Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 17 augusti 2017

LÄR KÄNNA KRISTUS


Jag vill lära känna Dig.


Solen värmer oss i augusti och stockrosorna blommar.
Idag börjar många barn och ungdomar skolan igen. Det känns lite för tidigt...

Många nya kunskaper väntar dem, och nu väntar ett inlägg på att få bli skrivet - om att lära känna Kristus.

Jag vill fördjupa den bibeltext jag delade igår från Efesierbrevet kapitel 4:20, och skruva till den lite... för att komma åt djupet.

Det handlar om sanning, att vara bedragen av sig själv och om att bli förnyad i ande och förstånd.

NI HAR LÄRT KÄNNA KRISTUS - SÅVIDA NI NU HAR HÖRT OM HONOM OCH UNDERVISATS OM HONOM, EFTER DEN SANNING SOM FINNS HOS JESUS.

Stockrosornas gränd.


Om vi skulle fråga våra medlemmar i Svenska kyrkan om de känner Kristus, då vet vi att svaret skulle bli:
- Nej, inte särskilt väl.

Cirka 65% av svenska folket tillhör fortfarande Svenska kyrkan - det är en enastående bra siffra!
Men... Har ni hört talas om Jesus? Har du tagit del av undervisningen om vem han är?

- Nja... jag gick på kyrkans barntimmar när jag var fyra år... och sedan till konfirmationen.. men inte mer. Jo, en begravning, men där pratade de inte om Jesus.

Så illa kan det vara.

Vilket ansvar vi har då!
Både som enskilda att i glädje berätta vad vi funnit hos Jesus, men också som präster att förkunna och inbjuda till bibelstudier - både på längden och tvären, i real tid och bloggandes, med bibeln öppen eller helig dans där fötterna får erfara Gudstron.

Eller i pilgrimsvandrandet.

Vandra med mig.


- Sanning? Vilken sanning? Jag är trött på att kyrkan skall utge sig för att ha sanningen! Jag väljer själv... och bygger mitt eget altare och snickrar ihop min egen religion. Det finns så mycket gott i andra filosofier också!

Detta är nästa vanliga invändning.

Det är populärt med TV-serier där man tafatt försöker lyfta fram religiositeten, men man når inte djupet. Särskilt inte om man sätter "humanismen" överst - den är nämligen motsatsen till kristen tro.

Hur då?

Jo, i humanismen är det människan som är alltings högsta mått.
Då kommer vi inte längre än dit näsan räcker.
Och framför allt får vi svårt att hantera vår inneboende ondska och likgiltighet...

I kristendomen får humanismen underordna sig Kristus. Här är det Gud som är högsta måttet. Och då når vi långt utanför universums gränser... där både dom, förlåtelse, nåd och barmhärtig är förvandlande krafter.

Ärligt talat, vårt tyckande om Gud är inte inte särskilt intressant. Men vad Gud anser om oss är högst angeläget!

Den sanning som finns hos Jesus är att han är det Levande Ordet.
Allt han sa, hände.

De hungriga blev mättade, de fallna blev upprättade, syndarna förlåtna och en död uppväckte Jesus till liv igen.

Jesus pekade på vår hunger - inte efter bröd utan efter mening, och relation.

Jesus avslöjade våra fula tankar och girighet, där lögnen gärna förkläder sig till Ljusets ängel för att förleda oss.
Goda behov perverteras till begär, som tar kontrollen över oss.
Här hjälper inte "positivt tänkande".

Positivt med negativt.


Därför kommer nu en uppmaning:

DÄRFÖR SKALL NI SLUTA LEVA SOM FÖRUT, NI SKALL LÄGGA AV ER DEN GAMLA MÄNNISKAN, SOM GÅR UNDER, BEDRAGEN AV SINA BEGÄR.

Den som först och främst bedrar oss är vi själva.

Vi ändrar vår argumentering så att det passar oss bättre, blir billigare... och mer konstnadseffektivt. Och så blir det "sant".

- Sluta nu, det är inget fel på mig! Vad då "den gamla människan"? Jag gör så gott jag kan, jag är inte sämre än någon annan!

Nej, det är du inte. Men denna livsinställning permanentar de egna problemen och negligerar okänslighet och likgiltighet.

Tills en dag då livet brakar samman...
Arbetslöshet, sjukdom, skam, olycka, skuld, dödsfall... Allt ställs på ände.

Bedragen av sin ovilja att se sig själv i Guds ljus.

Att bli förkrossad av "sin goda vilja" som ledde fel, är en svår insikt.
Hur mycket har jag skadat andra? Hur vilse är jag på livets karta?

Dessa tårar är av Gud. Gråt! Gråt över din vilsenhet och tacka för att du blivit funnen av Gud!

Det är nu omvändelsen börjar. Den inre städningen. Avslöjandet.
Hur ynkliga vi är... Och! Hur oändligt älskade vi är, villkorslöst, av den Gud som skapat universum!

Men inte för att du ska utnyttja den, eller tycka synd om dig själv, eller förakta Gud eller sno lite Kristus-energi utan att lyssna till vad Jesus faktiskt säger.

Lyssna. Se hela blomman!


SE TILL ATT FÖRNYAS I ANDE OCH FÖRSTÅND, OCH ATT NI KLÄDER ER I DEN NYA MÄNNISKAN, SOM HAR SKAPATS EFTER GUDS BILD...

 Vilken härlig uppmaning!
När vi sörjt färdigt över vår brustenhet, får vi byta fokus.

Se på Herren istället, inte dig själv. Lögnens fader lurar dig om du gräver mer i ditt förflutna.

I Kristus blir du och jag förnyade! Gud gör inget gammalt, han förnyar, renoverar, bygger upp så till den milda grad att vi knappt går att känna igen!

Jo, luggen är densamma, men attityden till livet helt annorlunda!

Vilken ande driver dig?
Här du en "guide" från New Age? Se upp. Fråga honom eller henne vad syftet är och målet med deras guidning. Du är inte fri. Men Jesus är starkare.

Många drivs av sin individualism, utan koppling till kollektivet och gemenskapen.
Den andan blir ensam. Se upp. Till slut står du där själv, utan någon flock att tillhöra.

Hos Jesus, och bara hos honom, finns den Helige Ande.
Flera av mina muslimska vänner har börjat fråga efter detta. Islam drivs inte av Helig Ande. Där finns krav på goda gärningar och straff om de inte uppfylls i tillräckligt mått. De vet dock aldrig när deras Gud är nöjd.

Även här välkomnar jag var och en att bedja Gud om att få Helig Ande in i sitt liv.

- Tag emot helig Ande! I dopet fick du Guds skapande Ande som gåva.

Anar Guds Heliga Ande...



Se också till att förnyas i ert förstånd, säger Paulus till de kristna i Efesos i Turkiet.

Att vara kristen inbegriper även förståndet. Jag vet ingen filosofi eller religion som så klart kan driva apologetiken och förklaringen om människans utsatthet och Guds räddningsplan.

Hela denna blogg är ett enda långt försök att förnya förståndet... Det är därför det tar sån tid..


Gud själv ikläder oss "den nya människan". Han tar på oss den vita dräkten, som är den rena kärleken som Jesus visat.

Utblottad, naken och med två tomma händer låter jag mig omslutas av något mycket större än vad jag själv förmått.

Försoningens klädnad. Förlåtelsens baddräkt.

Jag är människa och Gud är Gud.

Och du är en humla.


Och så formar han tillbaka oss till det original Han först hade tänkt.
Gud skrapar bort allt som är kopierat från andra... det gör ont... och letar fram dig och mig såsom Han  ville ha det.
De svarta syndafläckarna sitter hårdast... det nästan blöder... men plåstret heter:

.. VI ÄR SKAPADE EFTER GUDS BILD, MED DEN RÄTTFÄRDIGHET OCH DEN HELIGHET SOM HÖR SANNINGEN TILL. 

Vi kommer inte åt heligheten genom att bygga egna altaren. Det hjälper inte hur många doftljus du har eller rökelsestickor. Det blir inte mer heligt för det.

Guds Ord säger att heligheten hör ihop med den sanning som Jesus visar.

Helig - avskild, alltigenom ren.

Det är till den gemenskapen vi är kallade.

Ni har lärt känna Kristus... ja, kanske en liten aning mer.
Om han verkligen är så fantastisk som ni säger - och inte bara en vishetslärare bland andra - då vill jag sakta lära känna Honom.

Jag har inget att förlora.

Bara mitt falska jag.

Guds ljus genom mig.


Käre himmelske Far,
Hjälp oss att lägga bort lögnen och tala sanning, först och främst till mig själv och min dagbok.
Förlåt att smyglögnerna också drabbar andra - vi ska ju vara varandras med-lemmar! Förlåt.

Hjälp mig så att inte solen går ned över vår vrede.
Rädda oss från de hårda orden som vill flyga över läpparna. 

Idag ber vi särskilt för alla dem som börjar skolan. Låt respekt råda. Hjälp de vuxna att stävja mobbing. Låt kunskapen flöda! Även om Dig...

Skydda mig från djävulens angrepp när jag är trött och svag - han skall inte få ett enda tillfälle till!

Förlåt oss när jag stjäler, i affären, på jobbet, och tar andras tid med vår uppblåsthet och skryt. 

Ge mig ett nytt arbete, Herre, så jag kan sträva med egna händer. Nu vill jag dela med mig av mitt goda åt dem som behöver. 
Amen.

Delar med sig.


Denna bön var formulerad efter hela texten i episteln på 9:e sönd e Tref, årgång 2. Eller enklare sagt: läs hela Efesierbrevets kapitel 4, vers 20-28.


Var välsignad.
Och sträck på dig i sanning, såsom den vackra STOCKROS du innerst inne är!

Din syster i Kristus,

Helene (F)örstockad Sturefelt,

- fräls och fri!
- rosfotograf med pollen på linsen och himlen i blick.


Tack Gud!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar