Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 15 februari 2018

KÄRLEK OCH ASKA

Alla Hjärtans bro.
 

I år sammanfaller två viktiga dagar den 14 februari:
- Alla Hjärtans Dag och Askonsdagen.

De kommersiella krafterna hjälper oss att lyfta fram den kristliga kärlek som helgonet Valentin visade på 200-talet e Kr.
Om man kan tjäna pengar så kan man ju utnyttja kyrkans högtider och göra "bissniss" av det.

Och vi behöver verkligen hjälpa varandra på alla sätt att fira kärleken, visa kärleken och leva ut den med öppna armar!
Blomsterhandlare får gärna mitt stöd i detta ömsesidiga högtidlighållande.

Värre är det med Askonsdagen...

Aska.


I boken "Kvinnors dikt om kärlek" skriver Ella Hillbäck (sid 93):

DIN HUD HAR SAGT ATT JAG ÄR TILL.
    JAG LEVER, HAR EN KROPP VID MIN.
    ETT MOTSTÅND MOT DET TOMMA.

HÄR VID DIN SIDA BLEV JAG TILL.
    DU SAMLADE DET SPLITTRADE.
    FÖR ATT DU ÄR TILL - JAG KÄNNER DIG:
    EN ANNAN HUD ÄN MIN.

JAG FAMLAR I FÖRVÅNING
    MOT DENNA HUD OCH MUSKELVÄGG:
    EN NAKEN GRÄNS AV MÄNNISKA.

AV SAMMA ENSAMHET SOM MIN.

Barnens pärlade hjärtan.


Ensam + Ensam = Tillsammans?

Askonsdagen. Vad är det?

Är det när kärleken går i krasch? När förhoppningarna krossas och drömmarna bleknar?
Ja, så skulle man kunna se det.

Det finns ett hemligt tecken som inte talar om död, utan om en urstark kärlek som går genom eld och vatten, och som förintar döden med sin kraft!

Kärlekens Gud, Du som märkt oss med korsets tecken,
hjälp oss att i Kristi efterföljd bedja, försaka och leva
så att tro och handling förenas. Amen.

Korsmärkt kärlek.



Askonsdagen har sina rötter i att kyrkans fasta börjar på allvar.

Det finns en fin sed att ta fjolårets videkvistar - som man hade vid Palmsöndagens gudstjänst - och bränna dem till aska.
Detta svarta sot stryker man sedan på pannan och tecknar ett kors.
Askan ska inte blandas upp vare sig med vatten eller olja, det skall vara torrt.

Vår egen kärlek är så begränsad.
Ibland stannar den vid förnuftets gräns. Ibland kan den gå utöver sina egna ramar.
Men oftast stannar den på en känslomässig nivå där det egna behovet får styra...

När jag blev kristen lärde jag känna en helt annan sorts kärlek!
Den utgick inte från sig själv. Den hade inte sig själv som mål. Där fanns inga prestationskrav och inga villkor.

Hur många kors ser du?


HAN ÄGDE GUDS GESTALT,
MEN VAKADE INTE ÖVER SIN JÄMLIKHET MED GUD
UTAN AVSTOD FRÅN ALLT
OCH ANTOG EN TJÄNARES GESTALT DÅ HAN BLEV SOM EN AV OSS.

NÄR HAN TILL DET YTTRE HADE BLIVIT MÄNNISKA
GJORDE HAN SIG  ÖDMJUK OCH LYDIG ÄNDA TILL DÖDEN,
DÖDEN PÅ ETT KORS.

DÄRFÖR HAR GUD UPPHÖJT HONOM ÖVER ALLT ANNAT
OCH GETT HONOM DET NAMN SOM STÅR ÖVER ALLA ANDRA NAMN...
Filipperbrevet kap 2:6

Gestaltad kärlek.


Den man umgås med blir man alltmer lik.
Jesus Kristus är Ett med Gud Fader, och det visade han i sin mänskliga gestalt.
Målet var att nå oss alla, var och en, med en kärlek som är så stor att den kan försona all synd som vi har åstadkommit.

Eller, om jag får återanvända Ella Hillbäcks fina dikt på ett annat sätt, såsom jag upplevde det vid morgonmässan igår:

DITT BRÖD HAR SAGT ATT JAG ÄR TILL.
    JAG LEVER, DU LEVER OCKSÅ
    OCH HAR LAGT DIG SJÄLV SOM EN SMÄLTANDE OBLAT I MIN MUN.
    DU ÄR ETT MOTSTÅND MOT DET TOMMA.

HÄR VID DIN SIDA BLEV JAG TILL.
    JESUS, DU SAMLADE DET SPLITTRADE.
    DU ÄR TILL, FRÅN EVIGHET TILL EVIGHET.
    EN ANNAN HUD ÄN MIN.

JAG FAMLAR I FÖRVÅNING
    ÖVER DENNA GUDSNÄRVARO I MITT LIV
    EN NAKEN GRÄNS AV EN KORSFÄST KÄRLEK...

AV SAMMA ENSAMHET SOM MIN...
MEN NU FULLKOMNAD AV DITT OFFER SOM LÖSTE ALL SKULD!

Kropp.


Kärlek och Aska.

Tillit och svek. Hopp och Förtvivlan. Glädje och Sorg.

Det verkar som om den 14 februari i år har mycket att ge. Till synes två motsatser börjar korrespondera och beröra varandra.

För att kärleken skall bli sann, behöver den erkänna det svarta sotet, smolket i bägaren och oförmågan och olusten i relationerna.

Alla Hjärtans Dag hör ihop med denna sotiga onsdag.

Sothöna.


Kan inte kommersen hjälpa oss med detta?
Kom igen! Använd er fantasi! Hjälp oss med liturgin!

Tillverka små sotare som souvenirer inför fastan... Sälj kolkritor och ritblock.
Pudra svart aska på semlorna - om ni fortfarande äter dem...

Sälj fastepaket! Bantningsmedel. Huskurer. Eller avstå själva från hela cirkusen och kom till kyrkan.

Vi har också kommers... fast tvärt om.
Givande-jippo. Uppmuntrings-modeller. Insamlingsbössor för att höja medvetandet från den egoistiska grusnivån där de flesta befinner sig.
Men utan krav på att meditera sig till högre höjder. Människa är människa.

Kanske det är fastetidens stora insikt?

Att jag bara är en människa...

Att resa sig starkare.


... som vill älska och känna en annan människas hud nära min.
Som vill känna att jag är till, med dig, och dela ensamheten så att den blir tvåsam, och gemensam.

Och när den självutgivande kärleken från Jesus börjar flöda i mig, då kan jag resa mig starkare.
Hans korsmärkta kärlek i mig stannar inte där - den vill ut!
Flöda!

Och bli till symaskiner i flyktinglägret Batil där fattigdom kan vändas till egen försörjning och stolthet.

Svenska kyrkans fasteinsamling finns mitt i samhället, men utan reklampelare. Det kanske vi skall ha?
Men kärleken vill inte synas på det sättet.
Den verkar ofta i det tysta, i det lilla, troget och oförtrutet.

Så här vackert var det vid Carl Gustavs kyrka i Karlshamn igår på Alla Hjärtans Dag:



Och mina muslimska vänner undrar varför vi inte tar vår egen tradition på allvar, och jag svarar:
- Vi kan inte göra något inför Gud som ger oss fördelar. Vi kan bara komma med våra tomma händer... och i nåd ta emot hans frälsning.

Eller som Herren Gud talade genom profeten Jesaja in i hans samtid en gång:

NI FASTAR UNDER BRÅK OCH GRÄL.
SOM NI FASTAR IDAG BLIR INTE ER BÖN HÖRD I HÖJDEN.

ÄR DET EN SÅDAN FASTA JAG VILL SE:
EN DAG DÅ MAN SPÄKER SIG, HÄNGER MED HUVUDET SOM ETT STRÅ OCH LIGGER I SÄCK OCH ASKA?

Res dig upp.
 

NEJ, DETTA ÄR DEN FASTA JAG VILL SE:
ATT DU LOSSAR ORÄTTFÄRDIGA BOJOR,
SLITER SÖNDER OKETS REP,
BEFRIAR DE FÖRTRYCKTA OCH KROSSAR ALLA OK.

DELA DITT BRÖD MED DEN HUNGRIGE,
GE HEMLÖSA STACKARE HUSRUM,
SER DU EN NAKEN SÅ KLÄD HONOM!
OCH VÄND INTE ERA EGNA RYGGEN.

DÅ BRYTER GRYNINGSLJUSET FRAM FÖR DIG
OCH DINA SÅR SKALL GENAST LÄKAS.
Jesaja kap 58:4


Fast, visst behöver vi fasta från vårt överflöd, den saken är klar!
Och visst behöver vi ge Gud väldigt mycket mer av vår tid, till bön, bibelläsning och lyssnande.

Lyssna till Guds hjärta.


Askhjärtats Dag. Hjärtonsdagen.

Hjärtaskedagen. Alla onsdagars Dag. Svarta Semlans Dag, med rosa grädde.
Både Ock. Inte antingen eller.

Ta livet på allvar. Det går inte i repris.

Så, hur många gånger kan man resa sig ur askan? Hur många gånger kan fågel Fenix uppstå ur eldens aska?
Många gånger!! Låt oss hjälpa varann med det!

Längst ned i vårt mörker finns Kristus och korsmärker vårt liv med uppståndelsens segertecken.
Hans hud mot min.

Min nakna gräns av brusten mänsklighet mot hans blödande hjärta, av total hjärtlig och barmhärtig kärlek, i evighet!

Ris och ros. Blåbär och nejlikor.


Sotröda hälsningar från Askungen,

alias Helene Sture Hjärtenfelt, glad och uppstånden.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar