Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 18 september 2017

ENHETEN I KRISTUS

Mångfaldig enhet.



Det står inte "Mångfalden i Kristus"... Jesus talar själv om Enheten som vi har i honom. Gör vi också det?

Nu är kyrkovalet över för denna gång och analys kommer så småningom.

Det är mycket vackert att denna demokratiska kyrkovalsdag inföll på 14:e söndagen efter Trefaldighet som har rubriken:

ENHETEN I KRISTUS.

Välkommen till ett inlägg som vill rikta blicken åt två håll - inåt, och utåt.

I varje kyrka har den ljuvliga texten om hur Jesus ber för oss blivit läst. Slå upp Johannes evangelium kapitel 17, eller i psalmboken på sid 1520:

JAG BER ATT DE ALLA SKALL BLI ETT...

... OCH ATT LIKSOM DU, FADER, ÄR I MIG OCH JAG I DIG, OCKSÅ DE SKALL VARA I OSS. Joh 17:21.


Blickar mot altaret.


Det går en skiljelinje mellan människor i kyrkan:

- de som utifrån betraktar kyrkan och tycker att vi skall vara "öppna mot alla", och därmed låta mångfalden få plats,
- och de som inifrån betraktar altaret och vill att Jesus Kristus skall vara centrum.

Båda perspektiven är rätta, från respektive håll.

Självklart skall alla få plats i gudstjänsten, med sina olika gåvor och behov.
Det behöver ingen skriva oss på näsan för, vi som lever med världens mäktigaste arbetsbeskrivning:

GÅ DÄRFÖR UT TILL ALLA FOLK OCH GÖR DEM TILL LÄRJUNGAR...!
Matteus 28:19.


Blickar mot folket.



Men när ordet "mångfald" letar sig mot centrum, det är då det blir fel!

Som kristen, i kyrkan, finns det bara EN herre, EN frälsare, EN Gud - och det är vår himmelske Fader, uppenbarad genom Jesus Kristus, ännu verksam genom sin Helige Ande idag, här och nu.


När Guds kärlek drabbar mig, vänder han mitt fokus på alla fronter.
Jag skall ta några exempel.

Pengar.  

När Jesus ber att vi alla ska bli ETT, ber han också att min ekonomi skall tjäna Honom.

Det är inte längre frågan om ifall jag vill lägga pengar på att byta till ett nytt kök eller en snyggare bil.
Förstavalet är inte längre på att handla kläder på rea bara för att det är billigt eller att omge mig med statussaker.

- Flest prylar vinner!

Nej, den trosbekännelsen tar Jesus bort med sin kärlek. Han vill att du och jag överlåter vår plånbok till honom.

- Herre, hur kan jag och mitt hus tjäna dig och min medmänniska på bästa sätt?

Det är mycket spännande vill jag lova att be den bönen!!

Skräp-prylar.


Relationer.

Att leva som kristen är att ha en ny, stor kärlek i hjärtat - Gud själv.

Det påverkar vem jag umgås med.

Varför skall jag fortsätta träffa människor som gör mig illa? Och tar min energi?

Om Gud är min kärlek, varför skall jag utsätta mig för andra som ibland upphöjer mig och ibland trycker ned mig, allt för att jag skall dansa efter deras pipa?

När Jesus bor i mig, varför skall jag ha en vänlista på Facebook där "vänner" ifrågasätter mig på ett negativt sätt, utan att visa nyfikenhet eller respekt?

Nej - bort med dem alla!!

Behåll dem som gör dig gott.


Däremot är det en annan sak när Jesus driver mig fram att samtala med människor som behöver höra ett välsignat ord från Herren.

Då är det "enheten i Anden" som driver dig och mig fram!

Det är också en mycket spännande bön att bedja:

- Herre, led mig idag till någon som behöver få uppmuntran från dig, ett ord av glädje och sanning! Eller ibland en förmaning eller rent av varning över den livsväg de tagit in på. Hela tiden med kärlekens attityd och friheten som mål.

Andens enhet.


Kärleken.

Vi vill så väl men det kan bli så fel. Vi vill leva tillsammans hela livet, men glömmer bort att stötta och hjälpa varandra.

Fokus kan hamna fel i kärleken så att äktenskapet eller förhållandet spårar ur.

- Men vi är ju båda två troende...

Jovisst, men var är fokus? På en åsikt eller på att vilja be tillsammans, vid kvällsmaten eller aftonbön?
Om inte vår kristna tro tar sig trovärdiga uttryck, vad är den då värd?


En gång frågade Jesus den blinde mannen:

- Vad vill du jag skall göra för dig?

Det är fortfarande världens mest korkade fråga - och mest inkännande och pedagogiska!!
För han behövde själv ge uttryck för sina behov! Det fattade väl Jesus vad han behövde!

När vi är ETT i Kristus då kan vi också i vår familj ställa frågan till varann:

- Vad behöver Du?

Också i samlivet, det känsliga, sårbara, dyrbara...

- Vad behöver Du?

Och våga svara!

Åh! Mitt hjärta!


Mångfalden finns när vi riktar blicken utåt, med altaret i ryggen.

Då ser vi vilken rikedom alla kyrkorna har! Så många olika sätt att fira gudstjänst, att lovsjunga och att räcka handen till medmänniskan.

Enheten skall finnas när vi riktar blicken inåt, mot altaret.

Där är Jesus. Korset. Frälsningen.

Där är inte mindfulness, kristaller eller yoga. Det behövs inte i den fullkomliga enheten.

Enhets-pusslet.


Jesus säger till dig:

DEN HÄRLIGHET SOM DU HAR GETT MIG
   HAR JAG GETT DEM, 
      FÖR ATT DE SKALL BLI ETT 

OCH FÖR ATT LIKSOM VI ÄR ETT - JAG I DEM OCH DU I MIG - DE SKALL FULLKOMNAS OCH BLI ETT. Jon 17:23.

Vilka kraftfulla ord!

I Kristus har vi fått hela den himmelska härligheten!
Befrielse från mörker och synd, frihet från förtryck och utnyttjande.

Ja, denna härlighet är full av ren glädje, då vi blivit klädda i förlåtelsens vita klädnad och dragna bort från allt som splittrar.

Hurreluja!

Vad fattas? Eller vem?


Ärligt talat, det är också så att "mångfald" är ett finare ord för splittring.
I alla fall om det riktas inåt mot altaret.

Men mångfalden enas i Kristus då vi kommer från öst och väst, halta och lytta, rika och starka, utförsäkrade och egna företagare.

Så, detta inlägg vill göra tydligt att vår blick ska riktas på två olika håll.

Blandar vi ihop det, då vår vi en kyrka med ett religiöst smörgåsbord på altaret och en enfaldig församling som är plockad ur socialgrupp 1...

Gott!


Till sist.

Så bra att fler gick till valurnorna i år. Inte sedan 1967 har valdeltagande varit så stort, säger statistikerna.

Det var det året vi lade om trafiken från vänster till höger...

Hoppsan! Här smyger sig in ett litet politisk nyp. Det får vi vänta med!


Utåtriktade hälsningar från altarets tjänarinna,

Helene F Sturefelt,

- som fotograferade Betlehemskyrkan i Göteborg samt graffiti i Kållered, och
- som deltog i en fin gudstjänst i Listerkyrkan, samt
- förra veckan besökte många kyrkor i Göteborg för att vara en del just i enheten i Kristus. Det finns mer att säga...

Enheten fullkomnas.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar