livsfarlig.


Planeten var utbränd. Det var en svartvit färgfilm... som återgav gulgrå och rödsvarta nyanser av död.

Varför skall jag se den här filmen?
- Ta det lugnt, du kommer att förstå, sa min vän.

Det dyrbaraste som fanns i denna sotiga framtid var en bok.
Skurken var på jakt efter denna dyrgrip, men ingen förstod varför. Inte många kunde läsa längre, av dem som överhuvudtaget överlevt.

Kan inte läsa.


Sakta började jag förstå vad det handlade om.

Filmens skurk ville ha boken därför att:
- Människorna lyssnar på budskapet i den. Boken berättar om en rättfärdighet som hjälper dem leva, det är det alla längtar efter. Om jag kan få tag i den, kan jag styra alla människor! Ha ha!

Har du sett filmen?

Det här är ingen vanlig katastroffilm när "jorden gått under". The Book of Eli visar hur människorna förlorat all sin värdighet, de är utan riktning och har inget mål.
De har konsumerat ihjäl sig, underhållning och konsumtion har kostat dem deras själ.

Och när kriget kom, dödades även det fysiska livet.

Dött.


Eli läser i sin bok varje dag. Och han samtalar med Gud i bön varje kväll.

Det går rakt in i hjärtat. Även om det är "på film" så kan man inte fejka bön. Det hörs i tonfallet...
Han är den enda som har en levande själ.

- I det gamla livet slängde vi bort det som vi nu dödar för, för att få, sa han.

I reklampausen tänkte jag på hur många Biblar jag har fått av människor "i present".

- Det passar dig bättre, som jobbar i kyrkan!
- Nej, behåll den. Jag har läst min. Har du? Annars behöver du den bättre än jag!

Överlevnadsbok.


Det skall komma en tid, säger Skriften, då en hunger efter att höra Guds Ord ska gå ut över hela världen, men då ingen kan bli mättad.
För att det inte finns några Biblar längre.

Eli har det sista exemplaret. Striden är obehaglig.
Och när allt nästan är slut och alla är ännu mer dödade, då kommer han till en man som hjälper honom.

Hans Bibel är nämligen i blindskrift - i skurkens händer - som inte kan läsa den förstås - men Eli har memorerat allt utantill.
Nu skrivs hela innehållet ned igen, vers för vers...

Ord för ord.


The Book of Eli är gastkramande, hjärtskärande och suggestiv.
Filmen är obehagligt trovärdig, nattsvart med ett mycket litet ljus i slutet.

Men hoppet finns!

Recension: tre stjärnor.

?? !!

Tre mot Fyra...


Det var svårt att somna.
Idag var jag tvungen att återvända till det amerikanska ökenlandskapen i form av en vilda västern-film, för att balansera upp intrycken.

Marlon Brando hade huvudrollen i filmen som hette "Revansch", från 1961, ja, också jag behövde revansch på gårdagens ödesfilm.

Jag trodde nästan att hans huvudspelare var Donald Trump... Handlingen utspelade sig i Mexico, där han vill bygga upp murar.

Vilda Västern i Mexico.


Men filmens handling var den vanliga tunna soppan:
- Två bankrånare, som är bästa vänner, lurar varandra och ska sedan hämnas på varandra.

Hästarna galopperar i sand med mexikanska bukten i bakgrunden och legenden Brando skjuter snabbare än sin skugga förstås.
Det är tråkigt och förutsägbart.

Recension: fyra stjärnor.

?? !!

En filmstjärnas kultstatus ger fler stjärnor än en film med seriöst budskap.

Detta sätt att värdesätta visar att Eli har rätt när han sa, att vi i den gamla världen inte värdesatte det vi hade.

Don't hurt me.


Dessa två amerikanska filmer innehåller både dåtid, framtid och nutid som smakar "galen president".
Det värsta är att Trump är som skurken i The Book of Eli...

Bara han kan säga lite religiösa ord så ordnar det sig.
God bless America.

Jag såg en videosnutt på facebook där ett antal pastorer lägger händerna på Donald Trump och ber för honom.
I alla riktiga bönesammanhang är man ödmjukt med och säger tacksamt sitt Amen.
Men videon visar hur den nyblivna presidenten står med rak nacke och nästan föraktfullt blickar ned över de fromma bönenackarna...

Det är mycket obehagligt!
Och nu är det inte film! Nu är det på riktigt...

Amen jasså, amen?


Det känns som om vi lever i dessa tre tidsåldrar samtidigt.
Vi vet var vi har varit och vi vet vad som kommer. Men nuet kan vi inte hantera.

Vi slits mellan paradisets skapelse och världens undergång.
I båda fallen ryker det...

Jag avslutar med Jesajas profetia från 700-talet f.Kr - alltså skriven och given av Gud för 2.300 år sedan.
Det låter som ett film-manus till ännu en apokalyptisk biorulle, men det är värre än så:

Du har inget att komma med.


SÅ SÄGER HERREN:

- LYSSNA PÅ MIG ALLA FOLK, NI FOLKSLAG, HÖR NOGA PÅ!
FRÅN MIG SKALL LAGEN UTGÅ,
MIN RÄTT SKALL BLI ETT LJUS FÖR FOLKEN.

SNABBT NALKAS MIN RÄTTFÄRDIGHET,
MIN HJÄLP ÄR PÅ VÄG,
MED MÄKTIG ARM SKIPAR JAG RÄTT BLAND FOLKEN.

FJÄRRAN LÄNDER VÄNTAR PÅ MIG,
DE SÄTTER SITT HOPP TILL MIN MAKT.

LYFT BLICKEN MOT HIMLEN,
BETRAKTA JORDEN DÄRUNDER.


Lyft blicken.


HIMLEN SKALL UPPLÖSAS SOM I RÖK,
JORDEN SLITAS UT SOM EN KLÄDNAD
OCH DESS INVÅNARE DÖ SOM FLUGOR.

MEN MIN HJÄLP VARAR I EVIGHET,
MIN RÄTTFÄRDIGHET GÅR ALDRIG OM INTET. 
Jesaja kap 51:4-6

Guds öga.


Det är allvar. Släng alla reklamerbjudanden om Black Friday då du ska shoppa loss...

Ta vara på den Köp-Fria Dagen istället och ägna dig åt att lyssna på din inre röst, på din medmänniskas rop, ja på Guds räddningsrop!

Detta var också Elis budskap i filmen, att Gud alltid är med oss, hans hjälp varar i evighet.
Och Guds rättfärdighet är vår räddning.

Låt dig fyllas av det.

Himlabro.


- Käre himmelske Far, tack för att Du har gett oss livet.
Förlåt oss den förstörelse vi orsakar.
Hjälp oss att vända om medan tid är.
Vi vakar och ber... vakar och ber... Amen.


I begynnelsen var Ordet och i ordet var Liv.
Men mänskorna tömde ordet på innehåll och lät tomheten prata sönder alla sinnen...

Jag har hoppats av den här cirkusen.
Nu ska jag gå ut och gå i den skog som ännu finns kvar... med löv och snö och röda bär!

Än finns det en värld...


Vilda västern-hälsningar från Helene Sture Elifelt,

- som fotograferade "supermånen" på Sölvesborgsbron i måndagsnatt,
- och som är djupt tacksam att vi ännu kan läsa Bibeln fritt i vårt land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar