Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 9 januari 2017

SJUNG UT JULEN!


Sjunger ut julen i Mjällby.


Vi sjunger in julen. Vi sjunger ut julen.
Vi tar in granen och vi slänger ut den igen - däremellan pyntad med det finaste glitter och rödaste julgranskulor.

In och ut. Livets egen rörelse.

Det var en mycket fin gudstjänst i Mjällby kyrka igår.

Kvalitetssång av körerna under Bo och Maria Knutssons ledning.
Lätt och ledig predikan med teologiskt djup av Solveig Wollin.

Och allt var fokuserat på kyrkans centrum - Jesus Kristus själv.

Det är inte självklart längre, i en kyrka som blir allt mer konsertifierad och förytligad.
Men här slapp vi applåder. Istället följdes sången av den mäktiga tystnad som bara kan uppstå i ett kyrkorum där Gud är närvarande...

Utsprungen psalm.


DET ÄR EN ROS UTSPRUNGEN
  AV DAVIDS ROT OCH STAM.
    AV FÄDERNA BESJUNGEN,
       EN ROS I JUDA LAND.

EN BLOMMA SKÄR OCH BLID
  MITT I DEN KALLA VINTER
    I MIDNATTS MÖRKA TID. Psalm 113.

Tekla Knös översatte denna medeltida tyska julsång till svenska år 1867.

Det är en av julens mest älskade psalmer!

Fylld av poesi och skönhet.
Dolda budskap och gömda hemligheter.
Jag andas in och andas ut det djup mitt förnuft inte är i närheten av, men som mitt hjärta jublar över.

Men vem är rosen?

Psalmdörr 113.


OM DENNA ROSEN FINA
   LJÖD FÖRR JESAJAS ORD
      ATT FÖDD AV JUNGFRUN RENA
         HAN FRÄLSA SKALL VÅR JORD.... Psalm 113:2


De barn jag har i min närhet har helt andra preferenser än jag, förstås.
Det är TV-spel och Nintendo, Super Mario och Star Wars.

- Vem är Gud? Är det som kraften i The Force?
- Precis!
- Och Jesus då? Som Anakin Starwalker? Men han blev ju ond... Blev Jesus också Darth Wader?
- Nej... han kampade mot honom...

Det här är teologi på en helt annan nivå!
Betydligt högre än jag är van vid...

Jesus är rosen.

Jaha... och? Jasså...?

Psalmdörr 115.



O BETLEHEM DU LILLA STAD
   HUR TYST DU LIGGER DÄR
     FÖRSÄNKT I DJUP OCH DRÖMLÖS SÖMN
       NÄR SKAPARUNDRET SKER.

EN STJÄRNA TÄNDS
   OCH MÖRKRET HAR ÖVER DEN EJ MAKT

OCH ALLA SLÄKTENS HOPP OCH TRO
    STÄMT MÖTE DENNA NATT. Psalm 115.


Betlehem ligger tyst, men inte Israels huvudstad.

Jag möts av nyheten att palestinska terrorister kört in i en folkmassa och dödat fyra personer.
Denna gång i den heliga staden Jerusalem...

Vi vill inte höra mer!!

Palestinier dödar judar. Judar försvarar sig. Våldsspiralen går runt, runt...

... med den skillnaden att den muslimska terrorgruppen Hamas firar de döda israelerna med att dela ut godis till folket, enligt The Jerusalem Post.

"The message of our islamic party Hamas is a message of encouragement and support för every jihadi who carries out an attack that puts an end to the acts of the Zionist enemy".

Dessa muslimer kan välja att läsa de fredliga verserna ur Koranen, där Muhammed talar väl om "Bokens folk".
Men de väljer istället de aggressiva verserna där Muhammed slog hårt mot dem som inte ville följa honom.

Välj inte blodet!

Är detta socialdemokraternas vänner?

Fredsduva i Mjällby.


Jag sätter julpsalmerna i halsen. Det blir svårt att andas. Och ändå är de min räddning.

I paradnumret "O helga natt" står det i texten att "din fiende skall bli en älskad broder..."

Tyst inom mig riktar jag orden mot Mellanöstern... mot det land där Jesus föddes, han som kom för att medla mellan ont och gott, människa och Gud, Darth Wader och The Force...


KRISTUS JESUS HAR KOMMIT MED BUDSKAP OM FRED FÖR ER SOM VAR LÅNGT BORTA,
OCH FRED FÖR DEM SOM VAR NÄRA.

TY GENOM HONOM KAN BÅDE VI OCH NI NALKAS FADERN
I EN ENDA ANDE.

ALLTSÅ ÄR NI INTE LÄNGRE GÄSTER OCH FRÄMLINGAR
UTAN ÄGER SAMMA MEDBORGARSKAP SOM DE HELIGA
OCH HAR ERT HEM HOS GUD. Efesierbrevet kap 2:17-19

Vilka fantastiska ord!

Det är också politik och religion, men utan maktanspråk till någon människas favör.

Till Guds ära.


Andas in. Andas ut. Ta emot det goda, för att ge det goda vidare.

Jag brottas med vanmakten, ilskan och frustrationen.
Det är tur det har snöat i helgen så man kan kyla av sig lite...

Politik in. Religion ut. Pynta det enda och riv bort kulorna ur det andra.

Glitter på religionen och tomtar i politiken.
Belysningsslingor med led-lampor till de religiösa, och änglahår och tomtebloss till politikerna.

Ut och in och ur led är tiden.

Gatu-politik.



SE NATTEN FLYR FÖR DAGENS FRÖJD
  OCH ÄNGLARS RÖST FRÅN HIMLENS HÖJD
    DET BUD TILL MARKENS ÄNGLAR BÄR
      ATT FÖDD DEN GODE HERDEN ÄR. Psalm 120.

Som du märker citerar jag de julpsalmer vars nummer jag såg på Regeringsgatan i Karlshamn i förra veckan.

Det är också ett sätt att pilgrimsvandra i staden - sjung dörrarnas nummer!

Nu är glada julen slut, slut, slut... och den tunga, gråa vardagsmånaden januari tar sin början - utan en enda extra helgdag.

Räkningar skall betalas liksom internetuppkoppling och mobilens avgift, TV-licensen likaså för att kunna följa den globala framfarten.

Jag säger inte "utvecklingen", för den avstannade för länge sedan.

- Jultomtarna packar vi in, sa Listerlandets älskade komminister från predikstolen i Mjällby, men Jesus stannar kvar.

I STILLHET BLAND OSS VANDRAR HAN
   AV DEM SOM SKYDD OCH HJÄLP EJ FANN
      HAN SIG EN HJORD FÖRSAMLA VILL
        ETT FOLK SOM HÖR HANS RIKE TILL. Psalm 120:2

Psalmdörr 120.


Käre himmelske Far!
Hjälp oss att medverka till fred i Mellanöstern.
Förlåt den skadeglädje som visades över de döda mänskorna.
Låt Jesus komma med sin försonande kärlek till alla de stridande parterna.

Folk, fall nu neder...

Shalom, shalom.



Helene Sture Mjällfelt,

- som letar efter mina försvunna dörrar... mina foton... bortsprungna ur sin mapp... Jo, jag hittade dem, längst ned i julsakslådan.

In och ut. Ut och in. Livets egen rytm.

Herren skall bevara din utgång och din ingång.

1 kommentar:

  1. Vilka djup och sanningar du leder oss genom, med varsam hand. Det behövs att vi delar det som alla lider av men inte har ord på.
    Och delar det som alla behöver men inte alltid vet om!!! Frid!!!

    SvaraRadera