Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 5 maj 2017

VÅRHYLLNING Psalm 517


Himmelska blomgrenar.


Det är så vackert att det nästan gör ont!

Saven stigen och blodet vallar. Knopparna brister och grenarna spritter. Pollen yr och det blåser och dammar och grönskar och jublar...

St Nicolai kyrka, Sölvesborg.


VÄRLDENS SOM NU FÖDS PÅ NYTT
   PÅNYTTFÖDER GLÄDJEN.

HÄR PÅ JORDEN VANDRAR NU
   DEN UPPSTÅNDNE HERREN!

ÖST OCH VÄST OCH SYD OCH NORD
   ELD OCH VATTEN, LUFT OCH  JORD
     SJUNGER PÅSKENS PSALMER. Sv Ps 517:1

Österblom.

Från öster kommer det nya livet.
Jag vänder blicken mot solens uppgång och ber om nytt liv, liv på nytt.

Tack Gud för nya möjligheter, varje dag. Men Du vet hur svårt det är att tro på en vår, så länge grenarna är torra och till synes livlösa.
Hjälp mig att se på mig själv med Dina ögon - att det grönskar i de friska grenarna.

Vilket överflöd av skaparglädje!


Från söder värmer solen som bäst.
Jag vänder blicken mot middagshöjden och bländas...

Tack Gud för ljuset som avslöjar själens oputsade fönster och skräpet i de ostädade känslolådorna.
Men, kan Du blända ned lite.. ljuset gör för ont.
Jag tar på mig mina solglasögon för att orka ta en bit i sänder.

För starkt.


Från väster kommer det mogna ljuset, färgat i guld och rosa. Det är min tid på dygnet.
Jag välkomnar vilan som väntar, reflektionen och skrivandet.

Tack Gud för livets erfarenheter. Hjälp mig att använda de redskap Du gett mig, så att livet följer Dina stigar.
Men varför måste jag tala så högt?

Å ena sidan...


Från norr kommer nattens mörker, det goda och omslutande. Jag slipper vara synlig.
Jag välkomnar svalkan som lugnar dagens brus och intryck.

Tack Gud att det alltid blir stilla varje dag.
Jag lyssnar till mina drömmar och det undermedvetnas teater i sömnen. Jag ser stupen... och glider kontrollerat nedför.

HÖR HUR FÅGELROPEN HÖJS!
   HAV OCH STRAND SIG GLÄDER.

SE HUR MARK OCH TRÄD TAR PÅ
   SINA SOMMARKLÄDER.

GENOM TJÄLE, KÖLD OCH DÖD
   TRÄNGER SOLENS ELD OCH GLÖD
     DET ÄR PÅSK PÅ JORDEN.

... å andra sidan.


Det står en akacia utanför mitt fönster. Där sitter sparvarna och sjunger. Koltrasten väljer skorstenen. Måsarna tar en högre luftbana medan korparna samlas i stora sjok borta i bokträden.

Tack Gud att Du har lagt ned uppståndelsen som en livsmodell i hela naturen!

Tjäle och död. Kyla och köld.
Det finns vissa saker som alltid bör vara gömda i permafrosten. Man kan bli mycket förvånad över de mammutar som döljer sig därunder...

Eld och glöd. Värme och bröd. Död åt riset och skräpet i elden.
Tack för eldens välsignade rening!

Var kom du ifrån?


UR ETT OUTTÖMLIGT DJUP
   SKAPARKRAFTEN FLÖDAR.

LIV GER LIV OCH SKÖRD GER SÅDD
   SÅDDEN NYA SKÖRDAR.

DÖDEN FRÅNTOGS ALL SIN MAKT
   KRISTI KROPP I GRAVEN LAGD
      UPPSTÅR OCH FÖRVANDLAS.

Lök-lilja...


Min kristna tro växer ur marken, tillsammans med lökarna och liljorna.
Min Gudsrelation får ord genom Skriften och liv genom bönen.

Lök-bön. Lilje-lökar. Lökböner och böneliljor som Jesus ber oss att titta noga på...

Den dagen det inte kommer någon vår, då ska jag sluta tro på uppståndelsen.

Men så länge det knoppas och brister, grönskar och spritter, då vet jag att det är min levande Gud och uppståndne Herre som ger sig till känna!

Böne-lilja.


VI I HONOM ÅTERFÅR
   ALLT SOM GICK FÖRLORAT.

PARADISET NU FÖR OSS
    ÖPPNAR SINA PORTAR.

INGET SVÄRD! FRÅN DÖD TILL LIV
  KALLAS VI ATT LEVA I
    ALLAS SOMRARS SOMMAR!

Vi är många.


Vilken själavård! Vilken tröst. Jag återfår allt som gick förlorat, men förvandlat i ny dräkt.
Det går inte att se sig tillbaka.
Jo, det gör det... men hjälp oss då alla, käre himmelske Far, att acceptera det som ligger bakom!

Tulpanerna och narcisserna längtar inte tillbaka till förra våren då de blommade bättre... eller sämre.
Kryp närmre, säger Jesus, ned på knä! Och lär av blommorna.

Om du har fått lite skit under naglarna när du reser dig upp, då har du förstått.

Jag tror jag förstår.


Vårens credo:

- En ren själ och smuts under naglarna... Inte tvärtom.
- Rena naglar - som inte vågar komma i kontakt med jordens djup - och därmed en smutsig själ... ?!

Till alla er som måste arbeta inomhus på kontor, vårdcentraler, butiker och bussar; här kommer en hälsning från utomhus...

En hyllning till våren!

Paradiset öppnar nu sina portar.
Eller som jag hörde på stan:
- The gate is open, but the beast still sleeping...

Så kan det också vara. Väck inte den björn som sover. Oroa inte kärleken förrän den själv så vill.

Tänds när den själv vill.


Pånyttfödda hälsningar från Helene Sture Blomfelt,

- som höjde kameralinsen mot körsbärsallén bakom St Nicolai kyrka i Sölvesborg och sänkte den mot marken vid en bergsknalle i Karlshamn.

Jag har skådat Gud på ryggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar